رمال‌ها و شکارچیان غیرمجاز با ترویج خرافات محیط زیست را هم مورد تهدید قرار می‌دهند

رمال‌ها علیه حیات وحش

مدیرعامل فولاد زرند ایرانیان اعلام کرد:

تامین آب مورد نیاز مجتمع فولادسازی زیسکو از پساب فاضلاب شهری

مدیرعامل فولاد زرند ایرانیان گفت:برای تامین آب مورد نیاز مجتمع فولادسازی "زیسکو" از پساب  فاضلاب شهری استفاده می کنیم.
کد خبر: ۱۴۱۹۹۷۴

به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛ماشاءالله سهراب‌نژاد،در نشست تجلیل از خبرنگاران اظهار کرد:در حال حاضر۸۰ درصد آب مورد نیاز این صنعت از فاضلاب و باطله تامین می شود،اما چالش‌هایی مانند دریافت زمین برای ساخت تصفیه خانه،مانع بی نیازی صنعت آب برفولاد برای همیشه از منابع آبی شده است.

وی با بیان اینکه از سال های  نخست شروع تولید بر حوزه استفاده از پساب  فاضلاب متمرکز شدیم افزود:در آغاز ۲ مدول ازحدود 7مدول فاضلاب کرمان را که ایجاد شده بود و آب آن هدر می رفت در دست گرفتیم و به جای استفاده از آب سالم در خطوط تولید،از پساب فاضلاب استفاده کردیم.پس از آن ۳۶ کیلومتر از محل تصفیه خانه فاضلاب کرمان تا فولاد بوتیا را لوله گذاری کردیم و پس از آغاز پروژه فولاد زرند این مسیر نیز به شبکه متصل شد و تصفیه خانه آن را احداث کردیم.

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان گفت:بخشی از مصرف آب را به کنستانتره و گندله سازی منتقل کردیم و سپس پروژه فاضلاب زرند را آغاز کردیم که این پروژه هم اکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما نیازمند همکاری و کمک مسئولان برای رفع مشکل زمین تصفیه خانه فاضلاب هستیم.

وی تصریح کرد:اکنون با اجرای پروژه های فاضلاب و استحصال آب از سد باطله ۸۰ درصد آب مورد نیاز صنعت فولاد زرند را تامین می کند و ۲۰ درصد از کل آب مصرفی شرکت فولاد زرند از جاهای دیگر تامین می شود که با اجرای کامل پروژه فاضلاب زرند،آب مورد نیاز خود را به طور کامل تامین می کنیم.

سهراب نژاد،افزود:۹۲درصد مصرف آب کشور مربوط به حوزه کشاورزی است و صنعت مصرف چندانی ندارد،اما آب آینده ماست و باید در مصرف آن دقت کنیم؛آب مصرفی فولاد زرند از فاضلاب تامین می شود و ما فاضلاب را سه مرحله تصفیه می کنیم که در آخرین مرحله از آن،آب مقطر گرفته می شود اما ذهنیت خوبی روی این آب وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت فولاد زرندایرانیان با اشاره به پروژه های توسعه ای شرکت تصریح کرد:در بخش کنستانتره و گندله سازی،پروژه بازیافت آب از از سد باطله را اجرا کردیم که این طرح استحصال آب از باطله را انجام می دهدو این پروژه ۲میلیون متر مکعب از ۲.۵میلیون مترمکعب آبی که در سد باطله می رود را باز می گرداند.

وی افزود:با اجرای این پروژه تعداد زیادی تانکر حمل آب از این مسیرها حذف می شود و دهه های گذشته تانکرهای زیادی در مسیر داشتیم که مشکلات زیادی به همراه داشت که جمع شده اند و هنوز که این واحد به ظرفیت اسمی خود نرسیده، این تانکرها به کمتر از ۲۰ دستگاه رسیده است.

سهراب نژاد،با اشاره به اینکه کار ما تولید از معدن تا شمش فولاد است و در استان کرمان و شهرستان زرند از معدن خمرود فعالیت آغاز می‌شود، افزود:زغالشویی پابدانا ۹۰۰هزارتن زغال خام پذیرش می‌کند و درادامه روند تولید،دو کارخانه هر کدام با ظرفیت دو میلیون تن کنسانتره و یک کارخانه دو و نیم میلیون تنی گندله سازی در جلال‌آباد فعالیت دارد.

وی افزود:دو کارخانه کک سازی با ظرفیت‌های۴۰۰ و ۸۰۰ هزار تن در زرند فعالیت می کند ودر فولاد زرند ایرانیان تولید فولاد به روش کوره بلند با ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد:مهم‌ترین روش‌ها درتولید فولاد،کوره بلند است که ۷۰ درصد فولاد در دنیا به این روش تولید می‌شود؛در جاهایی که گاز هست،روش احیاء مستقیم وکوره‌های الکتریکی نیزاستفاده می‌شود.

مدیرعامل فولاد زرندایرانیان اظهار کرد:این مجموعه درسه مجتمع معدن جلال‌آباد،کارخانجات کک سازی و مجتمع فولادسازی تعریف شده و۷۰۰۰ نفر از نیروهای استان کرمان دراین مجموعه به صورت مستقیم مشغول به کار هستند که بیش از۹۰درصد نیروها اهل شهرسان زرند،۹درصد از دیگر نقاط استان و نیم درصدخارج ازاستان هستند؛ضمن اینکه به ازای هر شغل مستقیم در فولاد ۱۵تا۲۰نفر اشتغال غیرمستقیم را در باید نظر گرفت.

سهراب نژاد؛گفت:حدود ۵۰ درصد زغال سنگ مصرفی کارخانه های فولاد زرند را از خارج کشور وارد می کنیم که با ۵۰ درصد زغال داخلی ترکیب و مصرف می شود زیرا زغال داخل کیفیت مطلوب برای تولید فولاد از روش کوره بلند ندارد.

وی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای تعریف شده،افزود:پروژه‌هایی در راستای افزایش تولید و کیفیت و افزایش راندمان اجرا شده و همواره برنامه‌ریزی توسعه‌ای داریم.

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان همچنین عنوان کرد:یک واحد بحث مسئولیت های اجتماعی فولاد زرند را مدیریت می کند که بودجه ای محدود دارد اما ما ۱۰۰مدرسه را در منطقه زرند بازسازی کرده ودر ساختن جاده ها و پل ها کمک کردیم و یکسری فعالیت ها در این حوزه انجام می دهیم.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه ای برای کاشت ۲ هزار هکتار جنگل و درخت منعقد کردیم که این پروژه چند ساله است و در جلال آباد زرند حدود ۶۰۰ هکتار درخت کاشته ایم تصریح کرد: برای محیط زیست هزینه هایی کردیم که شاید از بیرون دیده نشود،واحد CDQ (خاموش کردن کک به روش خشک) با ۳۲ میلیون یورو احداث کردیم که این پروژه از آب استفاده نمی کند و آلایندگی را به حداقل می رساند.

سهراب نژادخاطرنشان کرد:بزرگ‌ترین مشکل کشور اشتغال است و مسئولان باید همه همت خود را برای رفع این مشکل بگذارند.

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها