مروری بر جلسات اندیشه‌ورزی شورای فرهنگی سازمان؛

تلاش برای تقویت فضای گفتمانی

نقش جلسات اندیشه‌ورزی شورای فرهنگی سازمان در هم‌افزایی و تعیین راهبردهای فرهنگی از برخی جهات از نقش سایر جلساتی که در این فرایند فعال هستند، بیش‌تر و مؤثرتر است. رسانه ملی در دوره تحولی با توجه به شعار«هویت‌محوری» و«عدالت‌گستری» تحول در حوزه فرهنگی را در اولویت کار خود قرار داده‌است و با تسلط بر مسائل و مباحث رسانه، به نقش و تأثیر جلسات اندیشه‌ورزی در فرآیند شکل‌گیری و تدوین سیاست‌های راهبردی در رسانه واقف و در تلاش است با قرار دادن اندیشه‌ورزی در ابتدای زنجیره تولید محتوا به احیای هم‌افزایی‌های فکری رسانه‌ای کمک کند.
نقش جلسات اندیشه‌ورزی شورای فرهنگی سازمان در هم‌افزایی و تعیین راهبردهای فرهنگی از برخی جهات از نقش سایر جلساتی که در این فرایند فعال هستند، بیش‌تر و مؤثرتر است. رسانه ملی در دوره تحولی با توجه به شعار«هویت‌محوری» و«عدالت‌گستری» تحول در حوزه فرهنگی را در اولویت کار خود قرار داده‌است و با تسلط بر مسائل و مباحث رسانه، به نقش و تأثیر جلسات اندیشه‌ورزی در فرآیند شکل‌گیری و تدوین سیاست‌های راهبردی در رسانه واقف و در تلاش است با قرار دادن اندیشه‌ورزی در ابتدای زنجیره تولید محتوا به احیای هم‌افزایی‌های فکری رسانه‌ای کمک کند.
کد خبر: ۱۴۱۹۴۶۸

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رسانه ملی، حضور اندیشه‌ورزان دانشگاهی و حوزوی همراه با مدیران و مسئولان صاحب‌منصب فرهنگی-  سیاسی در مقام مدعو در این جلسات، تأکیدی بر ارتقای محتوا و گشودن پنجره‌‌های نو برنامه‌سازی در مدیریت بخش‌های مختلف سازمان است و ظرفیت مناسبی برای ارتباط دوجانبه میان آن‌ها و مدیران فرهنگی سازمان فراهم می‌کند. ضمن اینکه این ارتباط امکان انتقال دیدگاه‌های محققان اتاق‌های فکر به مقامات دولتی را نیز میسر می‌سازد.

 شورای اندیشه‌ورزی تاکنون قریب به 80 نشست را از سرگذرانده است. در این نوشتار مروری بر مهم‌ترین اظهارات سخنرانان مدعو این شورا از ابتدای سال جاری خواهیم‌داشت. تنی چند از مدیران و نمایندگان معاونت‌های مختلف نیز دیدگاه‌ها و نظرات خود را پیرامون اثرگذاری جلسات اندیشه‌ورزی بیان کرده‌اند که خواندن آن‌ها نیز خالی از لطف نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه:

رفع گسل اندیشه از رسانه ملی

امروز نیاز ما به گفت‌و‌گوهای فرهنگی بیش از هر زمان دیگری است. ملت ایران با سایر ملت‌ها و دولت‌های اسلامی سرنوشت مشترکی دارد. مأموریت رسانه ملی شناخت از نگاه وحدت‌آفرین و ایجاد وحدت و توجه به امت اسلامی در برنامه‌سازی است. توطئه تکفیری، توطئه کوچکی نیست و سال‌ها جهان اسلام را درگیر خود کرده‌است و آثار و پیامدهای منفی فراوانی برای منطقه داشته است. نگاه ما باید مقابل این دیدگاه باشد و ما نباید سراغ پررنگ کردن خطوط اختلاف باشیم. نگاه اختلافی در میان ادیان، مانع بزرگی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و انقلاب اسلامی است.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

گفتمان‌سازی با تکیه بر پیوست رسانه‌ای

 هر استاندار بر اساس برش فرهنگی که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برایش تدوین شده به ارائه گزارش عملکرد خود می‌پردازد و این راهبری و نظارت، یکی از رسالت‌های مهم شوراست.

مدیران مراکز صداوسیما باید این افراد را شناسایی کنند و کارهای اثربخش آن‌ها را نشر دهند تا تاثیر آن چند برابر شود.

رسانه ملی یکی از ابزارهای گفتمان‌سازی است. برای گفتمان‌سازی باید با تکیه بر پیوست رسانه‌ای جلو برویم. در اینجا به همراهی رسانه ملی برای سند پیوست رسانه‌ای نیاز داریم تا دستاوردهای انقلاب اسلامی و فعالیت‌های نظام را تدوین کنیم.

امیر دریادار دوم بابک بلوچ، معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش:

نمایش یک افتخار بزرگ

انجام موفق مأموریت خطیر دریانوردی دور دنیا ضامن قدرت‌نمایی ایران در آب‌های آزاد و به‌خصوص در حیاط خلوت ایالات متحده آمریکاست. نیروی دریایی ثابت کرد با تکیه بر توان و دانش داخلی، می‌توان ضمن نادیده گرفتن تحریم‌ها، جدیدترین تجهیزات دفاعی و نظامی را در داخل ساخت. رسانه ملی با انعکاس مأموریت این ناوگروه که از منطقه انحصاری اقتصادی ۲۲ کشور و آب‌های سرزمینی هشت کشور عبور کرد و به پنج بندر بمبئی هندوستان، جاکارتا اندونزی، ریودوژانیرو برزیل، کیپ تاون آفریقای جنوبی و بندر صلاله کشور عمان، از سه قاره جهان پهلوگیری داشته توانست شکستن رکورد دریانوردی در تاریخ ایران را به نمایش بگذارد. صداوسیما با برنامه‌های متنوع در این ‌باره توانست اهداف کلیدی همچون تقویت دیپلماسی دفاعی- دریایی، ارسال پیام صلح و دوستی مردم و ملت ایران به مردم و ملت سرتاسر جهان و همچنین افزایش قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را به نمایش بگذارد.

 سید کاظم فروتن، دبیر ستاد ملی جمعیت:

نقش اول رسانه ملی در تحقق سیاست جمعیتی کشور

اعتمادسازی و امیدآفرینی، دو مقوله مهم است که برای رسیدن به آن‌ها در جامعه برنامه‌ریزی صحیح باید داشته‌باشیم. اجرای مطلوب قانون جوانی جمعیت، بهترین راه تحقق این مسئله مهم در کشور است و علاوه بر دولت، افراد و مراکز اثرگذار هم باید نقش ایفا کنند و به فرهنگ‌سازی عمومی جامعه در زمینه فرزندآوری کمک کنند. نباید از نقش مدیران و برنامه‌سازان رسانه ملی در زمینه فرهنگ‌سازی برای تحقق سیاست جمعیتی کشور غافل شد. صداوسیما، بازیگر نقش اول سیاست‌های جمعیتی است و حتی گزاف نیست اگر بگوییم تلویزیون به‌عنوان رسانه ملی تعیین‌کننده رشد جمعیت است. خانواده‌محور بودن همه برنامه‌های صداوسیما صرف‌نظر از موضوع، قالب و مطالبه‌گری اجرای همه مواد قانون در شبکه‌های مختلف و به‌طور مستمر بسیار اهمیت دارد. نمایش توفیقات اجرایی قانون و آگاه‌سازی مردم از حقوق قانونی و اختصاص بخش ویژه‌ای از اخبار به اخبار جمعیت به‌طور دائم از دیگر ابعاد همکاری صداوسیما با این ستاد است. بی‌شک با استفاده از ظرفیت‌های بومی و شبکه‌‌های استانی و استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و تعامل با آن‌ها می‌توان به همه ابعاد جمعیتی یعنی آموزش، پژوهش، فرهنگ، سلامت، سیاست و اقتصاد دست یافت.

 حجت‌الاسلام کمال خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور:

نهادینه‌سازی اهداف فرهنگی مساجد

هم‌افزایی، توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای هدفمند و جلب مشارکت حداکثری مردمی در استان‌های مختلف، گام‌های مؤثر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در تعامل با صداوسیماست. تلاش ما در جهت مردمی‌سازی تبلیغ در مساجد است و گسترش دایره تبلیغ و ترویج آن برای بدل شدن به گفتمان رایج جامعه برای ما اهمیت دارد. یکی از مهم‌ترین وظایف ما در کنار صداوسیما، مردمی‌سازی رسانه است که با مفاهیم مختلفی سروکار دارد. یکی از مفاهیم مردمی‌سازی با نگاه مردم رفتارکردن است و وجه دیگرش این است که خود مردم رسانه باشند و رسانه مردم را روایت کند. اشتراک‌گذاری تجارب فعالان مساجد، ایجاد منبعی عظیم برای تولید دانش‌های بومی، ارتقای توان شناسایی نیازها و حل مسائل و مشکلات فرهنگی - اجتماعی، کمک به سیاست‌گذاران و مدیران فرهنگی کشور برای تصمیم‌گیری صحیح و دقیق از دیگر اهداف این زیست‌بوم است.

سهیل اسعد، فعال فرهنگی و مبلغ بین‌المللی:

آمریکای لاتین، منطقه‏ ای بکر برای تبلیغ

برای کار فرهنگی باید وقت گذاشت و آرام‌آرام در اذهان رسوخ کرد؛ همان کاری که بسیاری از کشورها برای تبلیغ کالایشان در کشوری دیگر می‌کنند. به‌طور مثال ابتدا روی ذائقه افراد کار می‌کنند و بدون تبلیغ مستقیم و بدون بر‌جا گذاشتن رد پایی از خود، برخی مفاهیم و سلایق را جا می‌اندازند. پس ‌از اینکه فرد ذائقه و سلیقه‌اش کاملاً درگیر شد برگ اصلی و هدف اصلی را رو می‌کنند. این روند ممکن است سال‌ها طول بکشد.

تجربه اقتصاد مقاومتی می‌تواند الگوی خوبی برای کشورهای آمریکای لاتین باشد که می‌تواند از سوی ما ارائه شود. مردمی‌بودن راهکار موفق برای ارتباط با این کشورهاست و صداوسیما باید با تولید محتواهایی که رنگ و بوی مردمی دارد با توده مردم همراه باشد. راز توفیق در این راه، فهم مردمی‌بودن و حرکت مردمی را هدایت کردن است. فرصت‌های پیش روی روابط ایران و کشورهای آمریکای لاتین، طلایی است.

 آمریکای لاتین، منطقه‌ای راهبردی است که روزگاری حیاط‌خلوت آمریکا محسوب می‌شد، اما اگر از این فرصت استفاده شود شاهد دستاوردهای عدیده‌ای در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خواهیم‌بود، چراکه بسیاری از مردمان این کشورها به دلیل سال‌ها استعمار و سلطه کشورهای غربی و استفاده از منابعشان، تشنه معارف و اندیشه‌های نو هستند.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حمید روحانی، رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی:

نگاه تبیینی به تاریخ انقلاب

عده‌ای موضوعات انقلاب را به شکلی می‌نویسند که یا سطحی است یا واقعیت ندارد. یکی از مشکلات امروز ما این است که در مراکز فرهنگی و پژوهشی افرادی به اسم تاریخ، مطالب دلخواه خودشان را می‌نویسند و این‌ها کسانی نیستند که محققانه آثار را بررسی کنند. آنان گاهی بر مبنای خیال موضوعاتی را ثبت می‌کنند که سندیت ندارد و ضربه بزرگی به تاریخ انقلاب اسلامی می‌زنند. متأسفانه امروزه موضوع نهضت امام برای برخی به نان‌دانی تبدیل شده‌است؛ این عده نه امام را می‌شناسند و نه خط امام را. این عده نسبت به خط امام یا مغرض هستند یا بی‌تفاوت. صداوسیما با نگاه تبیینی به این موضوع می‌تواند برای مخاطبان روشنگری کند.

یعقوب توکلی، محقق و کارشناس مسائل سیاسی:

لزوم پژوهش تاریخی در تولیدات رسانه

قدرت و جاذبه تصویر برای مخاطب به‌گونه‌ای است که آن را به حافظه تاریخی شخص بدل می‌سازد و گاه مخاطب بدون نیاز به مطالعه بیش‌تر با اکتفا به بخشی از یک سریال تاریخی به آن استناد می‌کند و به‌مثابه یک منبع پژوهشی به آن می‌نگرد.

بسیاری از شخصیت‌های تاریخی و سیاسی مانند شهید مطهری و شهید اندرزگو می‌توانند مفهوم وطن‌خواهی را برای نسل امروز به تصویر بکشند و رسانه ملی در به تصویر کشیدن این شخصیت‌ها نقشی مهم دارد.  استفاده از عنصر پژوهش در برنامه‌ها، موضوعی نیست که بتوان آن را با بخشنامه و ابلاغیه در سطح سازمان بزرگی چون صداوسیما نهادینه کرد. رسانه ملی باید برنامه‌ای برای همکاری و تربیت محققان توانا و پژوهشگران باسواد در حوزه برنامه‌سازی تدوین کند و نگاه پژوهشی خاص و مدونی برای نویسنده ترسیم کند. تاریخ به‌تنهایی سرشار از نکته و جذابیت است و اگر پژوهشگر یا نویسنده‌ای تاریخ را به شکل جامع مطالعه کند می‌تواند بدون دخل و تصرف در آن و گنجاندن اضافات تخیلی به زیبایی آن را روی آنتن ببرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها:

رسانه ملی همراه همیشگی دانشگاه‌‌ها

کانون تحولات علمی و پژوهشی در دانشگاه‌هاست و مبنای پژوهش‌های علمی در این فضا شکل می‌گیرد. ازاین‌رو این فضا هم می‌تواند امیدبخش به‌کل جامعه باشد و هم اثرگذار و پیشران. رسانه ملی باید به موضوعات مربوط به سه ساحت علمی - پژوهشی، فرهنگی - سیاسی و دینی- مذهبی بپردازد. در دانشگاه‌‌ها حضور رسانه ملی در جلسات تشکل‌های دانشجویی می‌تواند مؤثر و بازتاب دهنده فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی و آگاهی‌بخش باشد.

تولید برنامه‌ها با محوریت دانشگاه و پرداختن به جنبه‌های مختلف آن در قالب‌های مختلف برنامه‌های گفت‌وگومحور، ترکیبی و مستند برای مخاطبان می‌تواند الهام‌بخش باشد. رسانه ملی می‌تواند با انتخاب استودیویی در محل دانشگاه، فضای مناسبی را برای بازتاب دادن فعالیت‌های دانشجویان از حضور در عتبات، راهیان نور، نماز جماعت تا فعالیت‌‌های ورزشی و فرهنگی فراهم کند.

فراهم شدن میزهای خبری متعددی که گزارش‌‌های مختلفی از دانشگاه تهیه می‌کنند به تعامل میان رسانه ملی و دانشگاه‌ها کمک می‌کند. پیش‌ازاین یک گروه خبری در دانشگاه حضور داشتند و گزارش‌‌های مبسوطی را ارسال می‌کردند، ولی اکنون این وظیفه به عهده میزهای خبری متعدد گذاشته شده‌است که امیدوارم با نگاه تخصصی، گزارش‌های مدونی را روی آنتن رسانه ملی بفرستند.

سید محمدامین آقامیری،‌ دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی:

همراهی رسانه ملی در حکمرانی فضای مجازی

مأموریت مرکز ملی فضای مجازی، تحقق دولت هوشمند و حکمرانی فناورانه مبتنی بر داده به‌منظور بسط عدالت و شفافیت است. کاری که ما بر عهده داریم تقویت سیاست‌های صیانت از حریم خصوصی کاربران، امنیت سایبری و توسعه ابزارهاست. هرچقدر بتوانیم این ابزارها را پایدارتر کنیم به توسعه کسب‌وکار کشور کمک کرده‌ایم.  پدیدآورندگان محتوا در فضای مجازی چند دسته‌اند. عده‌ای حکمرانی را تحمل نمی‌کنند و عده‌ای هم که رعایت می‌کنند از نبود نظم و گردن نگرفتن حکمرانی از سوی برخی سکو‌‌ها ناراضی‌اند. کاری که ما بر عهده داریم تقویت سیاست‌های صیانت از حریم خصوصی کاربران، امنیت سایبری و توسعه ابزارهاست. هرچقدر بتوانیم این ابزارها را پایدارتر کنیم به توسعه کسب‌وکار کشور کمک کرده‌ایم. 

هوش مصنوعی فرصت خوبی است که سرعت و حجم داده‌ها و فعالیتمان را افزایش دهیم. برآورد ما این است که هر چه جلوتر می‌رویم سرعت تولید محتوا می‌تواند چند برابر شود. ضمن اینکه علاوه بر سرعت، قالب‌‌ها هم همگراتر می‌شوند.  ما چندین چالش در فضای مجازی داریم. ابتدا باید مردم را با خود همراه کنیم و برای تبیین فضای مجازی سواد عمومی را ارتقا ببخشیم که این مهم بر عهده رسانه ملی است که با آگاهی‌بخشی به مردم آنان را با آسیب‌های این فضا و کارکرد درست آن آشنا کند.  همراهی رسانه ملی با این مرکز مستمر بوده‌است و برای ادامه مسیر باید روایت‌‌های خوبی از توفیقات ارائه شود و مردم شاهد این تلاش باشند که راوی آن رسانه ملی است. امیدوارم همچون گذشته شاهد تولیدات مؤثر در همراهی با شورای عالی فضای مجازی در شبکه‌‌های رادیویی و تلویزیونی باشیم.

حجت‌الاسلام حمیدرضا غریب‌رضا، فعال فرهنگی جهان اسلام:

تبلیغ برای امت اسلام با ادبیات اسلام ناب

یکی از خلأهای موجود در تعاملات فرهنگی جهان اسلام، آشنا ساختن مخاطب با میدان‌های عملیاتی و تقویت جسارت عمل در اوست و این امر نیاز به آموزش‌هایی برای فعالان فرهنگی دارد. ما باید کارزار را از سربازی جنگ نرم در عرصه بین‌المللی شروع کنیم. کار کردن در عرصه بین‌الملل هوشیاری می‌طلبد و ما باید به‌تدریج قوی شویم تا در جنگ نرم در عرصه بین‌الملل موفق باشیم. مهم‌ترین عنصر گفتمانی اسلام ناب، عقلانیت و معنویت است. ادبیات اسلام ناب نه‌تنها عقل‌ستیز نیست، بلکه عقل افراد را سیراب می‌کند. اولین کار در این فضا این است که بدانیم با چه گفتمانی می‌خواهیم با آن‌ها صحبت کنیم و چه می‌خواهیم به آن‌ها ارائه دهیم. به‌عبارتی، محتوای فکری که می‌خواهیم در اختیار امت اسلام قرار بدهیم، چیست؟ چون می‌خواهیم بر او تأثیر فرهنگی بگذاریم و او را با امت اسلام همراه کرده و به وحدت مسلمین برسیم.  رسانه ملی باید با شناخت مخاطب غیر ایرانی برای جهان اسلام تولید محتوا کند. هم در تولیدات رسانه ملی و هم مستند‌هایی که با این هدف تولید می‌شوند. باید متوجه بود که مخاطب ما مخاطب غیر ایرانی و بیرون از ایران است و باید با نگاه و دیدگاه او محتوای لازم را تولید کنیم تا پاسخ دهد. رسانه ملی می‌تواند در مناسک مختلف ازجمله ماه رمضان و عید قربان شناخت مشترکی از مسلمانان ارائه بدهد و روی اشتراکات سبک زندگی تأکید کند تا این پیوند امتی شکل بگیرد و تقویت شود.

بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی:

حفظ سرمایه اجتماعی و نخبگانی برای حکمرانی نو

نگاه ما همواره مبتنی بر همراهی و همکاری با سازمان صداوسیما بوده، چراکه تأثیر حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی در صداوسیما ‌انکارناپذیر است. پشتیبانی کارشناسی از برنامه‌های صداوسیما ازجمله وظایف ماست و امیدواریم زمینه‌سازی برای ارائه نظرات و دیدگاه‌‌های کارشناسی مرکز در برنامه‌های تخصصی صداوسیما مانند «پایش»، «میز اقتصاد»، «گفت‌وگوی ویژه خبری» و... فراهم شود.

اجرای طرح‌های مشترک مرکز با صداوسیما در خصوص مسائل و موضوعات اولویت‌دار کشور از دیگر محورهای همکاری صداوسیما با مرکز پژوهش‌های مجلس است. محورسازی و تولیدات چندرسانه‌ای مرتبط با طرح‌های اصلی مرکز از قبیل پویایی‌شناسی از چالش‌های کشور و قانون به زبان ساده می‌تواند به این همکاری اهمیت ببخشد. ضمن اینکه هر گزارشی که در مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه می‌شود می‌تواند با یک پیوست رسانه‌ای در رسانه ملی به افکار عمومی عرضه شود.

 نقش صداوسیما در حفظ سرمایه اجتماعی بسیار مهم است و باید با گفت‌وگوهای اجتماعی منشور حکمرانی مردمی را در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... مشخص کنیم. برای تحرک هر جامعه باید دو مسئله در رأس امور قرار گیرد: غرور ملی و آرمان ملی. آرمان ملی منجر به این می‌شود که امروزی‌ها انگیزه برای ساختن آینده پیدا کنند و غرور ملی دلیلی است که آیندگان مسیر پیشینیان را ادامه دهند. این دو مسئله یکدیگر را بازتولید می‌کنند و به یکدیگر نیازمند هستند. ما با همراهی رسانه ملی هم باید گذشته را بزرگ کنیم که موجب غرور ملی برای نسل جوان امروز باشد. هر میزان غرور ملی را ارتقا دهیم، نسل‌های جدید به آن افتخار خواهند کرد. باید لوازم و شرایط حرکت موفق در آینده و تولید آینده را مهیا کنیم، دولت و حاکمیت باید در فراهم آوردن و شکل‌گیری این ابزارها کمک کنند.

امیدواریم با همراهی رسانه ملی به‌جای استفاده از مسیرهایی برای مهاجرت، محکم و استوار برای ساختن ایران و آینده ایستادگی کنیم و شبکه‌ای از رهبران اجتماعی را که در این عرصه‌ها فعال هستند، شکل دهیم. اعتماد عمومی و نیروی مردمی سرمایه‌ای است که اگر با همراهی صداوسیما به کار گرفته شود مسیر برای رسیدن به موفقیت هموار و بسیاری از مشکلات حل می‌شود. امیدوارم در تعامل با صداوسیما بتوانیم رویدادهای جذاب را خلق و تدوین و با نشان دادن این موقعیت‌ها شیوه تعامل مناسبی برای جامعه ترسیم کنیم.

رقیه فاضل، فعال فرهنگی در حوزه زنان:

لزوم تبیین هویتی از حجاب

ما درگیر دو سلطه سخت و نرم هستیم. رسانه ملی با بیان اینکه هم‌اکنون جریانی از بی‌حجابی اجباری شکل‌گرفته که به مبارزه زنان ختم می‌شود باید تولیداتی را روی آنتن ببرد. آنجاکه حجاب نشان‌دهنده آرمان و هویت اجتماعی زن و نماد مبارزه با نظام سرمایه‌داری باشد، چون بنیادهای سود نظام سرمایه‌داری را از بین می‌برد، با آن حجاب مبارزه و تلاش می‌کند حجاب را از معنا تهی کند.

در رسانه ملی تبیین هویتی از حجاب مهم است. یکی از کارها این است که تبیین ‌ما از مقوله‌ حجاب برای دختر و پسر، تبیین هویتی باشد؛ یعنی به‌جای اینکه صرفاً به کارکردهای حجاب بپردازیم و ابعاد و آثار مختلف آن را بازگو کنیم، تبیین انسانی و هویتی از حجاب داشته‌باشیم و البته باید این تبیین‌ها درست باشد. اگر جبهه مقابل می‌خواهد بی‌حجابی را در جبهه مبارزه قرار دهد رسانه ملی نیز در این مبارزه انقلابی شریک است و با ایجاد بستر برای فعالیت و مشارکت زنان به ‌دور از تبعیض منفی و مثبت و متکثر دیدن و جمهوریت، نقش‌آفرینی زنان را در نظر خواهدگرفت. اگر در رسانه ملی به زن هر دو مؤلفه لازم یعنی آگاهی و آرمان را بدهیم، این زن، آزاده و آزادی‌خواه خواهد شد و می‌تواند خودش را به یک زندگی و حیات طیبه برساند.

برای رسیدن به نگاه رسانه‌ای درست به مقوله حجاب باید تاریخ مقاومت فرهنگی و اقتصادی و نظامی این سرزمین در برابر دشمنانش احیا شود تا زنان ما بدانند در کدام جبهه شمشیر می‌زنند. زنده کردن آرمان‌های بلند انقلابی در جامعه، به احیای حجاب کمک خواهدکرد. ازآنجاکه یکی از علت‌های اصلی بی‌حجابی در بی‌هویتی و مدگرایی و مصرف‌زدگی است، هر اقدامی‌که به تقویت عزت‌نفس و هویت انسانی زنان ما کمک کند و از پوچی و بی‌هویتی دور کند، خدمت به فرهنگ حجاب خواهدبود.

حجت‌الاسلام محسن قنبریان، فعال دینی و فرهنگی:

ماندگاری نهضت حسینی در رسانه با ادبیات و شعر عاشورا

روایت عاشورا و قیام حسینی به مانند یک رسانه توانست قیامی متفاوت را در عالم به وجود بیاورد که این قیام به دلیل ویژگی‌هایش همچنان زنده و پویاست. ما یک نهضت مقدس داریم که در کنارش دولت مقدس هم به وجود آمده و شاقول این دولت همان نهضت مقدس است. نوع دریافتی که از این نهضت می‌شود ممکن است دچار مشکل شود، ولی خود نهضت هیچ‌گاه به خطا نمی‌رود.

اغلب ما با رویکرد سیاسی عاشورا آشناییم و همواره از آثار این حرکت از منظر سیاسی صحبت کرده‌ایم، اما رسانه ملی باید در تولید محتوا به رویکرد بعدی این قیام که در نوع خود درخور ‌تأمل است یعنی رویکرد تربیتی و عرفانی توجه کند که ابعاد وسیعی از این قیام را برای ما روشن می‌کند. به نمایش گذاشتن شکیبایى و پایدارى در برترین و بالاترین شکل ممکن در رسانه ملی، تکثر در لشکر امام حسین (ع) از تازه گرویده به امام تا معلم قرآن از نوزاد تا پیرمرد و... نشانه‌هایی برای توجه به وجه تربیتی این قیام است.

پرداختن به قیام امام حسین (ع) در رسانه ملی مبتنی بر دو مبنای بیان شعائر و رسوم این قیام و بیان اصالت‌های وجودی و ریشه‌های تربیتی آن است.  در نمایش شعائر و آداب‌ و رسوم این قیام، هر شهری برای خودش آیینی دارد که می‌توان با نمایش آن‌ها به پایداری و ماندگاری عزاداری‌ها کمک کرد، اما وجه دوم این قیام که قرائت درست از قیام و اهداف آن است نباید فراموش شود.

 قیام امام حسین (ع) را شعرا ماندگار و زنده نگه داشتند. شاعر حسینی ارکان اخلاق، سخاوت، شجاعت، عفت، عدالت و حکمت را برای مردم تبیین کرد و سبب زنده نگه‌داشتن این قیام شد و این همان تصویری است که در صداوسیما باید به آن پرداخته‌شود.

سردار حسین نجات، فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه:

اهمیت فضاسازی رسانه‌ای در اغتشاشات

برای چرایی فتنه‌ای که سال گذشته در کشور ایجاد شد دلایل متعددی بیان شده‌است. ظرفیت‌ها و روش‌های اغتشاشات از مرز به عمق رسید و جریان ضدانقلاب در خارج از کشور با هدف‌گذاری در اماکن مذهبی، استفاده از پهپاد، آموزش تهیه بمب دست‌ساز و نیمه‌سنگین و... تلاش کرد به این اهداف دست پیدا کند.

دانشگاه‌ها، مدارس، زنان و بازنشستگان از این جمله هستند که با دوقطبی‌سازی در جامعه سعی در ایجاد اغتشاش در این کانون‌ها دارند. برنامه دشمنان این بود که این اغتشاشات خیابانی را به اعتصابات سراسری متصل کنند که بازاری‌ها، اصناف، کارگران و قشرهای مختلف با هوشمندی با این دسیسه دشمن همراهی نکردند و این برنامه شکست خورد. شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده از ابزارها و رسانه‌های روایت‌ساز و ایجاد اخبار جعلی را در دستور کار خود قرار دادند. نگاه رسانه‌ای در این موضوعات مهم است. یکی از راهبردهای صداوسیما تمرکز روی بی‌ریشه‌بودن، عدم همراهی مردم و شکست توطئه بی‌ثبات‌سازی بوده‌است.

رسانه ملی باید با برخی مستندات بتواند اعلام انزجار از جریانات پشت‌صحنه را به نمایش بگذارد و نظام را به‌عنوان مقتدر مظلوم نمایان کند. ما باید سه نوع تولید داشته باشیم. موضوعات پیام‌های مستند باید روی نقش چهره‌ها (سلبریتی) در همراهی با دشمن، نقش گروه‌های ضدانقلاب و سلطنت‌طلبان در اغتشاشات، نقش کشورهای متخاصم و سرویس‌های جاسوسی آن‌ها، نقش رسانه‌ها و وابستگی‌شان به رسانه‌های خارجی، ورود به دروغ‌هایی که بیان شده، ورود به زیست مجازی افرادی که وارد فتنه شدند و خانواده‌های ازهم‌پاشیده آن‌ها و سبک زندگی‌شان، روایت بازداشت‌شدگان و مستندهای مربوط به شهدای امنیت و سبک زندگی آن‌ها و... از جمله این موضوعات است که می‌توان در مستندها به آن‌ها پرداخت. به تصویر کشیدن دلیل دشمنی آمریکا با نظام را باید در پیشرفت‌های اخیر جمهوری اسلامی در چند دهه اخیر، رشد محور مقاومت در منطقه، شکست دشمن در طرح تغییر جغرافیای سیاسی جست‌وجو کرد که با به تصویر کشیدن آن‌ها در مستند‌هایی کم‌تر از 30 دقیقه می‌توان به جریان‌سازی در این حوزه کمک کرد.

محمدرضا غلامرضا، رئیس ستاد انتخابات کشور:

رسانه ملی بازوی رسانه‌ای قوی در انتخابات

امسال با اوضاع متفاوتی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را برگزار خواهیم‌کرد. برخی از سناریوها پیش‌بینی‌نشده است که سعی کردیم برای همه آن‌ها تمهیداتی داشته‌باشیم و احتمال بروز هر نوع بحران از سطح مدارس و دانشگاه‌ها تا ادارات و مؤسسات مختلف را رصد کنیم تا به‌موقع آن را خنثی سازیم.

یکی از اهداف دشمن، جنگ رسانه‌های خبری در کنار رسانه‌های مجازی است. ما دو انتخابات در پیش داریم که هر دو اهمیت زیادی دارند و باید در برپایی آن به‌درستی عمل کنیم. فرایند برگزاری این انتخابات مبتنی بر جدولی است که مبدأ و پایان انتخابات را مشخص می‌کند و رسانه ملی بر مبنای این جدول برای تولید محتوا می‌تواند برنامه‌ریزی کند.

همراهی صداوسیما با ستاد انتخابات کشور همواره مستمر بوده‌است. مخاطب ما مردم هستند و باید پاسخ سؤالاتشان را با شفافیت بدهیم. رسانه ملی بازوی قدرتمند رسانه‌ای است که می‌تواند از لحظه شروع فرایند انتخابات مجلس یعنی پیش ثبت‌نام تا روز انتخابات با ما همراه باشد و با تولید گزارش‌های متنوع و مستندهای گزارشی در این شفافیت و اطلاع‌رسانی سهیم باشد. اگر این روند به‌صورت شفاف پیش روی مردم باشد دیگر کسی نمی‌تواند ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کند. 50 راهبرد در این سند تدوین شده‌است و برای همه نهادها، سازمان‌های مرتبط با انتخابات ازجمله صداوسیما سرفصل‌هایی اختصاص داده شده‌است.

حضور حداکثری در انتخابات منوط به زمینه‌سازی و برنامه‌ریزی مدون و دقیق در رسانه ملی است. این برنامه‌ریزی را از مدارس باید آغاز کرد تا فرزندان خود یکی از مشوقان خانواده‌ها در انتخابات باشند پس ‌از آن باید برای دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها و... نیز برنامه‌ریزی کرد. همراهی رسانه ملی با این ستاد برای تولید گزارش‌ها و مستندهای خبری و برنامه‌‌های گفت‌وگومحور مشهود است. بدیهی است که با هدف وجود بازوی رسانه‌ای قوی، تعامل بیش‌تر برنامه‌سازان رسانه ملی با ستاد انتخابات کشور ثمر خواهدداد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها