رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه گیلان تنها استانی است که از داشتن بیمارستان جنرال محروم است، افزود: گیلان در برخی ایام سال با جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفری مواجه است و این جمعیت، نیازمند زیرساخت مناسب بهداشتی و درمانی است و در این جهت همه باید کمک کنند.
کد خبر: ۱۴۱۰۹۰۵

گیلان-جام جم آنلاین-رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اذعان به اینکه کار در دانشگاه علوم پزشکی گیلان بسیار زیاد است و با پاره‌وقت کار کردن، نمی‌توان امور سلامت مردم را پیش برد، تصریح کرد: همه متولیان و مدیرانی که با دانشگاه علوم پزشکی گیلان همکاری می‌کنند، باید تمام‌وقت در خدمت مردم باشند.

وی به مقوله مهم و حیاتی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اشاره کرد و گفت: در گیلان با ابر چالش جمعیتی مواجه هستیم و اهمیت این موضوع باید برای همگان قابل‌درک باشد و به یک دغدغه اساسی تبدیل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به چالش جمعیتی در استان، گفت: موالید در استان گیلان کاهش یافته، نرخ جانشینی و مرگ‌ومیر در پایین‌ترین حد ممکن رسیده و از جهتی جمعیت سالمندی در استان گیلان در اوج قرار دارد.

آشوبی با اشاره به تحمیل هزینه‌های گزاف جمعیت سالمندی، خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد منابع کل نظام سلامت استان، صرف درمان جمعیت سالمندی گیلان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حفظ جمعیت جوان گیلان، زمان‌بر است و بر اساس مطالعات صورت گرفته، فرصت اندکی نیز در این رابطه وجود دارد، گفت: گیلان، پنج سال فرصت دارد تا جمعیت جوان ازدست‌رفته را با زادآوری جبران کند.

آشوبی درمان ناباروری را از دیگر اقدامات در دست اجرای دانشگاه علوم پزشکی گیلان دانست و گفت: دو مرکز درمان نازایی در بخش دولتی استان در کنار چند مرکز خصوصی در رشت هم‌اینک در حال فعالیت هستند و خوشبختانه نتایج خوبی را در پی داشته است.

وی با بیان اینکه در کنار دولت، خیران سلامت نیز باید در جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، مشارکت کنند، تصریح کرد: تأمین بخشی از هزینه درمان زنان نابارور، تأمین تغذیه مناسب مادران باردار و حتی تأمین پوشاک و البسه نوزادان پس از تولد از مبادی کمک خیران سلامت در این راستا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از طرح و تصویب الحاقیه‌ای به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در قرارگاه جوانی جمعیت گیلان خبر داد و گفت: در این طرح، وضع حقوق و بیمه به مادران خانه‌دار به‌تناسب هر فرزند پیشنهاد و در قرارگاه جوانی جمعیت استان گیلان نیز تصویب‌ شده و در انتظار اجرای آن حداقل به‌صورت آزمایشی در گیلان هستیم.

آشوبی افزود: جمعیت، مقوله‌ای بسیار مهم و حساس است و اگر حمایت‌های تقنینی و اجرایی و مردمی نباشد، کشور با چالش عدیده در بخش‌های مختلف مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه تلاش‌هایی در راستای ارتقای زیرساخت‌های بهداشت و درمان انجام‌شده و همچنان نیز در حال انجام است، تصریح کرد: کمبود فضای فیزیکی درمان ازجمله بیمارستان جنرال، یکی از چالش‌های کنونی گیلان است اما اگر جمعیتی نباشد، وجود بیمارستان‌های مجهز و جنرال همچون واحدهای آموزشی تعدیل‌شده در استان، توجیهی ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به آمادگی همه‌جانبه نظام سلامت استان در حفظ جمعیت و تلاش برای افزایش آن، خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد تکالیف قانون جوانی جمعیت بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت است، اما ما با ۱۰۰ درصد ظرفیت پای کار هستیم و این مسیر مهم و حیاتی را ادامه خواهیم داد.

آشوبی افزود: تمام انتظار ما از سایر دستگاه‌های اجرایی و نهادها و شهرداری‌ها تلاش در جهت تحقق قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده است.

وی با بیان اینکه همه برنامه‌های تکلیفی و در دست اقدام در نظام سلامت استان با رویکرد فرزندآوری و حمایت از خانواده انجام می‌شود، گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان وظیفه ذاتی در راستای جوان‌سازی جمعیت و حمایت از خانواده دارد و تمام برنامه‌های بهداشتی، درمانی، فرهنگی و حتی عمرانی نظام سلامت استان گیلان پیوست جمعیتی و حمایت از خانواده دارد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها