روحانی در بازدید از بیمارستان بهارلو خبر داد:

روند تکمیلی طرح تحول نظام سلامت در سال آینده

روز ۳۱خردادماه گزارش میدانی روزنامه جام‌جم از وضعیت بیمارستان مهدی‌(عج) تحت‌عنوان «فخر نظام سلامت بدون روتوش» منتشر شد. حالا روابط‌عمومی وزارت بهداشت جوابیه زیر را در واکنش به این گزارش برای روزنامه ارسال کرده است.
کد خبر: ۱۴۱۶۹۲۶
پس از افتتاح و راه‌اندازی کلان‌بیمارستان هوشمند حضرت مهدی‌(عج)، ساختمان‌های نیمه‌کاره و محوطه‌های خاکی بیمارستان، جای خود را به معماری و بنای زیبایی داده که در آن خدمت شایسته به بیماران ارائه می‌شود.در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) و در کنار کلان‌بیمارستان هوشمند حضرت مهدی‌(عج)، برای نخستین‌بار در کشور، مرکز انتقال بیماران (Dispatch) راه‌اندازی شده که بیماران به‌جای برانکارد، به‌وسیله آمبولانس از ساختمانی به ساختمان دیگر مجتمع منتقل می‌شوند. در این مرکز در کنار سیستم ثبت الکترونیک، در مواردی که نیاز به الزام قانونی است، پرونده‌ها به‌صورت کاغذی ثبت می‌شود.این مجموعه مجهز به تجهیزات جدید و پیشرفته است به‌طوری‌که در هر بخش ویژه، بالغ بر ۲۷۰ دستگاه نصب شده و تجهیزات مدرن پایش بیماران به ازای هر تخت بستری وجود دارد.با راه‌اندازی این مرکز، بیمارانی که مدت‌ها در صف انتظار درمان‌های پیشرفته و تخصصی بودند، جراحی می‌شوند به‌طوری‌که از زمان تأسیس مرکز تاکنون ۱۷۶۰ جراحی انجام شده است. یکی از بیمارانی که سال گذشته از کرمانشاه مراجعه کرده و به‌دلیل آماده نبودن بیمارستان، جراحی‌اش به تعویق افتاده بود با تکمیل این ساختمان جراحی شد و مورد مداوا قرار گرفت. همچنین بیماران دیگری که پیش ‌از این به ساختمان قدیمی بیمارستان امام خمینی(ره) مراجعه می‌کردند اکنون از امکانات پیشرفته بیمارستان حضرت مهدی(عج)، مهارت و نحوه برخورد کادر درمان، ابراز رضایت دارند.
تعداد تخت‌های مراقبت‌های ویژه در بیمارستان حضرت مهدی(عج) با ایجاد زیرساخت‌های ویژه به بالاترین رقم در یک بیمارستان رسیده و خدمات سی‌سی‌یو و آی‌سی‌یو در بیش از ۱۱۰ تخت به بیماران ارائه می‌شود.  ۷۰ درصد بیماران این مرکز از شهرستان‌ها مراجعه می‌کنند؛ بیمارانی که به‌دلیل ابتلا به بیماری‌های سخت و پیچیده امکان درمان در شهرستان خود را ندارند و با حال آشفته و پریشان، به بیمارستان حضرت مهدی(عج) می‌آیند و پس از مراقبت‌های فعال و مناسب کادر درمان، آرام می‌گیرند و به محل زندگی خود بازمی‌گردند. از ابتدای افتتاح این مرکز تاکنون ۱۹هزار و ۸۶۹بیمار به اورژانس مراجعه و ۱۹۸۱نفر بستری‌ شده‌اند. همچنین در این مدت ۱۱هزار و ۷۷۲مورد رادیولوژی، ۱۱هزار و ۸۴۴مورد سونوگرافی و ۱۶هزار و ۳۵۹ مورد سی‌تی‌اسکن انجام شده است. 
تعداد مراجعه به اورژانس نشان‌دهنده حجم بالای مراجعه‌کنندگان به این مرکز و از دلایل جدی افتتاح این مجموعه است، چراکه رسالت مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) و بیمارستان حضرت مهدی(عج) پاسخگویی به بیماران سراسر کشور است و هر لحظه دیرکرد در افتتاح این بیمارستان می‌توانست عوارض جبران‌ناپذیری را در بیماران به‌وجود آورد. با توجه به این‌که اغلب مراجعه‌کنندگان از نقاط دورافتاده کشور به این مجموعه مراجعه می‌کنند، به لحاظ اقتصادی توان پرداخت اجاره اسکان موقت را ندارند لذا توسعه همراه‌سراها یکی از اقدامات خداپسندانه‌ای است که دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزارت بهداشت برای آن تلاش می‌کنند. 
هم اکنون تعداد محدودی همراه‌سرا با پیگیری دانشگاه فعال شده است. از سوی دیگر راه‌اندازی بیمارستان حضرت مهدی(عج) به کوتاه شدن زمان بستری و بازگشت بیماران به شهر خود کمک می‌کند. استقرار امکانات کمک‌آموزشی شامل کتابخانه مجهز به سیستم کامپیوتر و اینترنت، کلاس درس، آمفی‌تئاتر و امکانات رفاهی و پاویون اساتید و فراگیران در دو طبقه از این مجتمع، فضای مناسبی را در اختیار فراگیران قرار داده است. در حال حاضر از ۱۲ آسانسور موجود در کلان‌بیمارستان هوشمند حضرت مهدی، هشت آسانسور فعال است. با افتتاح کلان‌بیمارستان هوشمند حضرت مهدی(عج)، نمایی تمیز و آراسته که نشان از سرزندگی و فعالیت مستمر کادر درمان است در زاویه دید مراجعه‌کنندگان قرار می‌گیرد. رفت‌و‌آمد مکرر آمبولانس‌ها نیز نشان‌دهنده فعالیت بی‌وقفه این مرکز و پذیرش بیماران اورژانس ۱۱۵ است.به‌منظور اطلاع مخاطبان، در بدو ورود بیماران به اورژانس، براساس معاینه اولیه بیماران در پنج سطح، دسته‌بندی می‌شوند. در سطح یک تا سه مخاطرات بیمار، حیاتی و بحرانی است، در نتیجه تعیین‌تکلیف زودتر انجام می‌شود و در سطح چهار و پنج که علائم خطر کمتر است، بیمار به درمانگاه تخصصی ارجاع می‌شود.نحوه نوبت‌دهی در بیمارستان نیز براساس سامانه پذیرش ۲۴ انجام می‌شود و بیماران در زمان تعیین‌شده به درمانگاه مربوطه مراجعه می‌کنند. بیماران مراجعه‌کننده به اورژانس نیز در کمترین زمان ممکن مورد مراقبت کادر درمان قرار می‌گیرند. در درب شرقی بیمارستان، مکان ویژه‌ای به‌عنوان میز خدمت در نظر گرفته شده تا نسبت به تسهیل ارائه خدمت به بیماران و همراهان اقدام شود. در این مجموعه روزانه به‌طور میانگین، به‌حدود ۵۱۶ نفر خدمات مشاوره و نوبت‌دهی در درمانگاه‌ها ارائه و ۱۰۸مورد جواب‌دهی حضوری آزمایشگاه سرپایی و همچنین تحویل ۱۱۸ مورد مدارک بالینی انجام می‌شود. به‌منظور تأمین نیروی جدید و تازه‌نفس و تأمین کادر مورد نیاز کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی(عج)، مسئولان وزارت بهداشت اعلام همکاری کرده‌اند.  گستره خدمات در کلان‌بیمارستان هوشمند حضرت مهدی‌(عج) به اندازه‌ای است که بخش عمده‌ای از آن ناگفته می‌ماند. این مرکز که به معنی واقعی فخر نظام سلامت است؛ موفق به جابه‌جایی مرزهای خدمت به مردم شریف ایران اسلامی شده است. از زمان افتتاح این مرکز تاکنون ۱۷۶۰جراحی با بهره‌گیری از بهترین فناوری‌ها، تیم تخصصی و اساتید مجرب و فراگیران دوره‌ها تخصصی انجام شده و بخش‌های ویژه با ظرفیت بیش از ۱۱۰ تخت، اورژانس با ۱۰۲تخت محیطی آرام، مطبوع و کاملا به‌روز و کارآمدی را در اختیار مردم شریف کشورمان قرار داده است. جا دارد از همه دست‌اندرکاران شکل‌گیری این ابرپروژه عظیم از ابتدا تاکنون به‌خصوص از نیت پاک خیر محترم که پس از انجام اقدامات مقدماتی، تأمین مالی و ساخت پروژه، این مرکز را به‌صورت رایگان به دانشگاه تحویل و اعیانی احداثی و تجهیزات منصوبه را وقف کردند تشکر نماییم. پیرو تاییدات مقام معظم رهبری بر ضرورت «امید و امیدآفرینی» در همه ارکان، سطوح و لایه‌های جامعه که اگر امید نباشد، هیچ کار بزرگی انجام نمی‌گیرد و رهنمود ایشان مبنی بر این‌که «کاری کنیم که بیمار جز رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشد» به رسالت خود در اطلاع‌رسانی و خدمت شایسته به مردم شریف کشورمان عمل کنیم.
 
لازم به ذکر است روزنامه «جام‌جم» طی روزهای آینده برای بررسی دوباره وضعیت بیمارستان مهدی برای تهیه گزارش میدانی به این بیمارستان مراجعه خواهد کرد تا تحقق وعده‌های دولت و وزارت بهداشت را در آنجا پیگیری کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها