بمب‌خوشه‌ای، جاده‌صاف‌کن بمب اتمی است؟

دام هسته‌ای آمریکا برای روسیه

سرعت تغییر و تحولات در جنگ اوکراین شتاب بیشتری نسبت به قبل گرفته‌است. در حالی که حدود۲۰ درصد خاک اوکراین در تصرف نیروهای روسیه قرار گرفته و ضد حمله‌های اوکراین با شکست روبه‌رو شده، آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی بیش از قبل در حال دمیدن به شعله‌های آتش جنگ هستند. حمایت آمریکا از اوکراین برای ادامه جنگ، در حالی که ‌این کشور رمقی برای جنگیدن ندارد، بار دیگر خوی هژمونیک آمریکا را به نمایش گذاشته‌است.
سرعت تغییر و تحولات در جنگ اوکراین شتاب بیشتری نسبت به قبل گرفته‌است. در حالی که حدود۲۰ درصد خاک اوکراین در تصرف نیروهای روسیه قرار گرفته و ضد حمله‌های اوکراین با شکست روبه‌رو شده، آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی بیش از قبل در حال دمیدن به شعله‌های آتش جنگ هستند. حمایت آمریکا از اوکراین برای ادامه جنگ، در حالی که ‌این کشور رمقی برای جنگیدن ندارد، بار دیگر خوی هژمونیک آمریکا را به نمایش گذاشته‌است.
کد خبر: ۱۴۱۷۰۷۰
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
از ابتدای جنگ، بسته‌های کمک‌ نظامی متعددی به اوکراین ارسال شده تا این کشور توانایی مقابله و دفاع در برابر روسیه را داشته باشد. با این حال به گفته متخصصان نظامی هرچند بسته‌های کمکی از لحاظ تعداد و تنوع زیاد هستند، ولی از نظر کیفیت در وضعیتی مطلوب قرار ندارند زیرا عمدتا تسلیحات ارسالی به اوکراین دارای تکنولوژی بسیار قدیمی بوده یا توان کافی برای مقابله با قدرت نظامی روسیه را ندارند.
 
در حالی که ارسال انواع تانک، خمپاره و موشک در طول جنگ نتوانسته مانع پیشروی روس‌ها شود، آمریکا در جدیدترین اقدام تنش‌زا، با ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین موافقت کرده‌است. استفاده از این بمب‌ها چند سال قبل طی معاهده‌ای توسط بیش از ۱۲۰ کشور عضو سازمان ملل به دلیل شدت آسیب‌رسانی و ماندگاری بعضی از قطعات عمل‌نکرده ممنوع اعلام شده‌است.با این حال آمریکا به عنوان متهم اصلی کشاندن روسیه به جنگ اوکراین با ارسال تسلیحات جدید نشان داده که تمایلی به پایان آن ندارد زیرا عملا با ارسال کمک‌های تسلیحاتی و مالی به اوکراین، مشوق اصلی در حمایت اروپایی‌ها از این کشور و ارسال تجهیزات جنگی به میدان مقابله با روسیه به شمار می‌آید. اگر چه برخی معتقدند هدف آمریکا از تداوم جنگ اوکراین علیه روسیه، آماده شدن برای مبارزه اصلی با چین است اما چنین امری نمی‌تواند توجیه مناسبی برای جنگی با خسارت و ویرانی بسیار زیاد در جغرافیای اروپا باشد.
   

تلاش آمریکا برای وابسته نگهداشتن اروپا

 آمریکا اهداف مهم‌تری غیر از نبرد با چین را حداقل در میان مدت دنبال می‌کند؛ اهدافی همچون وابسته کردن اروپا به انرژی و تسلیحات نظامی خود برای مصونیت در مقابل روسیه از دلایل مهم برای ادامه جنگ از طرف آمریکا به حساب می‌آید. از دیدگاه متخصصان و تحلیلگران مستقل، بزرگ‌ترین متضرر جنگ روسیه و اوکراین بعد از اوکراین، اروپایی‌ها هستند که در موقعیت خطرناکی قرار گرفته‌اند.آمریکا با ابزاری مانند ناتو به دنبال پیش‌بردن اهداف خود در قضیه اوکراین است. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در حاشیه برگزاری اجلاس ناتو اعلام کرد که اگر آمریکایی‌ها بخواهند بامداد فردا صلح در اوکراین برقرار می‌شود. با این حال هدف آمریکا از فرسایشی کردن جنگ، خالی‌کردن انبارهای نظامی و استراتژیک اروپا از یک طرف و تضعیف روسیه از طرف دیگر است.دولت زلنسکی با طرح این ادعا که حمله روس‌ها علیه کشورش به مثابه اقدام علیه کل اروپاست تاکنون صدها میلیارد دلار کمک نظامی از کشورهای غربی گرفته‌است. کمک‌های آمریکا به اوکراین به تنهایی از رقم صد میلیارد دلار فراتر رفته و برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات ناتو راهی میادین نبرد با روسیه شده‌اند؛ تانک‌های لئوپارد و سامانه‌های ضدهوایی پاتریوت از این جمله‌اند. با وجود این، ناکارآمدی این تجهیزات هر روز بیشتر از قبل مشخص می‌شوند.
   

جنگ اوکراین، شکست راهبردی غرب

به تازگی متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به شکست اوکراین در نبرد با روسیه اعتراف کرده‌است. طبق گزارش شبکه روسی راشاتودی، میلر تصریح کرده که نبرد فعلی در اوکراین یک شکست راهبردی برای غرب بوده‌است. با وجود این اخیرا جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان از اعلام آمادگی واشنگتن برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین خبر داد که حتی برخی متحدان آمریکا نیز با این تصمیم مخالفت کردند.هر قدر از جنگ اوکراین می‌گذرد اختلاف‌ها در بین ائتلاف حامی اوکراین بر سر مسائلی مانند استفاده از سلاح‌های ممنوعه و میزان کمک‌ها بیشتر می‌شود. وزیر دفاع انگلیس در نشست اخیر ناتو از روند جنگ اوکراین به شدت انتقاد و تاکید کرد که ضدحمله اوکراین به کندی و بدون هیچ دستاوردی پیش می‌رود. شاید بتوان این انتقاد را نشانه‌ای از پشیمانی غرب دانست که در دام آمریکا افتاده است. او خطاب به زلنسکی گفت اروپا فروشگاه اینترنتی نیست که هر زمان اراده کنید سفارش شما را آماده کند.
   

آمریکا، صحنه‌گردان اصلی جنگ

صحنه تحولات حول محور جنگ اوکراین بیانگر این مطلب است که آمریکا صحنه‌گردان اصلی جنگ اوکراین است و مقامات کی‌یف هیچ‌گونه اراده‌ای از خود در ادامه مسیر این بحران ندارند. در حالی آمریکا از اوکراین برای رسیدن به اهداف خود پشتیبانی می‌کند که هیچ‌گونه راهبرد مشخص و روشنی را برای آینده متصور نیست.میزان خسارت‌ و آسیب‌ها به زیرساخت‌های اوکراین به قدری بوده که چند برابر کمک‌های نظامی ارسالی از طرف غرب باید صرف بازسازی و ساختن ویرانی‌ها شود. این در حالی است که با توجه به وضعیت اقتصادی نامناسب در اروپا عملا این امکان وجود نخواهدداشت.استفاده از تسلیحات نامتعارف همچون بمب‌های خوشه‌ای در جنگ اوکراین شرایط را به سمت جنگ هسته‌ای و استفاده از بمب اتم تسهیل خواهدکرد. اگر سازمان‌های بین‌المللی و تأثیرگذار نسبت به این اقدامات آمریکا بی‌تفاوت بمانند، امنیت جهانی به شکل جدی‌تر از گذشته و جنگ‌های جهانی مورد تهدید قرار خواهدگرفت.
 

مهمات تاریخ مصرف گذشته

ارسال بمب‌های خوشه ای به اوکراین در شرایط فعلی به موضوعی چالش برانگیز تبدیل شده که نشان از رویکرد جدیدی در ادامه مسیر این مناقشه دارد. کارشناسان استفاده از بمب خوشه‌ای را یک‌مرحله پایین‌تر از استفاده از سلاح اتمی می‌دانند که بسیار خطرناک برای همه طرف‌های درگیر در این مناقشه است. عده‌ای بر این اعتقاد هستند که هدف آمریکا از ارسال بمب خوشه‌ای به خاطر پایان تاریخ انقضای این تسلیحات است، به گونه‌ای که هزینه نگهداری آنها بیشتر از استفاده این نوع تسلیحات خواهدبود.این در حالی است که حجم بسیار زیاد خسارت‌ها و تلفات اوکراینی‌ها در جنگ روسیه نشان دهنده کارایی مناسب نداشتن کمک‌های نظامی غرب به این کشور است. سؤال مهمی که پیش می‌آید این است که اگر تمام توان غرب و آمریکا در زمینه تسلیحات و فناوری استفاده شده در آنها همین است که در جنگ مقابل روسیه مشاهده می‌شود، باید اذعان کرد آنها بیشتر از موفقیت در زمینه ساخت سلاح به تبلیغات رسانه‌ای درباره توان نظامی خود مشغول بوده‌اند.
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها