رئیس قوه قضاییه گفت: اعمال‌نظر دولت بر لایحه عفاف و حجاب، اقدام مطلوبی بود؛ مجلس نیز اختیار دارد که اصلاحات مدنظر خود را در این لایحه اعمال کند و ما ملتزم به اجرای هر آنچه تبدیل به قانون شد، هستیم.
رئیس قوه قضاییه گفت: اعمال‌نظر دولت بر لایحه عفاف و حجاب، اقدام مطلوبی بود؛ مجلس نیز اختیار دارد که اصلاحات مدنظر خود را در این لایحه اعمال کند و ما ملتزم به اجرای هر آنچه تبدیل به قانون شد، هستیم.
کد خبر: ۱۴۱۰۰۲۷

به گزارش جام جم آنلاین از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ ای امروز دوشنبه (۸ خرداد) در نشست شورای عالی قوه قضاییه، ضمن تبریک و تهنیت میلاد مسعود ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و گرامیداشت ۱۴ خرداد سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، به بیان ویژگی‌ها و خصایص ممتاز و برجسته شخصیتی و مبارزاتی امام عظیم‌الشأن پرداخت و گفت: حضرت امام خمینی (ره) با آن ایمان و توکل مثال‌زدنی و صلابت و اسقامتی که داشتند توانستند یک رژیم مستظهر به همه قدرت‌های غربی و شرقی را به یاری خداوند و کمک مردم به زیر بکشند و امروز این اقتدار و عظمتی که در جمهوری اسلامی شاهد آن هستیم و این زبونی و خفت دشمنان، همه و همه برگرفته از همان صلابت شخصیتی و مبارزاتی امام راحل است که در وجود خلف صالح ایشان و امام امروز ما نیز متجلی و متبلور است.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: شاهدیم رژیم‌های به ظاهر قدرتمندی که دنیا را دهکده و خود را کدخدا می‌نامند، برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران واسطه می‌فرستند و این نظام الهی و اسلامی ماست که برای آن‌ها شرط تعیین می‌کند؛ این امر بیانگر اقتدارِ اسلام ناب و نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

رئیس عدلیه با اشاره به تاکیدهای حضرت امام خمینی (ره) برای رسیدگی ویژه به امور مردم محروم و مستضعف، افزود: امام عظیم‌الشأن ما همواره بر خدمت به مردم، بویژه مردمی که حق آن‌ها تضییع شده تاکید داشتند و بر تکریم کوخ‌نشینان، پای می‌فشردند؛ ایشان مردم را، ولی نعمت خطاب می‌کردند و بر ارزشمندی خدمت بدون منت بر مردم و جدا نشدن مسئولین از مردم اصرار داشتند؛ امروز نیز مقام معظم رهبری همین تاکیدها را دارند.

قاضی‌القضات افزود: نگاهی به بیانات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب بیانگر تاکیدهای مؤکد و مکرّر معظم‌له بر رسیدگی مداوم به وضعیت معیشتی مردم و علاج مشکلات و مسائل اقتصادی آنهاست؛ ایشان در فرمایشاتی که در سال ۹۹ در جمع مقامات کشور پیرامون شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا داشتند بر اهمیت موضوعاتی از قبیل اصلاح ساختار بودجه، رفع کسری بودجه، جلوگیری از ایجاد رکود تورمی و جلوگیری از وارد آمدن فشار بر معیشت طبقات و دهک‌های پایینی جامعه تاکید داشتند.

قیام ۱۵ خرداد؛ نقطه عطف تاریخ ایران اسلامی

رئیس قوه قضاییه ضمن گرامیداشت شصتمین سالروز قیام تاریخی ۱۵ خرداد، یادآور شد: ۶۰ سال پیش، در فضای خفقان ستم‌شاهی، عده‌ای از مردم با هدف نصرت دین خدا و حمایت از مرجع تقلید خود که علم قیام علیه طاغوت برافراشته بود، مظلومانه به خاک و خون کشیده شده و شهید شدند. عناصر و دژخیمان رژیم ستم شاهی، در مقابل این مردم بی‌دفاع که شعارهای نغز و پرمغزی همچون «یا مرگ یا خمینی» سر می‌دادند، به فجیع‌ترین شکل ممکن برخورد کردند و حتی عده‌ای از مردم قیام‌کننده را زنده به گور کردند؛ پیکر نیمه‌جان عده‌ای از قیام‌کنندگانِ آن روز تاریخی نیز که با لبان تشنه تیر خورده بودند، در میانه صحرا رها شد و مشخص نشد جنازه آن‌ها چه شد؟ این‌ها یعنی اوج مظلومیت؛ این‌ها یعنی اوج قساوت و شقاوت عناصر رژیم پهلوی. علی‌ایحال قیام ۱۵ خرداد به یک نقطه عطف در تاریخ ایران اسلامی تبدیل شد.

دغدغه به حق مردم متدیّن و دلسوز نسبت به عفاف و حجاب

محسنی اژه‌ای به موضوع برخی ناهنجاری‌های اجتماعی و دغدغه به حق مردم متدیّن و دلسوز در این زمینه اشاره کرد و گفت: امروز بسیاری از مردم متدیّن و شهید داده برای انقلاب و نظام، به حق نسبت به برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله مقوله عفاف و حجاب، دغدغه و توقع دارند؛ این قبیل موارد از خیرخواهی مردم متدیّن ما نشأت می‌گیرد؛ ما به شدت از این موضوع استقبال می‌کنیم و ما از همه مطالب انتقادیِ این مردم خیرخواه حتی آن‌هایی که گاهی نقدهای‌شان سنگین می‌شود، استقبال می‌کنیم و این مقوله را گام اول در مسیر اصلاح می‌دانیم.

رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: در اصل این مقوله که باید ناهنجاری‌های اجتماعی را با منطق، گفت و گو، استدلال و بهره‌گیری از ادبیات و راهکارهای فرهنگی و آنجایی که لازم است با قوه قهریه، علاج کرد، تردیدی وجود ندارد.

رئیس عدلیه با تبیین و تشریح گام‌هایی که باید برای علاج ناهنجاری‌های اجتماعی با کمک مردم برداشته شود، گفت: باید برای علاج ناهنجاری‌های اجتماعی با تدبیر و همفکری، راه‌ها و روش‌هایی را اتخاذ کنیم که مستمر و در عین حال بدون هزینه یا حداقل کم‌هزینه باشند.

محسنی اژه‌ای با تقریر و تبیین مقولات ناظر بر لایحه عفاف و حجاب، گفت: لایحه مرتبط با مقوله عفاف و حجاب در تاریخ دوم اردیبهشت پس از تدوین و تنظیم در قوه قضاییه به دولت ارسال شد و قوه مجریه در تاریخ ۳۱ اردیبهشت این لایحه را با امضای رئیس‌جمهور و وزیر دادگستری به مجلس فرستاد؛ آن طور که معاونت حقوقی قوه قضاییه گزارش داد، لایحه قوه قضاییه در این زمینه، متضمّن ۹ ماده بود و لایحه دولت دربرگیرنده ۱۵ ماده است. طبیعی است که اصلاحاتی در دولت بر این لایحه در قالب اصلاحات عبارتی و در بخش‌هایی اصلاحات ناظر بر جرائم اعمال شد. اعمال‌نظر در دولت بر این لایحه، اقدام مطلوبی بود؛ مجلس نیز اختیار دارد که اصلاحات مدنظر خود را در این لایحه اعمال کند و ما ملتزم به اجرای هر آنچه تبدیل به قانون شد، هستیم.

رئیس قوه قضاییه افزود: حتی صحبت پیرامون آن بود که ممکن است دولت در این زمینه لایحه دیگری بدهد زیرا روزهای نخست، بحث بر سر این بود که بخشی از این موارد، جرم تلقی نشوند و نیروهای انتظامی بتوانند رأساً خاطیان را جریمه کنند؛ در هر صورت اگر احساس می‌کنند لایحه قضایی لازم نیست، می‌توانند لایحه جداگانه دهند؛ اگر این مورد نیز اتفاق بیفتد، باید تاکید کنیم که قوه قضاییه از هر آنچه که سبب شود ناهنجاری‌های اجتماعی و برخی ناامنی‌ها و مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف به‌ویژه مسائل اقتصادی و تورم، هرچه سریعتر رفع شود، استقبال می‌کند و در این مسیر تلاش‌های مجدانه خود را به کار خواهد بست.

رئیس دستگاه قضا خطاب به مسئولان ذی‌ربط قضایی گفت: نسبت به رفع ابهامات درباره تدابیر اتخاذ شده برای مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی کوشا باشید و در این میان چنانچه ضعف‌هایی را به شما گوشرد می‌کنند، از این امر استقبال کنید و درصدد رفع آن نقاط ضعف اهتمام داشته باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها