عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قابلیت ماهواره‌ای در ردیابی هرگونه تغییر در سطح اراضی کشاورزی حتی در حد حفر یک گودال کوچک، گفت: استفاده از این قابلیت برای رصد ویلاسازی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی در حال انجام است.
کد خبر: ۱۴۱۰۷۸۴

به گزارش جام جم آنلاین البرز، علیرضا عباسی اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که به شدت پیگیر آن هستیم و باید همه آن را مطالبه کنند قانون حفظ کاربری اراضی یا جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در سطح استان است و ضروری است همه پایبند و متعهد به آن باشند.

وی ادامه داد: اگر در خصوص امنیت غذایی و رفع آلودگی هوا و حفظ محیط زیست نگران هستیم باید به این قانون توجه کرد. باید به این نکته توجه کرد که اگر اراضی کشاورزی را تغییر کاربری دهیم و اقدام به ساخت مسکن و ویلا کنیم و ظرفیت آب موجود بیشتر از مقدار نیاز مصرف شود، گرمی محصول تولید نخواهد شد و در آینده در خصوص امنیت غذایی و هوای پاک دچار مشکل خواهیم شد.

عباسی در خصوص جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه و غیر قانونی در بسترهای کشاورزی استان گفت: ضرورت دارد برای حل مشکلات از این دست، قوه محترم قضاییه، وزارت کشاورزی و سایر مجموعه‌های نظارتی استان وارد عمل شوند. پیشنهاد ما این بود که با توجه به تولید تجهیزات هوشمند، از سامانه‌های هوشمند برای کنترل این موضوع استفاده شود تا اگر فردی اقدام به تغییر کاربری کرد از همان ابتدای کار مانع شد نه اینکه موضوع رها شده زمانی که فرد ساخت ویلا را به اتمام رسانده و چندین میلیارد هزینه کرده بعد اقدام به تخریب کرد.

نماینده کرج، فردیس و اشتهارد افزود: قطعا برای چیزی که غیرمجاز ساخته شده هم باید جلوی آن ایستاد و تخریبش کرد مشکلی وجود ندارد. اما برای اینکه مشکلات اجتماعی پیش نیاید باید از همان ابتدا جلوی ساخت آن را گرفت.

وی ادامه داد: سامانه‌های جدید این قابلیت را دارند که قبل از اینکه کسی اقدام به کار کند با بهره گیری از اطلاعات ماهواره‌ای اگر اقدام به حفر یک گودال کوچک حتی برای کاشت درخت کند سیگنال ‌دهند که این اقدامی در حال انجام است، بنابراین کسی که می‌خواهد ویلا بسازد با استفاده از این سیستم‌های هوشمند می‌توانیم قبل از اینکه اقدامی صورت بگیرد از آن جلوگیری کنیم نه اینکه پس از اینکه ساخته و هزینه شد با بردن ماشین آلات آن را تخریب کنیم که مطمئنا تبعات اجتماعی هم خواهد داشت.

عباسی افزود: در جهت حفظ اراضی کشاورزی استان باید در وهله نخست از گسترش ساخت و سازها جلوگیری کنیم و سپس برای برطرف کردن ویلاهای ساخته شده وارد مرحله ی تخریب شویم./ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها