ایران در نخستین روز فصل جدید لیگ ملت هابه مصاف ژاپن می‌رود

آغاز ضیافت جهانی والیبال

لیگ ملت های والیبال 2023

چهل و هفتمین تقابل ایران و ژاپن

هفته نخست لیگ ملت های والیبال 2023 از 16 تا 21 خرداد به میزبانی دو شهر اوتاوا در کانادا و ناگویای ژاپن برگزار می‌ شود؛ ایران در اولین دیدار خود به مصاف تیم ژاپن خواهد رفت.
کد خبر: ۱۴۱۰۸۰۰

به گزارش جام جم آنلاین، لیگ ملت‌های والیبال از امروز 16 خرداد ماه با حضور تیم ‌های ایران، آمریکا، کانادا، کوبا، ایتالیا، آرژانتین، برزیل، ژاپن، آلمان، هلند، چین، فرانسه، لهستان، صربستان، بلغارستان و اسلوونی در مرحله مقدماتی آغاز می ‌شود و اول مرداد با معرفی تیم‌ های برتر به پایان خواهد رسید.

درهفته نخست این مسابقات، تیم ایران در ژاپن به مصاف ژاپن، لهستان، چین و اسلوونی می‌ رود. همچنین ملی‌ پوشان کشورمان در هفته دوم که روتردام هلند و اورلنان فرانسه میزبان هستند، ‌در هلند با آلمان، ایتالیا، آمریکا و هلند رقابت می‌ کنند و در هفته سوم و پایانی مرحله مقدماتی این رقابت‌ها که آناهایم آمریکا و پاسای فیلیپین میزبانی را برعهده دارند، در آمریکا با فرانسه، بلغارستان، آرژانتین و کوبا روبرو خواهند شد.

به این ترتیب در دور مقدماتی هر تیم ۱۲ مسابقه انجام می‌ دهد که در پایان نتایج به دست آمده در یک جدول ثبت می‌ شود و هفت تیم برتر به همراه لهستان (میزبان دور نهایی) به مرحله نهایی صعود می‌ کنند.

تیم ملی کشورمان امروز از ساعت 14 و 10 به مصاف تیم ژاپن خواهد رفت؛ تیمی که مردان ملی‌ پوش ایران سابقه‌ ای طولانی در روبه رو شدن با آن دارند. ایران تا پیش از این در رویداد های مختلف 46 بار در برابر ژاپن به میدان رفته است که در مجموع 22 برد برای ایران و 24 برد برای ژاپن به ثبت رسیده است.

اولین بازی بین این دو تیم در تاریخ ۳۰ مه در شهر توکیو در بازی‌ های آسیایی ۱۹۵۸ برگزار شد که با نتیجه سه بر صفر به سود ژاپن به پایان رسید. اما در چهار دوره لیگ ملت‌ ها که تیم ملی کشورمان حضور داشته است، دو تیم در مجموع ۴۱۶ دقیقه برابر یکدیگر بازی کردند که حاصل آن سه برد برای تیم ژاپن و یک پیروزی برای ایران بود. ۹ ست ژاپنی‌ ها پیروز شدند و ۴ ست ایرانی‌ ها موفق بودند.

طبق گزارش سایت فدراسیون والیبال، از بین ۱۴ بازیکن معرفی شده ایران برای هفته نخست لیگ‌ ملت‌ها سید محمد موسوی، جواد کریمی، محمد طاهر وادی، محمدرضا حضرت‌ پور، آرمان صالحی، امیرحسین اسفندیار، مرتضی شریفی، امین اسماعیل‌ نژاد، مهدی جلوه و میثم صالحی بازیکنانی هستند که تجربه بازی برابر تیم ملی ژاپن را در کارنامه خود دارند و بردیا سعادت، امیررضا سرلک، پوریا حسین خانزاده و محمد فلاح برای نخستین بار برابر این تیم قرار خواهند گرفت.

گفتنی است بهترین عنوان تیم ملی والیبال ایران در ۱۰ دوره حضور خود در لیگ جهانی و لیگ ملت‌ ها رتبه چهارمی بوده است.

والیبال ایران برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ با سرمربیگری خولیو ولاسکو سهمیه حضور در لیگ جهانی را به دست آورد و در رتبه نهم قرار گرفت. پس از آن دیگر در ادوار مختلف لیگ جهانی و لیگ ملت‌ ها حضور داشت و بهترین عنوان خود را هم در سال ۲۰۱۴ به دست آورد که با هدایت اسلوبودان کواچ به نیمه‌ نهایی صعود کرد و چهارم شد؛ و به این ترتیب در سال 2015 عنوان هفتمی، در سال 2016 با هدایت رائول لوزانو عنوان هشتمی، در سال های 2017 و 2018 و 2019 با سرمربیگری کولاکوویچ به ترتیب مقام های یازدهم، دهم و پنجم را بدست آورد. این مسابقات در سال 2020 به دلیل شیوع اپیدمی کرونا برگزار نشد. اما یکی از بدترین نتایج ایران در این مسابقات مربوط به سال 2021 و دوران سرمربیگری ولادیمیر آلکنو می باشد؛ ایران در این سال جایگاه دوازدهم را بدست آورد و این در حالی بود که آلکنو به عنوان یکی از مربیان مطرح به ایران آمد تا اوضاع والیبال را بهتر کند اما دستاوردش سقوط ایران از رتبه پنجم سال ۲۰۱۹ به دوازدهمی ۲۰۲۱ بود.

تیم ایران در سال گذشته با سرمربیگری بهروزعطایی رویکرد متفاوتی را در پیش گرفت و با کنار گذاشتن ستاره ها، اقدام به جوان گرایی کرد و بازیکنان جدیدی را وارد این عرصه کرد که ماحصل این مسابقات کسب عنوان هفتم بود. بهروز عطایی حالا در آستانه دومین حضورش در لیگ ملت‌ هاست و این بار کار بسیار سختی را پیش رو دارد چرا که رنکینگ ایران در مسابقات مختلف در نهایت تکلیف سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس را مشخص می‌ کند. حال باید دید که شاگردان عطایی می توانند از پس اولین دیدار خود برآیند یا خیر؟

در خصوص تیم های برتر این مسابقات می توان خاطر نشان کرد، تیم برزیل در مجموع ۳۲ دوره برگزاری لیگ جهانی و لیگ ملت‌ ها با ۱۰ قهرمانی، هفت نایب‌ قهرمانی و چهار مقام سومی پرافتخار ترین تیم این مسابقات محسوب می‌ شود. ایتالیا نیز به عنوان یکی از قدرت‌ های والیبال جهان در این مسابقات هشت بار قهرمان شده، سه بار نایب قهرمانی و چهار بار هم سومی را به دست آورده و دومین تیم پرافتخار محسوب می ‌شود. روسیه با کسب پنج طلا، پنج نقره و ۶ برنز سومین تیم برتر این رقابت هاست اما این تیم که یکی از تیم‌ های شرکت‌ کننده و میزبان هفته سوم لیگ ملت‌های ۲۰۲۲ معرفی شده بود به دلیل تحولات بین‌ المللی و جنگ این کشور با اوکراین، از میزبانی هفته سوم و همچنین به طور کلی از مسابقات حذف شد و بدین ترتیب در سال ۲۰۲۳ هم اجازه شرکت در این مسابقات را ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها