معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری خود بیان کرد که شایعات درباره توافق هسته‌ ای، موقت یا غیر آن با ایران، دروغ و گمراه کننده است.
کد خبر: ۱۴۱۴۱۴۶

به گزارش جام جم آنلاین، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته به وقت محلی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر مذاکرات ایران و آمریکا مدعی شد: «آنچه من می‌گویم این است که ما به طور گسترده در ارتباط نزدیک با متحدان و شرکا، از جمله در منطقه، در مورد زمینه‌های مختلف و نگرانی‌هایی که با ایران داریم، ادامه می‌دهیم.»

وی با تکرار ادعاهای مقامات غربی مبنی بر رفتار تنش آمیز ایران ادامه داد: «تاکید می‌کنم که شایعات درباره توافق هسته‌ای، موقت یا غیر آن، دروغ و گمراه کننده است و ما همچنان بر محدود کردن رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران از طریق فشار دیپلماتیک، هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای خود و همچنین اقدامات کاهش تنش در منطقه متمرکز خواهیم بود.»

پاتل همچنین در خصوص تبادل زندانی‌ها گفت: «ما همچنین در مورد بازداشت شدگان به کار خود ادامه می‌دهیم تا شهروندان آمریکایی را که به اشتباه در ایران بازداشت شده‌اند به خانه بازگردانیم. من متأسفانه به روز رسانی برای شما ندارم، اما این چیزی است که ما به طور خستگی ناپذیر به کار برای آن ادامه خواهیم داد.»

به گزارش تسنیم، پیشتر نیز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری خود درباره تبادل زندانیان با آمریکا گفت: حمایت از حقوق ایرانیان در سراسر جهان از وظایف وزارت خارجه است و دستگاه دیپلماسی همواره در راستای استیفای حقوق شهروندان ایرانی از جمله آزادی زندانیان تلاش لازم را انجام داده و در موارد زیادی نتایج خیلی خوبی هم گرفته است. موارد زیادی از نتیجه بخش بودن تلاش‌های دیپلماتیک را شاهد بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در ارتباط با زندانیان بیگناهی که توسط رژیم آمریکا به بهانه‌های واهی بازداشت و زندانی شدند از جمله به بهانه ایفای نقش در دور زدن تحریم‌ها، اصل تحریم‌‌ها غیرقانونی است و بازداشت افراد به این منظور هم اقدام غیرقانونی مضاعف است. دولت ایران در این ارتباط تلاش‌های لازم را از چند سال قبل در دستورکار قرار داده است. تفاهماتی هم با طرف‌ مقابل از طریق واسطه‌ها انجام شد، ولی موقع اجرا طرف آمریکایی آماده تصمیم گیری و اجرای تفاهمات حاصله نبود.

کنعانی اضافه کرد: پیگیری موضوع کماکان در دستورکار دولت جمهوری اسلامی ایران است و از طریق طرف‌هایی که خواهان ایفای نقش هستند در تلاش برای بازگرداندن شهروندان ایرانی هستیم. باید ببینیم دولت آمریکا برای تصمیم گیری در این خصوص آمادگی لازم را دارد. امیدواریم شاهد چنین اتفاق مثبتی باشیم.

علاوه بر این علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران درباره برجام و عهدشکنی آمریکا در توئیتی نوشت: یک یادآوری مهم: آمریکا 5 سال قبل با خروج از برجام ضربه مهلکی به حاکمیت قانون در سطح بین‌المللی وارد کرد. از آن زمان تاکنون، آمریکا نتوانسته است این اقدام خلاف خود را جبران کند.

وی ادامه داد: در حالی که تدابیر جبرانی مشروع ایران در حوزه هسته‌ای ادامه دارد. ازسرگیری اجرای کامل توافق که عنصر اساسی آن رفع مؤثر و پایدار تحریم‌ها باید باشد، در صورتی که طرف ناقض (و اتحادیه اروپا / تروئیکا) اراده سیاسی معتبری برای نهایی‌سازی مذاکرات نشان دهند، ممکن‌ خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها