در اولین کارگاه رویداد کارآفرینی امید صورت گرفت:

آشنایی نوجوانان زینبیه با روش‌های خلاقیت

شهرداری اصفهان با طرح «بفرمائید پاکرو» به توسعه حمل و نقل پاک می‌اندیشد؛

سوار بر پاکرو به سوی حل معضلات زیست محیطی

کارشناسان براین باورند که رفع معضلات ناشی از ترافیک، آلودگی هوا و کم‌تحرکی شهروندان تشویق آنها به تغییر سبک زندگی است. چنانکه بسیاری از شهرهای دنیا این روزها در حال پیشبرد برنامه‌هایی برای توسعه زیرساخت‌های شهری برای استفاده بیشتر از وسایل حمل‌ونقل پاک همچون دوچرخه هستند و در این راستا سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده و اقدام به طراحی شبکه‌های جاده‌ای در شهرها به‌صورت امن و در دسترس برای اهالی شهر می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۲۰۲۲۷

جام جم آنلاین اصفهان؛ مدیریت شهری اصفهان به دنبال گسترش وسایل حمل‌ونقل پاک همچون دوچرخه، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، راه اندازی و توسعه خطوط اتوبوس تندرو و سرعت بخشیدن به روند تکمیل خط یک و 2 قطار شهری طی سال‌های اخیر، طرح‌ها و اقداماتی را در دستور کار قرار داده است. در ششمین دوره مدیریت شهری نیز این سیاست‌ها به طور جدی مورد تأکید شهردار اصفهان و اعضای شورای اسلامی شهر قرار دارد و طرح‌ها و برنامه‌هایی در این راستا اجرا می‌شود. از جمله این اقدامات، تفاهم نامه ای است که هفته گذشته بین شهرداری اصفهان و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران استان اصفهان امضاء شد تا در قالب طرحی با عنوان «بفرمائید پاکرو» تسهیلات قرض‌الحسنه بدون نیاز به سپرده برای خرید وسایل نقلیه پاک در قالب طرح کالا کارت به شهروندان ارائه شود.

شهردار اصفهان درباره انعقاد این تفاهم‌نامه گفت: این اقدام در قالب طرحی به نام «بفرمائید پاکرو» انجام شده و براساس آن شهروندان می‌توانند از تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد 4درصد بدون سپرده‌گذاری قبلی برای خرید وسایل نقلیه پاک مثل دوچرخه، موتورسیکلت برقی و اسکوتر استفاده کنند.

به گفته علی قاسم‌زاده، شهروندان می‌توانند برای کسب اطلاعات دقیق از شرایط و فرآیندهای این طرح با سامانه ارتباط مردمی شهرداری اصفهان ۱۳۷ تماس گرفته و از راهنمایی کارشناسان برای بهره‌مندی از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

طرحی برای رونق بخشی به تولید داخلی

مدیر امور شعب بانک قرض‌الحسنه ‌مهر ایران استان اصفهان نیز دراین‌باره، گفت: طرح‌های مختلفی در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اجرا می‌شود که طرح کالا کارت یکی از آنها است؛ این طرح با هدف استفاده مردم از تسهیلات خرید کالاهای ایرانی و همچنین رونق بخشی به تولید داخلی برنامه‌ریزی شده است که در قالب آن به هر شخص حقیقی در قالب کالا کارت تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه اعطا می‌شود که می‌تواند برای خرید کالاهای تعریف شده، استفاده شود.

رضا اسفندیاری با بیان اینکه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بر اساس مدل اقدام به نفع مردم و قشر متوسط جامعه طراحی شده است، گفت: طی تفاهم‌نامه امضاء شده با شهرداری اصفهان، مقرر شد تسهیلات قرض‌الحسنه بدون نیاز به سپرده برای خرید وسایل نقلیه پاک در قالب طرح کالا کارت به شهروندان ارائه شود.

اعطای وام تا سقف یک میلیارد ریال

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان هم در این باره اظهار کرد: با هدف تداوم رسالت توسعه حمل‌ونقل پاک از سوی شهرداری و با توجه به شرایط ویژه اقتصادی که توان خانوارها برای خرید وسایل نقلیه پاک را محدود کرده است، اوایل سال جاری شهرداری اصفهان رایزنی‌هایی را برای تسهیل خرید این نوع وسایل از طریق جلب مشارکت نهادهای مالی و همچنین تولیدکنندگان و فروشندگان وسایل نقلیه پاک آغاز کرد.

به گفته حسین حق‌شناس، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با تضمین شرایط وام کم‌بهره تا سقف یک میلیارد ریال و بدون نیاز به سپرده‌گذاری، تأمین مالی این طرح را برعهده گرفت. همچنین هم‌زمان مذاکراتی با تولیدکنندگان موتوربرقی، اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت انجام شد و تعدادی از آن‌ها با قبول شرایط بانک قرض‌الحسنه مهر به‌عنوان تأمین‌کنندگان موتوربرقی، دوچرخه معمولی و برقی و اسکوتر (مجموعه پاکرو) به این طرح پیوستند تا طرح «بفرمایید پاک‌رو» برای شهروندان اصفهان محقق شود.

او تصریح کرد: براساس توافق صورت گرفته، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با تضمین شرایط وام کم‌بهره تا سقف یک میلیارد ریال و بدون نیاز به سپرده‌گذاری، تأمین مالی خرید وسایل نقلیه پاک ویژه شهروندان اصفهان را بر عهده گرفته است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: شهروندان می‌توانند با مراجعه به هریک از شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران جهت افتتاح حساب و اطلاع از شرایط دریافت وام اقدام کرده و با مشاهده لیست فروشگاه‌های مشارکت‌کننده طرح که در شعب این بانک اطلاع‌رسانی شده است، به واحد صنفی موردنظر خود مراجعه و نوع محصول پاک‌رو (موتوربرقی، دوچرخه برقی، دوچرخه و اسکوتر) موردنظر را خریداری کنند.

او درباره فرآیند دریافت وام گفت: سایر مراحل ازجمله دریافت پیش‌فاکتور و مراجعه به بانک برای دریافت کالاکارت در بانک یا واحد صنفی مربوطه به متقاضی اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین پس از خرید، بنابر نوع قرارداد وجه پاکرو در قالب اقساط شش‌ماهه، ۱۲ ماهه یا ۲۴ ماهه به بانک بازپرداخت می‌شود و بانک نیز در فواصل زمانی مشخص با فروشنده پاک‌رو تسویه‌حساب می‌کند.

او اضافه کرد: طبق تفاهم‌نامه با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، با مراجعه متقاضیان به بانک و افتتاح حساب، کارت اعتباری در وجه آنها صادر می‌شود و البته بسته به اعتبارسنجی مشتری ضمانت‌های لازم از خریدار گرفته می‌شود تا پس از آن، با مراجعه به فروشگاه وسیله موردنظر با کارت اعتباری خریداری ‌شود.

آمادگی 12 فروشگاه برای فروش محصولات طرح پاک‌رو

به گفته حق‌شناس، در حال حاضر ۱۲ واحد فروشگاه (که لیست آنها در سایت شهرداری قرار گرفته است) آماده فروش محصولات طرح پاکرو هستند که احتمال می‌رود با توجه به میزان استقبال شهروندان به تعداد آن‌ها اضافه شود. همچنین در صورت استقبال و تمایل مغازه‌داران به مشارکت در این طرح، آنها می‌توانند با مراجعه به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران شعبه شهید مطهری با این بانک تفاهم‌نامه برقرار کنند.

او با بیان اینکه طبق ادعای مسئولان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران امکان تسری این طرح به سایر شهرهای استان نیز وجود دارد که مستلزم همت شهرداری‌های مربوطه و مشارکت واحدهای صنفی فروشنده پاکرو در آن شهرها است، گفت: ادارات و سازمان‌های دولتی و عمومی کلان‌شهر اصفهان می‌توانند با اطلاع‌رسانی به کارکنان خود و ارائه تسهیلاتی به آن‌ها، شرایطی را فراهم آورند تا کارکنان بتوانند به‌جای خودروی شخصی تک‌سرنشین از وسایل نقلیه پاک برای رفت‌وآمد به محل کار استفاده کنند.

به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، رایزنی با برخی از ادارات در حال انجام است تا ضمانت خرید این وسایل را برای کارکنان خود مهیا کنند تا با گواهی کسر اقساط دیگر نیازی به ضمانت نداشته باشند.

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها