در دنیای پیشرفته امروز غذا خوردن فقط برای رفع گرسنگی و تامین نیازهای اولیه انسان نیست بلکه تجربه چشیدن طعم‌های گوناگون یکی از سرگرمی‌های مردم در سراسر جهان است.
کد خبر: ۱۴۱۷۳۵۰

رستوارن‌های بسیاری در جای جای این کره خاکی وجود دارند که به افراد این امکان را می‌دهند تا با ترکیبات جدیدی که حاصل تلاش آشپزهای حرفه‌ای است، آشنا شوند و آن را به عنوان تجربه‌ای خاص و منحصر به فرد در خاطرات خود داشته باشند. آشپزی و پخت انواع خوراک‌ها هنری است بسیار ظریف، دشوار و نیازمند دانش بالا. امروزه آشپزها در هنر و علم پخت و پز و سرو غذا متخصص هستند. 25 جولای (3مرداد) روز تجلیل از آشپزها و سرآشپزهای حرفه‌ای است که طعم‌های خوب و غذاهای عالی را در زندگی مردم به ارمغان می‌آورند. آشپزهای حرفه‌ای برای کسب جایگاهشان سال‌ها تحصیل و تجربه کسب کرده‌اند و ساعت‌های طولانی و گاه زجرآوری را تحمل کرده‌اند. 

در دنیای امروز یک آشپز حرفه‌ای شدن کار آسانی نیست و تخصص‌های جانبی بسیاری را می‌طلبد. صنعت هتلداری و رستوران‌داری به شدت رقابتی هستند و همین امر سبب شده افراد شاغل در حوزه غذا هر روز دانش خود را در زمینه‌های مختلف بالا برده و به صورت مداوم رشد کنند. دانشجویان رشته‌های هنرهای آشپزی مدرن بسیاری از جنبه‌های مختلف غذا را مطالعه می‌کنند. زمینه‌های خاص مطالعه شامل قصابی، شیمی و ترمودینامیک، ارائه بصری، ایمنی غذا، تغذیه انسان، فیزیولوژی، تاریخ بین‌المللی، طراحی منو، ساخت اقلام غذایی (مانند تصفیه گیاهان نیشکر به ساکارز کریستالی) و بسیاری موارد مختلف دیگر می‌شود. آموزش هنرهای آشپزی در اکثر کشورهای جهان معمولا در سطح عالی (دانشگاه) یا موسسات اموزشی دولتی یا خصوصی امکان‌پذیر است. اما کسب مدرک تحصیلی در این شغل اصلا کافی نیست و برای تبدیل شدن به یک آشپز حرفه‌ای باید سال‌ها تجربه عملی تحت نظر سرآشپزهای حرفه‌ای کسب کرد.

•  در سال 2022 ارزش بازار گردشگری خوراک به 1.116.7 میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود این رقم تا سال 2027 به 1796.5 میلیارد دلار افزایش یابد که رشد 16.8 درصدی را نشان می‌دهد.
•  حرفه آشپزی همچنان یکی از مشاغلی است که تبعیض جنسیتی در آن با میزان اشتغال 74.8 درصد مردان در مقابل 25.2 درصد زنان بی‌داد می‌کند.
•  95 درصد از مسافران در سراسر جهان را می‌توان به عنوان گردشگران خوراک طبقه‌بندی کرد.
•  80 درصد از مسافران پیش از سفر درباره غذا و نوشیدنی مقصدشان تحقیق می‌کنند.
•  70 درصد از مردم بر اساس غذا و نوشیدنی مقصد سفرشان را انتخاب می‌کنند.
•  45 درصد از گردشگران حداقل پنج فعالیت آشپزی مختلف در طول سفر خود داشته‌اند.
•  59 درصد گردشگران معتقدند غذا و نوشیدنی در حال حاضر مهمتر از 5 سال پیش است.

برای مشاهده فیلم اینجا کلیک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها