پیش بینی قیمت میلگرد با توجه به تغییرات پیچیده بازارهای جهانی، یکی از چالش‌های مهم صنعت فولاد محسوب ‌می‌شود و نقش مهمی در برنامه ‌ریزی و تصمیم ‌گیری استراتژیک صنایع مصرف کننده دارد.
کد خبر: ۱۴۱۵۵۶۱

میلگرد ساده یکی از عوامل کلیدی بازار مقاطع فولادی کشور است. پیش بینی قیمت میلگرد با توجه به تغییرات پیچیده بازارهای جهانی، یکی از چالش‌های مهم صنعت فولاد محسوب ‌می‌شود و نقش مهمی در برنامه ‌ریزی و تصمیم ‌گیری استراتژیک صنایع مصرف کننده دارد.

با توجه به اهمیت قیمت میلگرد و آهن در انجام تحلیل‌های تخصصی بازار و قرار گرفتن محصولات فولادی در دسته محصولات استراتژیک، در این مقاله به بررسی و پیش بینی اوضاع بازار آهن و میلگرد در سال 1402 و عوامل کلیدی مؤثر بر قیمت میلگرد می‌پردازیم.

بررسی اوضاع بازار آهن و میلگرد صنعتی در سال 1402

دلایل اهمیت پیش بینی قیمت میلگرد

انواع میلگردهای ساده صنعتی، مهم‌ترین ماده اولیه در پروژه‌های صنعتی و کارگاهی هستند. قیمت میلگرد ساده نوردی در زمان محاسبه هزینه محصولاتی که ماده اولیه آنها انواع میلگرد ساده و میلگرد ترانس است، در نظر گرفته ‌می‌شود. با توجه به اینکه صنایع تولید کننده ماشین آلات و قطعات فلزی صنعتی، یکی از حوزه‌های اصلی مصرف کننده میلگردهای ساده صنعتی هستند، پیش بینی و تحلیل قیمت میلگرد برای کسب و کارهایی که در این زمینه فعالیت دارند، به شدت اهمیت دارد.

با توجه به اینکه بیش از 60 درصد میلگرد بازار توسط این صنایع مصرف می‌شود، حتی نوسانات جزئی قیمت میلگرد هم در بازار صنایع تولید کننده قطعات فلزی و مشتریان آنها تأثیر زیادی خواهد داشت. از سوی دیگر قیمت این محصول تحت ‌تأثیر عوامل مختلفی از جمله مکانیسم عرضه و تقاضا در فصول مختلف سال تغییر می‌کند و این موضوع روی افزایش یا کاهش قیمت میلگردهای ساده صنعتی تأثیرگذار است. بنابراین پیش بینی قیمت مقاطع فولادی از جمله میلگرد از اهمیت به سزایی برخوردار است.

بررسی اوضاع بازار آهن و میلگرد صنعتی در سال 1402

وضعیت فعلی بازار آهن و میلگرد

بازار جهانی فولاد تحت ‌تأثیر تورم جهانی، درگیری بین روسیه و اوکراین و اعلام قرنطینه‌های کووید-۱۹ در بخش‌هایی از چین از اواخر سال 2022 تضعیف شده‌ است. این موضوع باعث بروز عدم اطمینان چشم‌ انداز تقاضا در بازار جهانی و ظهور رکود در بازار آهن و میلگرد کشورمان شده ‌است. براساس پیش بینی موریس ون سانته (تحلیلگر ارشد ING) عوامل زیر عدم اطمینان در بازار فولاد را تشدید کرده است:

  • کم رنگ شدن نقش روسیه و اوکراین در بازار فولاد جهانی
  • رشد اقتصادی پایین چین
  • بی‌ ثباتی ژئوپلیتیکی منطقه

هر یک از این فاکتورها به‌ طور مستقیم و غیرمستقیم در کاهش نرخ تقاضای بازار تأثیر دارد:

  • نقش کم رنگ روسیه و اوکراین در بازار فولاد

روسیه و اوکراین جزو کشورهای مهم تولید کننده و صادر کننده فولاد هستند و آمریکا و اروپا نیز بازارهای مهم صادراتی این کشورها محسوب می‌شوند. با شروع جنگ میان این دو کشور و افزایش فشار ناشی از تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه، محدودیت‌هایی در صادرات و واردات فولاد تولیدی این کشورها ایجاد شده که به‌ دنبال آن تقاضای بازار جهانی کم شد.

این وضعیت علاوه بر کاهش تولید و صادرات فولاد اوکراین و روسیه، موجب کاهش انتظار رشد برای تقاضای بازار آهن و انواع میلگرد ساده و صنعتی و افت چشمگیر تقاضا و عرضه فولاد در بازارهای جهانی از جمله بازار فولاد ایران شده ‌است. همین کاهش نرخ تقاضا روی قیمت فولاد فشار کاهشی وارد کرده و به رکود فعلی بازار دامن می‌زند. به همین دلیل است که در حال حاضر درگیر عدم پایداری عرضه و تقاضا و نوسان قیمت در بازار فولاد هستیم.

  • رشد اقتصادی پایین چین

چین در حال حاضر بزرگ‌ترین تولید کننده و مصرف‌ کننده فولاد در دنیاست. تغییر در وضعیت اقتصادی و الگوهای مصرف فولاد در این کشور به‌ سرعت روی قیمت محصولات فولادی و سیستم عرضه و تقاضای بازار تأثیر می‌گذارد. نرخ رشد اقتصادی چین در یکی سال اخیر نسبت به سال‌های گذشته دیگر آن شتاب سابق را ندارد و بیشتر متکی به ایجاد بدهی و طولانی بودن بازه بازگشت سرمایه‌ گذاری است تا رونق بازار صنایع مهمی مانند فولاد!

به این ترتیب تولیدکنندگان بزرگی مانند چین با مازاد تولید فولاد مواجه می‌شوند و رقابت میان کشورهایی مانند ترکیه، روسیه، هند و ایرانی بیشتر می‌شود. پیش بینی می‌شود تا انتهای سال 2023 بازار فولاد جهانی همچنان روند انقباضی خود را طی کند و تولیدکنندگان مطرح جهانی به ‌جای بازار اروپا روی بازار خاورمیانه و شمال آفریقا تمرکز کنند.

  • بی‌ ثباتی ژئوپلیتیکی منطقه

عامل بعدی کاهش میزان تقاضا در بازار جهان محصولات فولادی، بی ثباتی ژئوپلیتیکی است. منظور از بی ‌ثباتی ژئوپلیتیکی عوامل سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی هستند که منجر به عدم امکان پیش بینی در بازارها می‌شوند. در حال حاضر علت اصلی این نوع بی ‌ثباتی‌ها تنش‌های سیاسی و نظامی در کشورهای مختلف جهان به‌ ویژه روسیه و اوکراین، تداخل منافع مختلف کشورها (مانند مصالحه میان ایران و عربستان) و تحولات سیاسی و جغرافیایی در منطقه است.

این عامل با تحت ‌تأثیر قرار دادن قیمت‌ها، سیستم عرضه و تقاضا، نوسان نرخ ارز و بر هم زدن نظم صادرات و واردات موجب عدم امکان پیش بینی بازار، عقب نشینی سرمایه ‌گذاران و به ‌موجب آن کاهش میزان تقاضای مقاطع فولادی در بازار آهن آلات شده ‌است.

بررسی اوضاع بازار آهن و میلگرد صنعتی در سال 1402

آیا رکود بازار آهن و میلگرد همچنان ادامه دارد؟

همان طور که در بخش قبلی توضیح دادیم، در حال حاضر بازار با کاهش تقاضا و رکورد مواجه است. به ‌طور کلی قیمت میلگرد ساده نوردی و ترانس تحت ‌تأثیر میزان تقاضا و عرضه بازار است، از این رو قیمت میلگرد را باید تابعی از تقاضای بازار بدانیم. البته اکنون که در شروع فصل گرما هستیم، قیمت‌ها با شیب بسیار ملایمی رو به افزایش هستند. ولی در زمستان مجدداً با سیر نزولی قیمت و تقاضا مواجه خواهیم بود. مگر اینکه طی ماه‌های باقی ‌مانده تا پایان سال:

  • بر اثر رشد بهای دلار یا رویداد اقتصادی و سیاسی مهمی، بازارهای مختلف از جمله بازار آهن و میلگرد تحت‌ تأثیر قرار گرفته و دوباره به روزهای اوج خود در ابتدای سال 1400 برگردند.
  • میزان تقاضای چین به‌ عنوان یکی از مهره‌های تعیین ‌کننده بازار آهن و میلگرد افزایش پیدا کند. افزایش تقاضای چین، باعث افزایش قیمت‌ها و تحرک بازار می‌شود.

به‌ همین ‌دلیل می‌توانیم بگوییم که نوسانات بازار آهن و میلگرد تا پایان سال 1402، تا حد زیادی می‌تواند تحت ‌تأثیر بازار جهانی باشد. اگر تمایل دارید قیمت روز انواع میلگردهای صنعتی پرفروش بازار را به‌ صورت روزانه بررسی کنید، پیشنهاد می‌کنیم به سایت صنایع فولادی آذر گستر سدید مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها