حیدر سلیمانی در گفت‌و‌گو با «جام‌جم»: 

VAR تنها راه حل مشکلات داوری است

حیدر سلیمانی، کارشناس داوری فوتبال ایران و از با‌تجربه‌ها در این زمینه در گفت‌و‌گو با جام‌جم مواردی را در رابطه با مشکلات و چالش‌های عظیم داوری مطرح کرد که گزیده‌ای از این صحبت‌ها را در ادامه می‌خوانید:
حیدر سلیمانی، کارشناس داوری فوتبال ایران و از با‌تجربه‌ها در این زمینه در گفت‌و‌گو با جام‌جم مواردی را در رابطه با مشکلات و چالش‌های عظیم داوری مطرح کرد که گزیده‌ای از این صحبت‌ها را در ادامه می‌خوانید:
کد خبر: ۱۴۱۶۹۰۱
اشتباهات داوری در ایران بسیار زیاد و فاجعه‌آمیز است. ۴۰ بازی در فصل گذشته به دلیل اشتباهات داوری با تغییر نتیجه بازی مواجه شد. 
 
از بین ۲۴۰ مسابقه، ۴۰ مسابقه توام با اشتباهات داوری واقعا عدد بزرگی است. 
 
در ۱۱۵ بازی فصل گذشته نیز داوران اشتباهات تاثیرگذاری داشتند. این فاجعه است چرا که به معنای وقوع اشتباهات داوری در نیمی از مسابقات لیگ است. 
 
سیستم ویدئو چک داوری (VAR) تنها راه حل مشکلات ماست. کشورهایی نظیر ایتالیا، اسپانیا و انگلیس اکنون دیگر چیزی به نام اشتباه داوری ندارند. 
 
برای فصل آینده قطعا VAR نخواهیم داشت پس باید دنبال راهکار دیگری باشیم. تعداد داوران را باید کاهش دهیم. 
 
کاهش تعداد داوران باعث می‌شود هرهفته داوران قضاوت کنند و این اتفاق آمادگی جسمانی و تجربه آنها را بالاتر می‌برد و در ادامه باعث کاهش اشتباهات داوری می‌شود. 
 
بسیاری از داوران ما هنوز آماتور هستند. همین دو روز پیش تعدادی از آنها در تست‌های آمادگی جسمانی رد شدند. این اصلا اتفاق خوبی نیست. 
 
آمادگی جسمانی یک داور باید به گونه‌ای باشد که پا به پای بازیکنان بدود. اگر این چنین نباشد قضاوت او پراشتباه خواهد بود. 
 
در نیمه دوم مسابقات لیگ برتر اشتباهات داوری بیشتر می‌شود و این موضوع به آمادگی جسمانی ارتباط دارد. اگر داور از آمادگی خوبی برخوردار باشد تمرکز او بیشتر می‌شود و اشتباهاتش کمتر خواهد بود. 
 
آمار اشتباه در فصل گذشته رقابت‌های لیگ‌برتر بسیار بالا بود. دلیل این اتفاق حضور داوران کم‌تجربه و جوان بود. اما نیم فصل دوم وقتی داوران باتجربه‌تر اضافه شدند اشتباهات کمتر و پنالتی‌ها بیشتر شد که به دلیل شجاعت این داوران با‌تجربه در کنترل مسابقه بود. 
 
فدراسیون باید بیشتر از داوران ۴۵ ساله استفاده کند اما قانون فدراسیون می‌گوید داوران بالای ۴۵ ساله‌ دیگر حق قضاوت ندارند. وقتی یک داور تجربه لازم را دارد چرا سوت نزند؟
 
امثال خورشیدی و زاهدی‌فر بالای ۴۵ سال هستند و اگر قضاوت کنند عملکرد آنها دارای حداقل تنش است. چون VAR نداریم حتما باید از آنها استفاده کنیم. 
 
ابوالفضلی که سابقه حضور در جام‌جهانی به عنوان کمک داور را دارد به دلیل ۴۵ ساله بودن حذف شد. وقتی خود فیفا گفته داوران برتر می‌توانند تا ۵۰ سالگی قضاوت کنند چرا فدراسیون فوتبال آنها را کنار می‌گذارد؟
 
​​​​​​​ما الان نمی‌توانیم به داوران چیزی بگوییم. آنها حق دارند. نه درآمد آنچنانی از داوری دارند و انگیزه دیگری برای آنها باقی مانده است. باید به هر شکل ممکن آنها را حمایت کنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها