کنکور سراسری از چهارشنبه در هزار و ۹۵۵ حوزه سراسر کشور آغاز می‌شود.
کنکور سراسری از چهارشنبه در هزار و ۹۵۵ حوزه سراسر کشور آغاز می‌شود.
کد خبر: ۱۴۱۴۵۹۵

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول شبکه خبر درباره تب و تاب داوطلبان تا الکترونیکی و برخط شدن پاسخگوی سؤالات بود.

مشروح گفتگو بدین شرح است.

سؤال : چه می کنید این مرحله را، بحث تقلب را، اینترنت ها قطع می شود، نمی شود و چه اتفاقی می افتد که آن اطمینان خاطر لازم را داولبان داشته باشند؟

پورعباس : به هر حال جالب بود که با این بحث داغ شروع کردید و ما همینطور که از سال گذشته شروع کرده ایم، کار بسیار پیچیده و سنگین است سازمان هم تمام قد آمده است پای کار که انشاالله یک آزمون سالم و مورد تأیید همه اقشار ملت و داوطبین عزیز را داشته باشد. کار زیادی صورت گرفته است ما امسال دو نوبت آزمون داشته ایم. در نوبت دیماه مکانیزم طراحی هایی که صورت گرفت، سیستم هایی که ایجاد شد منجر شد به اینکه حتی یک مورد تقلب و تخلف در آزمون دیماه گزارش نشده است به سازمان. ما یک نرم افزار خیلی دقیقی داریم که معمولاً تمامی داوطلبین را با هم مقایسه می کند. سؤال به سؤال، جواب به جواب و استاندارد جهانی می گوید که اگر بالای ۴۰درصد تشابه باشد این شبهه ایجاد می کند. مواردی را که بالای ۴۰درصد باشد پیدا نکرده ایم. همه توان خودمان را ...

سؤال : جالب است که می گویید ۴۰درصد. من فکر می کردم که بالای ۸۰ درصد تشابه باید باشد.

پورعباس : نه بالای ۸۰ درصد تشابه را در کل ما در بحث تشابه سؤالات صحیح را کنار می گذاریم سؤالات سفید را هم کنار می گذاریم سؤالات غلط را هم وقتی محاسبه می کنیم که پاسخ آن مشابه باشد. یعنی اگر شما یک سؤال را پاسخ دادید غلط و من هم غلط پاسخ دادم ممکن است گزینه ها متفاوت باشد فقط گزینه های مشترک را نگاه می کنیم بر آن مبنا نه بر مبنای کل سؤالات، سؤالات پاسخ. ما ۴۰درصد به بعد را معمولاً بیشتر بررسی می کنیم و همین سال گذشته هم بر مبنای همین بررسی های فنی حدود هزار نفر را بررسی کرده ایم دعوت کرده ایم به آزمون هایی که رفع شبهه می کند در یک یا دو درس. در سال گذشته به هیچ عنوان ما کسی را که بخواهد از مسیر خلاف وارد دانشگاه شود را هیچ روزنه ای برایش ایجاد نکرده ایم. تمام روزنه ها بسته شد. امسال هم به عزیزان من این نوید را می دهم که امانت دارشان هستیم و با تمام وجودمان در این مسیر حرکت خواهیم کرد. پاسخنامه های شخصی سازی شده، تعدد دفترچه، برای این است که زمان دفترچه ای که دراختیار داوطلب است به حداقل خودش برسد. کار را برای ما سخت می کند هزینه های ما را بالا می برد تعدد دفترچه ها، مصرف کاغذ، مصرف نیرویی که در قرنطینه است را به شدت در سه شیفت برنامه ریزی می کند. همه اینها انجام شد ما امسال خداوند توفیق داد که داوطلبین عزیز بگوییم که نسل دوم سیگنال یاب ما یا آشکارسازمان را طراحی و تولید کرده ایم. این نسل دوم بدون استثناء تمام کسانی را که تجهیزات با خودشان احتمالاً می آورند را شناسایی می کند بدون استثناء و یک چیز بسیار بسیار ویژه ای است کار جوانان عزیز ما در شرکت های دانش بنیان است. برای اینکه معمولاً دوستانی که در این مسیر بازی می خورند و اسیر این شیادان که تبلیغ می کنند می شوند، یک دستگاه گوشی دارند که در بخش شما بود این دستگاه گوشی که در گوش جاسازی می شود و یک دستگاه گیرنده دارند بدون استثناء اینها با این دستگاه جدید ما کشف می شوند. تست های خودش را داده است تولید آن به انبوه رسیده است و دراختیار عزیزان ما در همه حوزه های کشوری است.

سؤال : من یک پیشنهاد کنم. عملکرد این دستگاه را قبل از برگزاری کنکور به نمایش بگذارید.

پورعباس : دو نظر است یک نظر اینکه بعد از کنکور به نمایش بگذاریم و یک نظر هم این است که قبل از کنکور به نمایش بگذاریم شاید الان این کار را کرده ایم. این دستگاه یک موج بسیار یعنی یک صدای بسیار بدی را در گوش داوطلب ایجاد می کند خود داوطلب دیگر تحمل نخواهد کرد جلسه آزمون را. برای همین خودش خودش را از آن رها می کند. یعنی اگر کسی این هندزفری کوچک در گوش اش بیاد در آزمون و آزمون شروع بشود تحمل برای او غیر ممکن خواهد شد و خودش خودش را لو می دهد. من خواهش می کنم از خانواده ها و این خواهش بنده در حد التماس است که نگذارید بچه های عزیز ما وسوسه شوند و فکر کنند با آوردن این دستگاه سر جلسه امتحان، ما بعنوان سازمان سنجش دوست نداریم بچه های مردم عزیزان مان گرفتار این گرفتاری شوند. می دانید که تا ده سال محرومیت دارد اگر دستگاه یا تجهیزاتی از کسی گرفته شود. یک عمر است ده سال و هیچ شانسی برای کسی باقی نمی ماند. تخلف است و این تخلف تا ده سال.. البته من اینجا لازم است به خانواده ها این را بگویم که سال گذشته کمتر از دو دهم درصد را ما ناچار شده ایم که متهم کنیم و چیزی حدود از این دو دهم درصد که عددی در حد دو هزار نفر است در یک میلیون نفر عدد قابل تعاملی نیست یعنی چیزی نیست که کسی بخواهد نگران آن شود. تمام اینها در طول عملیاتی همکاران ما هم در دستگاه های نظارتی، هم در دستگاه های حراستی، هم در سازمان سنجش اینها در تورشان می افتند. ما الان برای اطمینان خاطر عزیزان هفت لایه پلمب را که سؤالات است، لایه استانی، لایه شهرستانی، لایه حوزه ای، لایه حوزه فرعی و دفترچه و پاسخنامه در یک پاکت محصور شده دست داوطلب می رسد. مخازن مان چند لایه حفاظت دارد تمام به دوربین های هوشمند مجهز است. تمام کیسه هایی که الان سؤالات را می برند عزیزان ما اینها هوشمند شده است همین که این کیسه باز شود اعلام به سازمان سنجش می شود که این کیسه در چه ساعتی باز شده است در چه لحظه ای باز شده است افرادی که دور کیسه هستند را تصویربرداری می کند و تصویرشان به شکل برخط به سازمان ارسال می کند. یک کار بسیار پیچیده و سنگینی است. همه اینها محصول دست جوانان عزیز ما است که برای سازمان و برای حفظ آرامش مردم تولید شده است و از همه مهمتر شخصی سازی سؤالات است.

سؤال : این اتفاق هم الان افتاده است؟

پورعباس : این اتفاق الان افتاده است که سؤالات هم شخصی سازی شده است.

سؤال : چینش سؤالات هر نفر با نفر دیگر فرق می کند.

پورعباس : بله کاملاً متفاوت است یعنی ممکن است سؤالات من در یک درجه تخفیف با بغل دستی من که نه با یک کسی در شمال کشور و من در جنوب کشور یا شرق کشور، یعنی چینش سؤالات توزیع جغرافیایی اش هم طوری است که اصلاً به هم نمی خورد. لذا در مسیر تخلف دو اتفاق می افتد یکی اینکه سؤال عکس اش گرفته شود تا صبح روز آزمون که ما اطمینان مطلق را مردم می دهیم چون هم پلیس است عزیزان ما، هم نیروهای حفاظتی هستند، هم نیروهای نظارتی هستند، اینها اشراف کامل دارند بر سؤالات. سؤال وقتی می رود روی میز داوطلب احتمالاً یکسری افراد اجیر شده اند که از این سؤالات عکس بگیرند و به بیرون بفرستند برای همین هم تمهیداتی اندیشیده شده است به هر صورت اگر هم موفق شوند ما در دیماه یک نفر موفق شد یک عکس بگیرد یک دقیقه بعد دستگیر شد.

سؤال : همان عکسی که در فضای مجازی چرخید؟

پورعباس : بله تا عکس را ارسال کرد یک دقیقه بعد بالای سرش بودیم و دستگیرش کردیم.

سؤال : در آستانه برگزاری مرحله دوم آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها که روزهای چهارشنبه و پنج شنبه چهاردهم و پانزدهم تیر خواهد بود برگردیم به موضوع هنوز تقلب. موضوع داغ و خوبی است و شما هم خیلی خبرهای خوبی داشتید.

پورعباس : من فقط آخرین نکته ای که بگویم این است که عزیزان و دوستان من که نهایتاً دانشجویان ما خواهند شد خیال شان راحت باشد. یک جهاتی را من نگفته ام الان چون برای بعد از آزمون خواهیم گفت. ولی جهات متعددی را پیش بینی کرده ایم. من بعنوان خبر به عزیزان بگویم در هفته گذشته پلیس چند شبکه بزرگ تقلب را زدند که تأسیسات بسیار وسیعی را وارد کشور کرده بودند که قرار بود توزیع کنند. تمام این تجهیزات مصادره شد و این تیمی که خیلی تیم بزرگی بود دستگیر شدند و چشمان عزیزان ما پلیس ما، ضابطین ما، کلاً همه را بگویم بعنوان ضابطین، قوه قضائیه، کشیک های قوه قضائیه و قضات پای کار هستند آنی دستور صادر می کنند حکم صادر می کنند و آنی می روند و اقدامات مربوطه را انجام می دهند. همانطور که پلیس فتا هم اعلام کرد بیش از 200 یا 300 سامانه هایی که ایجاد شده است، گروه های مجازی که ایجاد شده است، دارند تبلیغات می کنند اغراق می کنند عزیزان پول شان را هدر ندهند. ببینید اینها معمولاً موقع ثبت نام یک کارت شناسایی یا یک اعترافی از فرد می گیرند که بعداً از فرد اخاذی کنند در مسیر اخاذی حرکت می کنند مطمئن باشند که سؤالات به هیچ وجهی تحت هیچ شرایطی ت صبح روز آزمون رؤیت نمی شود توسط هیچ فردی. آن افرادی هم که درحال تکثیر هستند حدود یکماه و نیم و نزدیک به دو ماه است در یک سیستم قرنطینه ای که قابل درک و تحمل نیست برای کسی.

سؤال : تلویزیون دارند؟

پورعباس : هیچ چیزی ندارند. اصلاً موج امواج آنجا راهی ندارد. هوا را به شکل مصنوعی ما وارد می کنیم در آن مجموعه. یعنی یک دستگاهی است که هوا را با فشار وارد می کند و با فشار هم خارج می کند. در آن شرایط دارند با عشق و علاقه کار می کنند. همین آزمونی که در پیش است یکی از عزیزان ما در قرنطینه دچار یک سانحه فوت نزدیکان شان شدند و اجازه ندارند واقعاً در مراسم شرکت کنند حتی اجازه ما نداریم که به ایشان بگوییم یعنی یک شرایطی اینطوری است.

سؤال : یعنی هنوز خبر ندارند.

پورعباس : بله بعد از انشاالله روز پنجشنبه ما با یک برنامه خاصی باید به ایشان برسیم. ما این شرایط سخت را ما داریم برای عشقی که به مردم داریم به داوطلبان داریم خودمان و جمع همکاران مان دارند در خودشان ایجاد می کنند که خیال مردم از این بابت راحت باشد.

سؤال : از موضوع تقلب بگذریم. چون شما چندین مورد مختلف را گفتید که هم دستگاه های جدید و هم روش های جدید و بسیار بروز که به هرنحوی اگر کسی بتواند از یکی از آنها فرار کند از سه تای دیگر آن گیر می افتد.

پورعباس : بله نهایتاً بررسی فنی را من تأکید کنم، بررسی های فنی آن چنان دقیق است آن چنان موشکافانه است که هیچ دو نفری که مثل هم باشند از زیر آن تور بررسی های فنی نمی توانند خارج شوند. کاملاً همه را کنترل می کنند.

سؤال : جواب یک سؤال را من نگرفته ام، اینترنت را قطع می کنید؟

پورعباس : اینترنت الان با زندگی مردم گره خورده است ما در فکرش هم قطع نکردیم یک جاهایی قطع شد.

سؤال : بله شما نقطه ای قطع کردید الان همان اتفاق تکرار خواهد شد؟

پورعباس : دیگر ضرورتی واقعاً ندارد با این تجهیزاتی که آمده است ما احساس کردیم که ضرورتی ندارد. چون زندگی مردم به اینترنت گره خورده است روز چهارشنبه هم است و مردم زندگی خودشان را دارند با صحبت هایی که شد من از سه هفته پیش هم اعلام کرده ام کارهایی که انجام می دهیم اختلال در اینترنت را جبران می کنیم ولی در هر صورت عزیزان ما بدانند که اگر موجی وارد حوزه آزمون شود آن موج توسط دستگاه های ما کشف می شود و بلافاصله می روند بالای سر همان نقطه ای که آن موج را تولید کرده است. هر موجی که حالا از شکل رادیویی باشد، بلوتوثی باشد، این چیزی که طراحی شده است توسط عزیزان ما بی نظیر است انشاالله آثار آن را ما بعد از آزمون ..

سؤال : بالاخره دیر یا زود نشان خواهید داد و نحوه کار آن را؟

پورعباس : انشاالله بعد از آزمون شاید هم قبل از آزمون اگر مجوز آن را گرفتیم به مردم نشان می دهیم.

سؤال : این اختیار شما است چون شاید شما بنا به دلایلی صلاح ندانید که قبل از آزمون این دستگاه معرفی شود و لو برود. حالا وارد مراحل اجرایی آزمون شویم و اینکه الان اولین اتفاق فردا دارد می افتد یا پس فردا و آن به اصطلاح توزیع کارت هایی که سابقاً به صورت دستی بود فیزیکی باید می رفتند یک جایی و الان دیگر نیست درست است؟

پورعباس : ما کارت ها را طبق برنامه باید از امروز توزیع می کردیم ولی از دیشب توزیع شد. امروز در برنامه اعلام کرده بودیم از دیشب توزیع شد و تعداد خیلی زیادی تا الان کارت گرفته اند فکر می کنم به عد 500 هزار هم ما رسیده باشد چون لحظه به لحظه می توانیم کنترل کنیم. داوطلبین معمولاً هم دو نوبت یا بعضاً سه نوبت کارت را پرینت می کنند یعنی بیش از 1 میلیون و 119 هزار نفر ما پرینت داشته ایم. چون می گویم 500 هزار نفر این احتمالاً تا آخرین لحظاتی که کارت است و باز است بچه ها ممکن است یک یا دو یا سه نوبت این پرینت را انجام دهند. کارت را دقت کنند محتوای آن را بخوانند محتوای کارت برای ما خیلی مهم است ببینید ما تقریباً 85 درصد ظرفیت مان بدون آزمون است. همه در آزمون شرکت می کنند ولی 85 درصد ظرفیت، اصلاً نمره کنکور دخالت ندارد معدل و سوابق تحصیلی دیپلم شان که آزمون کتبی شان است آنجا لحاظ می شود. عزیزان بدانند که این را باید کنترل کنند مجدداً باید تأییدش کنند تا تأیید نکنند کارت را به آنها نمی دهیم این تأیید به منزله این است که من دارم نمره واقعی خودم را اعلام می کنم. ما از آموزش و پرورش هم این نمره را خواهیم گرفت تطبیق می دهیم اگر خدایی ناکرده از تطبیق عبور کند و منجر به قبولی شود و موقع ثبت نام این نمره با نمره واقعی مغایرت داشته باشد جلوی ثبت نام گرفته خواهد شد. خودشان را دچار مشکل نکنند لذا در این مقطع زمانی عزیزان به توصیه های ما توجه داشته باشند. ما از نظر اطلاع رسانی تا الان دو تا اس ام اس کشوری رفته است بالای 91 میلیون پیامک رفته است. این پیامک ها تا چند نوبت دیگر هم تکرار می شود برای خود داوطلب، هم رهنمود می دهد و هم توصیه می کند و هم شرایط را برایشان مهیا می کند. نکته خیلی مهم روز چهارشنبه صبح است. بخاطر اینکه روز کاری است عزیزان بدانند که ترافیک هم در پیش است ما ساعت 7 و 30 دقیقه درب حوزه ها را می بندیم. درب حوزه ها ساعت 7 و 30 دقیقه بسته می شود فرآیند آزمون از ساعت 8 شروع می شود یعنی از ساعت 8 دیگر داوطلب باید سر امتحان خودش باشد نشسته باشد و بعضی از فرآیندها را تأیید کند سر ساعت 8 و 30 پاسخ دادند به سؤال شروع می شود. لذا اگر 7 و 30 دقیقه دیرتر برسند ما شرمنده شان نشویم. حتماً حتماً حتماً روز چهارشنبه را یک مقدار زودتر حرکت کنند پدر و مادرها همراهی کنند بچه ها را حوزه را اگر بتوانند از روز قبل شناسایی کنند که دچار مشکل نشوند صبح روز بعد، مسیرهای خلوت را شناسایی کنند که انشاالله برای چهارشنبه ما دچار مشکل نشویم. چهارشنبه صبح آزمون ریاضی و آزمون علوم انسانی است و بعدازظهر هم آزمون هنر است که بعدازظهر از ساعت 2 و 30 دقیقه است که ساعت 2 درب حوزه ها بسته خواهد شد. لذا برای پنجشنبه صبح هم که آزمون تجربی را داریم و آزمون زبان را داریم. انشاالله عزیزان ما به موقع به آزمون خودشان برسند. به موقع رسیدن آرامش بخش است برای داوطلب، وقتی دیر برسید استرس و هیجان می رود بالا و تپش قلب می گیرید و ممکن است چند دقیقه از وقت آزمون را کاملاً از دست بدهید. ما انشاالله برای هزار و 955 حوزه ای که آماده کرده ایم تمام امکانات و تجهیزات را هم فرستاده ایم و تقریباً همه حوزه ها مجهز هستند به تمام امکاناتی که لازم است دراختیار داوطلبین قرار بگیرد.

سؤال : برای رفت و آمد و اینها شما اشاره کردید که دقت کنند احیاناً برنامه ای برای مثلاً محدود شدن کار ادارات در روز چهارشنبه برنامه ریزی نشده است؟

پورعباس : خیر امکان پذیر هم نیست بخاطر اینکه زندگی عادی مردم است و اختلال ایجاد می کند در زندگی عادی ولی ما سال گذشته هم چهارشنبه را داشتیم و اینطور نبوده است که نباشد. امسال به طور ویژه ما می توانستیم پنجشنبه و جمعه را داشته باشیم بخاطر عید سعید غدیر را در جمعه داشتیم دیده ایم که اصلاً مناسب نیست که تداخل آزمونی با عید صورت بگیرد و ترافیک های سنگین عید را خودتان بهتر می شناسید لذا به این ترتیب چهارشنبه و پنج شنبه را داریم عزیزان ما با مدیریتی که انجام می دهند توسط خودشان و پدر و مادرهایشان و همراه هایشان انشاالله ما فکر می کنیم این مشکل را به راحتی بتوانند حل کنند. حوزه های امتحانی هم معمولاً طوری طراحی می شود که نزدیک خانواده ها باشند. در شهرهای بزرگ که یک مقدار ممکن است مشکل ترافیکی داشته باشیم و بدانند در نزدیکی های حوزه بخاطر اینکه اکثراً می خواهند پارک کنند ترافیک بیشتر از نقاط دورتر است. خواهش می کنیم که ماشین را دورتر پارک کنند و آرامش بخش باشند مسیر را برای داوطلب خودشان چون ترافیک خودش یک مقدار استرس زا است و ما داشته ایم که چند لحظه قبل از آزمون ترافیک های حوزه ای زیاد شده بود. این پیش بینی را بکنند و از قبل ماشین را جایی پارک کنند و بعد با آرامش خاطر به آزمون برسند.

سؤال : به کارت ها هم اشاره کردید اگر که کارت ها را داوطلب ها ببینند و مغایرتی در اطلاعات آن وجود داشته باشد، هنوز آیا امکان ویرایش آن است؟

پورعباس : بله ما در تمام شهرستان ها و تهران مراکزی داریم که رفع نقص می کند مراجعه می کنند به آنجا و برخط از سیستم می گیرند کارت جدید را و دراختیار داوطلب می گذارند.

سؤال : یعنی باید حضوری مراجعه کنند؟

پورعباس : بله در تهران در دو نقطه است، یکی دانشگاه خوارزمی است در خیابان خاقانی و یکی هم دانشگاه سوره است در میدان انقلاب که در یکی از کوچه های فرعی است. در شهرستان ها هم معمولاً دانشگاه های معین در مراکز استان، شهرستان ها هم مراکز آموزش و پرورش معمولاً جاهایی هستند که رفع نقص را انجام می دهند.

سؤال : برگردیم به موضوع دو نوبت شدن کنکور امسال. الان شما به چه اطلاعاتی رسیده اید در زمینه این تجربه جدید؟ با توجه به اینکه الان در آستانه برگزاری نوبت دوم هستیم؟

پورعباس : تجربه خوبی است برای داوطلبین. از منظر داوطلب خیلی استقبال خوبی شد. از منظر اجرا یک مقداری گرفتاری کارهای ما ایجاد کرد چون کار دو برابر شد. بررسی هایی که انجام دادیم دیدیم زمان دیماه زمان مناسبی برای برگزاری کنکور در این وسعت جغرافیایی نیست چون ما مثلاً کنکورهای زیادی را مثلاً ارشد و دکتری و غیره را در دیماه و بهمن داریم ولی مراکز استانی است. اینجا تمام تقریباً بخش ها را درگیر می کند. بخش های مرکزی حتی بخش های دو و سه را هم ممکن است درگیر کند. واقعاً در دیماه وزارت راه کمک زیادی کردند تمام راهها حتی روستاها را هم بازگشایی کردند و مشکلی پیش نیامد ولی خود سرمایی که در دیماه است و اینکه بعضاً داوطلبین دانش آموز ما می گفتند ما هنوز بخش عمده ای از درس ها را نخوانده ایم و می خواهیم روی این نوبت هم حساب کنیم، امسال پیش بینی کرده ایم که نوبت اول را در ششم و هفتم اردیبهشت برگزار کنیم در ۱۴۰۳ و نوبت دوم را در هفتم و هشتم تیرماه برگزار کنیم. فاصله تقریباً اردیبهشت تا تیر یک فاصله کمتری است ولی فاصله خوب و معقولی است یعنی داوطلب نقاط ضعف خودش را کشف می کند نتایج را به او می دهیم نمره خام را می دهیم می تواند در این دوماه خودش را مجدداً احیا کند و به سمت آزمون دوم برود.

سؤال : ضمن اینکه شما هدف اصلی تان هم این نبوده است که طرف رفع نقص کند یا نقاط ضعف خودش را تشخیص دهد؟

پورعباس : ولی عملاً این اتفاق می افتد.

سؤال : این هم است ولی اصل اش اینکه به هر حال دو بار فرصت سنجش داشته باشد و نمره بیشتر لحاظ شود بنابراین احتمال اینکه اگر شما دیماه آزمون را برگزار کنید نمره اش خیلی کمتر از نمره این یکی باشد که الان دارد برگزار می شود نوبت دوم خیلی بیشتر است یعنی شما عملاً با این اتفاق کاری کرده اید که کتاب ها کاملاً خوانده شده باشد همزمان بشود با امتحانات نهایی و اینها و به هر حال بیشترین احتمال نتیجه گرفتن از نوبت اول هم وجود دارد.

پورعباس : بله نوبت اول چیزی بیشتر از ۵۰۰ هزار نفر داوطلب ما داوطلب دانش آموز هستند این خیلی مهم است که اینها مایل هستند که شرکت کنند و می خواهند شانس واقعی خودشان را آنجا امتحان کنند.

سؤال : اما هنوز سال پایانی را نگذرانده اند و درحال تحصیل هستند.

پورعباس : معمولاً تا عید کتاب ها تمام می شود بعد از اتمام کتاب ها دو ماه فرصت دارند که خودشان را برای آزمون آماده کنند. لذا کار برای سنجش خیلی سخت است من به شما بگویم و مردم بدانند که ما قرنطینه اول را از عید شروع می کنیم و به قرنطینه دوم مان وصل می شود.

سؤال : همان آدم ها هستند؟

پورعباس : بله همان آدم ها هستند چون اینها آموزش دیده اند و می دانند چطوری باید عمل شود و احتمالاً یک دو سه روزی استراحتی کنند ضمن اینکه آزمون اسفند ما هم است یعنی دقیقاً من فکر می کنم از دیماه تا نزدیک به اواسط تیرماه دوستان ما درگیر باشند همین جا از آنها عذرخواهی می کنم.

سؤال : می شود کارشان را مقایسه کرد با دریانوردی؟ مثلاً بگوییم کسانی که می روند دریانوردی چندین ماه ارتباطی با خانواده شان ندارند. البته ارتباط رادیویی دارند.

پورعباس : آنها ارتباط رادیویی و تصویری دارند. این عزیزان ما من به شما می گویم نور را نمی بینند. چون در مسیری قرار گرفته اند چند لایه در است و می روند داخل آنجا وقتی رفتی و بعضی هایشان که مریض می شوند ما یک اتاق ریکاوری داریم که پزشک را تحت الحفظ می بریم و او را هم تحت الحفظ می بریم در اتاق ریکاوری با دوربین های متعددی که کنترل می شود درمانی صورت می گیرد پزشک می تواند بیاید بیرون. پزشک برود داخل دیگر نمی تواند بیاید بیرون یعنی شرایطی برایش فراهم است. این شرایط و سختی ها را ما تحمل می کنیم تا انشاالله آزمون سلامتی را برای عزیزان به هدیه بیاوریم.

سؤال : الان تعداد شرکت کنندگان در نوبت دوم کنکور با نوبت اول تفاوت اش چه است؟

پورعباس : ما یک میلیون و ۱۱۹ هزار نفر در نوبت دوم ثبت نام کرده اند. در نوبت اول ۹۷۷ هزار نفر. اینجا یک تعدادی اضافه شد. چیزی حدود 140 هزار نفر در نوبت اول شرکت کردند و در نوبت دوم شرکت نکردند. یعنی اینکه به آن نمره اکتفا کردند و دیگر در نوبت دوم شرکت نکردند.

سؤال : چند درصد؟

پورعباس : حدود ۱۳۰ هزار نفر که می شود ۱۰ درصد. اگر یک میلیون و ۳۰۰هزارتا بگیریم ۱۰ درصد شرکت نکردند اینها در آزمون اول شرکت کرده اند ولی عمده افرادی که در آزمون اول شرکت کرده اند در آزمون دوم شرکت کرده اند و این نشان می دهد که چیزی حدود ۲۰۰ هزار نفر هم در آزمون اول شرکت نکرده اند و در آزمون دوم شرکت کرده اند. این نکته را هم عرض کنم، یک نمره در آزمون اول می آید یک نمره در آزمون دوم می آید و یک نمره از آموزش و پرورش می آید. سه نمره است. این نمره آزمون سراسری ۶۰درصد تأثیر قطعی دارد و نمره آموزش و پرورش ۴۰ درصد تأثیر قطعی دارد. داوطلبان معمولاً ماکسیمم و آن بیشتر را انتخاب می کنند از این دو آزمون. نمره آموزش و پرورش شان هم که مشخصاً تعیین شده است. گاهاً بعضاً داوطلبین نوبت اول و دوم را تغییر رشته می دهند. حواس شان باشد که در تغییر رشته مثلاً اینجا انسانی شرکت می کند آنجا تجربی شرکت می کند، اگر سوابق تحصیلی نداشته باشند صفر محسوب می شود برایشان. پس آن را باید ملاک قرار دهند هی از ما نخواهند که ماکسیمم قرار دهیم بلکه آن چیزی را باید ملاک قرار دهند که سوابق تحصیلی را دارد و آموزش و پرورش برای ما ارسال خواهد کرد. لذا داوطلبین عزیز ما، ما قبل از انتخاب رشته یک فرصت به آنها می دهیم که همه بیایند بگویند نوبت اول یا نوبت دوم ملاک گزینش باشد.

سؤال : چطور باید این کار را انجام دهند؟

پورعباس : این در سامانه است عین انتخاب رشته سامانه دراختیارشان است باز می شود وارد می شوند یک تیک می زنند که من نوبت اول را می خواهم یا نوبت دوم را می خواهم که این دچار مشکل ما نشویم.

سؤال : ممکن است کسی اشتباه بزند گزینه اول و دوم را؟

پورعباس : وقتی نوبت اول را انتخاب می کند ما مجدداً به او پیامک می فرستیم اعلام می کنیم در آن چند روزی که فرصت است اجازه دارد که بیاید و اصلاح کند. ولی وقتی گزینش صورت گرفت دیگر امکان پذیر نیست. لذا ما این امکانات را ما دراختیار عزیزان داوطلب گذاشته ایم چون وقتی آزمون در چند نوبت برگزار می شود پیچیدگی خاص خودش را دارد و این پیچیدگی ها برای سال آینده هم بیشتر خواهد شد چون هر کدام از این آزمون ها دو سال اعتبار دارد. یعنی در سال آینده داوطلبینی که امسال می خواهند سال آینده هم شرکت کنند چهار نوبت آزمون داده اند و چهار نمره دارند لذا این بخش اضافه شده است به فرآیندهای انتخاب رشته که انشاالله عزیزان ما بر مبنای درستی انتخاب خودشان را خواهند داشت.

سؤال : نتیجه نوبت دوم کنکور چه زمانی می آید؟

پورعباس : نتیجه نوبت دوم کنکور قبل از انتخاب رشته است یعنی زمانی به آنها اعلام می کنیم که بتوانند اعلام کنند این نوبت را یا آن نوبت را. بعد در نیمه

سؤال : یعنی تا پیش از اعلام وضعیت؟

پورعباس : تا پیش از اعلام وضعیت.

سؤال : زمان آن کی است؟

پورعباس : در مردادماه است.

سؤال : مشخص است نیمه اول است نیمه دوم است؟

پورعباس : نیمه دوم انتخاب رشته صورت می گیرد. قبل از نیمه دوم

سؤال : یعنی تا قبل از نیمه مردادماه نتایج مرحله دوم یا نوبت دوم کنکور..

پورعباس : نوبت دوم را ما بلافاصله بعد از اینکه آزمون برگزار شد و قرائت هایمان را انجام دادیم تصحیح را انجام دادیم، در اولین زمان ممکنه اعلام می کنیم که داوطلب زمان کافی برای مطالعه وضعیت خودش را داشته باشد. نتایج را به شکل خام می دهیم و در نیمه دوم نتایج را به شکل رتبه بندی دراختیار داوطلب قرار خواهد گرفت.

سؤال : سوابق تحصیلی تا چه زمانی اعلام می شود به سازمان سنجش؟

پورعباس : قبل از انتخاب رشته سوابق تحصیلی اعلام می شود که ما نمره خام را تبدیل کنیم به نمره تراز و رتبه کل را به فرد بدهیم یعنی دقیقاً در نیمه دوم مردادماه که زمان انتخاب رشته است هم نمره اول اش مشخص است هم نمره دوم اش مشخص است هم سوابق تحصیلی اش مشخص است. همه را به داوطلب نشان می دهیم.

سؤال : آموزش و پرورش وعده داده است چه زمانی سوابق را بدهد؟

پورعباس : طبق روال و برنامه ریزی که داریم معمولاً امتحانات شان در خردادماه برگزار می شود. اواخر تیرماه اوایل مردادماه معمولاً زمانبندی هایی است که بسته می شود برنامه های ارسال نمره.

سؤال : یک ماه طول می کشد که آنها سوابق را بفرستند؟

پورعباس : بله تصحیح اش تصحیح سنگینی است و نمره های تشریحی است.

سؤال : مرحله بعد از انتخاب رشته چه است؟ انتخاب رشته در نیمه دوم مردادماه تمام می شود یا نه فقط انتخاب بین مرحله اول و دوم در نیمه دوم است؟

پورعباس : خیر انتخاب رشته هم تمام می شود. ما در قبل از نیمه انتخاب گروه آزمایشی اش را داریم. بعد از اینکه گروه آزمایشی را انتخاب کرد بلافاصله نمره کل ساخته می شود در نیمه دوم نمره کل رتبه به اطلاع داوطلب می رسد و بر مبنای دفترچه ای که دفترچه انتخاب رشته است انتخاب خواهد کرد در سامانه سازمان سنجش ورود می کند و 150 انتخاب های خودش را در یکی از سه رشته اصلی و دو رشته شناور هنر و زبان انجام می دهد. وقتی این اتفاق افتاد معمولاً روال ما این بوده است که یکی دو روز هم تمدید کرده ایم بعد از آن می رویم برای گزینش نهایی. یک فرآیند کوچک آن وسط است بحث رشته های خاص است مثلاً تربیت بدنی ها که آزمون عملی دارند آنها زودتر اعلام نتیجه اولیه می شود چند برار ظرفیت می روند آزمون اولیه را می دهند نمره آزمون اولیه برمی گردد و برای نیمه دوم و به احتمال زیاد هفته آخر شهریور اعلام نتیجه نهایی را خواهیم داشت.

سؤال : چون قسمت آموزش و پرورش کار هم یک جورایی مکمل تلاش های شما است، باز دوباره بحث امنیت برگزاری امتحانات مطرح است شما چه ارتباطی با آموزش و پرورش دارید در این قصه، آیا کاری با هم دارید و به هم کمک می کنید؟

پورعباس : ۴۰ درصد نمره از سوابق تحصیلی است ۱۰ درصد سال دوازدهم که سال آینده می شود ۵۰درصد. این ۴۰ درصد خیلی حیاتی است برای داوطلبین. تعامل بسیار خوبی بین ما و آموزش و پرورش است. ما در مسیر امنیت تجهیزات خوبی را طراحی کرده ایم. این تجهیزات از طریق حفاظت آزمون ما به کمک نیروهای متخصصی هم که هستند و با تجهیزات کار می کنند مأمور می شوند به آموزش و پرورش تجهیزات و نیروها و در این تعامل همانطور که گفته شد، کسانی که مبادرت کرده اند به آوردن تجهیزات شناسایی شده اند و متأسفانه دچار گرفتاری شده اند که آنها هم تا ده سال محرومیت از تولید سوابق تحصیلی را می توانند اعمال کنند از یک سال تا ده سال و لذا مردم عزیزمان متوجه هستند که هم در آموزش و پرورش هم در سازمان سنجش تمامی امکانات دولت بسیج می شود که یک آزمون سلامت انشاالله برگزار شود و در این تعامل هم آموزش و پرورش به ما کمک می کند بخشی از حوزه های امتحانی مان و هم ما در خدمت دوستان آموزش و پرورشی هستیم در ارتباط با ایجاد امنیت بیشتر و دراختیار گذاشتن تجهیزاتی که الان فراهم شده است و از پول خود ملت هم تهیه شده است و دراختیار آزمون هایی می دهیم که انشاالله سلامت هر دو آزمون به نحو شایسته ای برقرار شود.

سؤال : پس شما دستگاه های آشکارسازتان یک بار امتحان شده است در امتحانات نهایی.

پورعباس: بله

سؤال : چند نفر شما تعداد را می دانید در کل کشور چند داشته ایم که اقدام کرده بودند و شناسایی شده اند؟

پورعباس : حدود ۵۰۰ نفر را اعلام کرده ایم.

سؤال : برویم سراغ آزمون ۱۴۰۳ هم و اینکه چه تغییراتی پیدا خواهد کرد سال آینده و اینکه شما گفته بودید که به صورت الکترونیک برگزار می شود درباره اینها هم یک صحبتی کنید.

پورعباس : در ۱۴۰۳انشاالله اگر خداوند بخواهد ما تأثیر قطعی سوابق تحصیلی را در ۱۴۰۳ به نسبت ۵۰ به ۵۰ داریم یعنی ۵۰ درصد سوابق تحصیلی اثر قطعی و ۵۰درصد آزمون سراسری اثر قطعی. فقط هم پایه دوازدهم است. یعنی از ۱۰درصد تا ۱۱درصد پایه دوازدهم است که اثر قطعی خواهد داشت تا پیش دانشگاهی هم که در اطلاعیه ها می آید آنهایی که قبلاً پیش دانشگاهی گرفته اند.در این آزمون ما فرآیند برگزاری آزمون را تقریباً کارش را انجام داده ایم نرم افزارهایش کامل شده است بانک سؤال درحال تغذیه است، سخت افزار مورد نظر هم تهیه شده است الحمدلله عزیزان جوان ما در شرکت های دانش بنیان که مرتبط با سنجش هستند، یک دستگاه های بسیار مدرن و پیشرفته ای را ساخته اند که هم اثر انگشت را ثبت می کند هم از چهره عکس می گیرد و هم یک صفحه هوشمندی دارد. سؤال می آید در این صفحه داوطلب می بیند انتخاب پاسخ می کند می تواند سؤال بعدی را فراخوان کند یا می تواند تحمل کند تا وقت سؤال تمام شود و مدیریت سؤال و پاسخ را داوطلب انجام می دهد می تواند سؤال را در انتظار پاسخ بگذارد به سؤال بعدی مراجعه کند دوباره مجدداً به این سؤال برگردد. مزیت این آزمون این است که دیگر بحث تقلب و گرفتن عکس و ارسال پاسخ به طور مطلق از بین می رود چون سؤال یکی یکی دراختیار داوطلبین است و یک سؤال اثر آنچنانی ندارد که بخواهد عکس بگیرد و بفرستد بیرون کی برایش برگردد دیگر زمان آن سؤال سپری شده است چون زمان در انتظارش زمان محدودی است وقتی از آن زمان عبور کرد دراختیارش نیست که برگردد برای هر سؤالی یک زمان انتظاری تعریف شده است. این روش روش بسیار پیشرفته ای است و تست هایش را انجام می دهد ما داریم می رویم که در سال آینده بخشی از آزمون سراسری را به شکل الکترونیکی انجام دهیم.

سؤال : بخشی اش یعنی چه؟

پورعباس : یعنی ظرفیتی که ایجاد می شود در استان های مختلف، صحبت است که یک مرتبه شیفت ندهید هر داوطلبی می تواند انتخاب کند مثلاً هنوز نهایی نشده است، که به شکل کاغذی امتحان بدهد یا به شکل الکترونیکی امتحان دهد ضمن اینکه سؤالات آزمون برای سال آینده با دستگاه چاپ پیشرفته ای که سفارش داده ایم و وارد شده است و دارد می رود که برای آماده سازی و نصب، سؤالات آزمون های دفترچه های آزمون های کاغذی ما هم کاملاً شخصی سازی است یعنی عکس داوطلب روی تمام صفحات و جاهای مختلف می آید و دیگر داوطلبی که آنجا نشسته است دفترچه خودش است با دفترچه دیگری متفاوت است ار از این دفترچه عکس بگیرد کدهای پنهان در دفترچه ؟؟ و خودش را گرفتار می کند. لذا ما سال آینده سال تحول در آزمون ما است آزمون هایی پیش بینی کرده ایم که در آزمون زیر 10 هزار نفر اجرا کنیم در آزمون بالای ۱۰ هزار نفر اجرا کنیم برای آزمون سراسری به شکل تستی یا به شکل آزمایشی اجرا کنیم این سامانه سؤال بارها و بارها برود زیر بار که در آزمون سراسری دیگر مشکلی نداشته باشیم. در آزمون های سراسری کشورهای مختلف اینطور نیست که تمام داوطلبین به یکباره آزمون بدهند. مثلاً یک ظرفیت 100 هزار 200 هزار ایجاد می کنند در نوبت آزمون دو روز سه روز چهار روز طول می کشد می گویند نفرات اول در این ساعت نفرات دوم در این ساعت نفرات دسته سوم در این ساعت و اصطلاحاً سؤالات همتاسازی می شود چون از بانک می آید لذا این ترازی که صورت می گیرد تراز موفقی است و الان حدود 9 کشور دارند به شکل الکترونیکی دارند انجام می دهند همین کشور همسایه دارند انجام می دهند کشورهای آفریقایی و هند و خیلی از کشورهای دیگر دارند انجام می دهند ما هم به این سمت و سو داریم حرکت می کنیم تا آزمون های تمام الکترونیک را به شکل جدی بگیریم ما شاید به یک آینده ای برسیم که حتی هر ماه هم بشود آزمون را تکرار کرد. یعنی داوطلب هر زمان آماده بود چون آزمون الکترونیکی دیگر هزینه ای ندارد خرجی ندارد زیرساخت هایی که فراهم می شود دیگر مجبور هستیم زیرساخت ها را حفظ کنیم یعنی سالن های آزمون مجهز هستند به تجهیزات جدید دیگر یعنی کاغذ و میز و صندلی فقط نیست. لذا این حرکتی که دارد صورت می گیرد بسیار جدید پیشرفته و آرامش بخش است برای داوطلبین.

سؤال : شاید دیگر مشکل قرنطینه و اینها هم حل شود؟

پورعباس : همه حل می شود حمل و نقل و کاغذ و قرنطینه همه حل می شود تنها مشکلی که پیش بینی می کردیم جایگزینی است که یک فردی به جای فرد دیگری جایگزین شود که آن هم سخت افزاری که الان طراحی شده است این سخت افزار هم اثر انگشت ثبت می کند هم مرتب عکس های متفاوت از کسی که دارد آزمون می گیرد گرفته می شود روی صفحه عکس موقع ثبت نام اش می آید روی عکس سر جلسه اش هم عکس آن لحظه اش می آید با یک علم جدید ...

سؤال : نتایج زیادی خواهد داشت.

پورعباس : بله.

سؤال : مشکل اتصال پنجره اتصال خدمات سازمان سنجش به پنجره واحد آیا حل شد یا خیر؟

پورعباس : بله حل شده است حل شدن آن به این معنا است که یکسری زیرساخت ها را باید سازمان سنجش ایجاد می کرد که ما تقریباً این را ایجاد کرده ایم و یکسری زیرساخت ها را آن طرف پنجره باید ایجاد کند که آن طرف پنجره یک شرکتی است که ایجاد می کند که ما بعنوان سازمان با او قرارداد بسته ایم و هزینه اش پرداخت شده است و عزیزان ما دارند کار را انجام می دهند امروز که من کنترل کرده ام گفته ام دو طرف پنجره به هم اتصال اش حدوداً یکماه تا دوماه آینده صورت می گیرد. می دانید یکی از پیچیده ترین فعالیت هایی که در پنجره واحد صورت می گیرد، بحث سازمان سنجش است چون پیچیدگی اش زیاد است حجم مراجعات اش از نظر تعداد داوطلب در یک لحظه میلیونی است یعنی شما وقتی اعلام می کنید نتیجه همه داوطلبین همان لحظه اول می خواهند نتیجه خودشان را ببینند. یا موقع ثبت نام لحظه دقیقه 90 است.

سؤال : یک چیزی قابل تشبیه به فروش خودرو تقریباً؟

پورعباس : بله ولی تا امروز ما هیچگونه مشکلی از این بابت نداشته ایم.

سؤال : آن مشکلی هم می گفتید که ما اطلاعات مان تقریباً محرمانگی خاصی دارد یا قیمتی دارد؟

پورعباس : به همین دلیل سخت افزار و نرم افزارهای خاصی دارد به کار گرفته می شود./صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها