رئیس پژوهشکده امنیت ملی گفت:

آزادسازی خرمشهر، سخت ترین عملیات جنگ

رئیس پژوهشکده امنیت ملی گفت: سخت ترین عملیات جنگ از لحاظ آمادگی دشمن آزاد سازی خرمشهر بود؛ از آنجایی که دشمن می دانست تنها یک جا مانده به همین خاطر به لحاظ زمانبندی طولانی ترین عملیات را در این مکان انجام دادیم که ازدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا سوم خرداد ماه ادامه داشت.
کد خبر: ۱۴۰۹۴۴۶

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، سردار امیر حیات مقدم عصر چهارشنبه 3خردادماه در اتاق خبر که به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار شد ضمن گرامیداشت سوم خرداد، با بیان اینکه در جنگ سه مرحله کلی داشتیم اظهار کرد: مرحله اول تثبیت دشمن بود؛ دشمن مصمم بود که ظرف یک هفته ایران را بگیرد و این را اعلام کرده بود اما 34 روز زمان برد تا توانست خرمشهر را بگیرد بنابراین راهبرد زمانبندی که داشت شکست خورد.

وی ادامه داد: همان جا دشمن تثبیت شد و دیگر در طول جنگ شاهد پیشروی دشمن نبودیم که بخواهیم بخشی از کشور عزیزمان ایران را از دست بدهیم.

رئیس پژوهشکده امنیت ملی، مرحله بعد را خروج دشمن خواند و بیان کرد: چندین مرحله عملیات انجام دادیم تا دشمن را از منطقه و از خاک ایران خارج کردیم و موفق شدیم به مرز برویم که عملیات ثامن الائمه یکی از آنها بود؛ در این عملیات روی مرز نرفتیم اما بخش قابل توجهی از شکست حصرآبادان محقق و جاده آبادان ماهشهر آزاد شد که آبادان از محاصره خارج گردید.

سردار حیات مقدم گفت: شکست حصرآبادان اولین عملیات بزرگ مشترک بین سپاه و ارتش بود که در مهر ماه سال 60 انجام شد، پس از آن عملیات طریق القدس بود که بخشی از شمال خوزستان یعنی بستان و سوسنگرد تا مرز چذابه آزاد شد و در بخش زیادی از مرز بین المللی هم مستقر شدیم.

وی افزود: در عملیات فتح المبین نیز بخش زیادی از شمال خوزستان آزاد شد و تا مرز پیش رفتیم، در آنجا هم در مرزهای بین المللی مستقر شدیم و دشمن را از خاک خارج کردیم.

رئیس پژوهشکده امنیت ملی با اشاره به اینکه تنها جای باقی مانده در این مرحله خرمشهر بود، عنوان کرد: موفق شده بودیم به عمده مرزهای کشور دست پیدا کنیم ولی هنوز خرمشهر و غرب کارون باقی مانده بود و آنجا هیچ عملیاتی نداشتیم بنابراین دشمن در این مرحله از خروج آمادگی کامل داشت و می دانست اگر بخواهیم عملیات انجام دهیم باید در خرمشهر و غرب کارون عملیات داشته باشیم به همین خاطر تمام توان خود اعم از ارتش صدام، لشکر زرهی، لشکر مکانیزه، لشکر پیاده، تجهیزات مهندسی، سیم های خاردار و تمامی امکانات تخریبی  را در خرمشهر گذاشتند تا از آنجا دفاع کنند.

آزادسازی خرمشهر سخت ترین عملیات جنگ

سردار حیات مقدم سخت ترین عملیات جنگ از لحاظ آمادگی دشمن را آزاد سازی خرمشهر خواند و اظهار کرد: از آنجایی که دشمن می دانست تنها یک جا مانده به همین خاطر به لحاظ زمانبندی طولانی ترین عملیات را در این مکان انجام دادیم که ازدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا سوم خرداد ماه ادامه داشت.

وی افزود: در عملیات ثامن الائمه، طریق القدس و فتح المبین از اصل غافلگیری استفاده کردیم چون یکی از اصول بلاتردید ما در جنگ استفاده از اصل غافلگیری بود زیرا توان ما کم بود و توان دشمن زیاد، در هیچ عملیاتی توان فیزیکی ما به اندازه دشمن نبود.

رئیس پژوهشکده امنیت ملی گفت: در تمام دانشگاه های دنیا می گویند اگر میخواهید حمله کنید و به جایی برسید باید سه برابر دشمن نیرو داشته باشی ولی ما در هیچ یک از عملیات های هشت سال دفاع مقدس توانمان در هجوم سه برابر نبود و همیشه با دشمن برابر یا کمتر از آن بودیم.

سردار حیات مقدم ادامه داد:  چهار مرحله عملیات انجام دادیم ،در طول عملیات چندین بار دچار یأس، ناامیدی و تردید شدیم که آیا می توانیم خرمشهر را آزاد کنیم یا خیر اما خداوند دل رزمندگان را محکم می کرد و نهایتا در سوم خرداد سال 61 و با تعبیر بسیار زیبای حضرت امام (ره) که فرمودند:"خرمشهر را خدا آزاد کرد" خرمشهر توسط رزمندگان آزاد شد.

وی با بیان اینکه همه دنیا حتی شرق از پیروزی و قدرت ما می ترسیدند تصریح کرد: بعد از عملیات بیت المقدس و پیروزی ما در جنگ، حدود 98 درصد خروج دشمن محقق شد اما ما همچنان جنگ را ادامه دادیم و این سوال برای مراکز علمی مخصوصا مراکز سیاسی مطرح شد که چرا بعد از عملیات بیت المقدس و با وجود گرفتن مرزها، جنگ ادامه پیدا کرد و به خاک عراق رفتید؟

امام (ره) مخالف رفتن به خاک عراق

رئیس پژوهشکده امنیت ملی با بیان اینکه برای رفتن به خاک عراق، امام (ره) نیز مخالف بودند عنوان کرد: دوستان نظامی ما استدلالی داشتند که اگر وارد خاک عراق نشویم، تضمینی وجود ندارد که صدام مجددا به ما حمله نکند بنابراین یک قاعده، راهبرد و سیاست در پیش گرفتیم البته هیچ کدام از سیاست های جنگ نوشته شده نبودند و پس از جنگ آن ها را نوشتیم.

سردار حیات مقدم اضافه کرد: در زمان جنگ سپاه ابتکار عملی بخرج داده بود و آن این بود که در کنار هر فرمانده لشکر یک روایتگر حضور داشت که همه چیز را با جزئیات می نوشتند و گنجینه بزرگی از اطلاعات درست شد، می نوشتند ولی به دلیل مشغله جمع بندی نمی کردند.

وی با اشاره به اینکه بعد از عملیات بیت المقدس در مرحله تنبیه متجاوز قرار گرفتیم اظهار کرد: از آنجایی که بخشی از سرزمین ما یعنی حدود هزار کیلومتر مربع از طلایه تا شلمچه، ارتفاعات میمک و نفت شهر با تعدادی از چاه های نفت در دست دشمن مانده بود و نمی خواستیم صلح کنیم زیرا با صلح دعواهای سیاسی حل نمی شد، از طرفی به دلایل نظامی ناچار شدیم 6 سال در تنبیه متجاوز قرار گرفته و بجنگیم.

رئیس پژوهشکده امنیت ملی دلیل دیگر را مسئله سیاسی داخلی خواند و بیان کرد: تا آن تاریخ هیچ گونه قطعنامه ای که صدام را متجاوز بشناسد و برای ما غرامت را به رسمیت بشناسد از مجامع بین المللی ندیده بودیم، تا اینکه بعد از عملیات کربلای 5 و در سال 65 قطعنامه 598 صادر شد که این قطعنامه صدام را متجاوز و شروع کننده جنگ می دانست و غرامت را برای ما قبول داشتند.

سردار حیات مقدم گفت: در جنگ صددرصد پیروز شدیم چون ما شروع کننده جنگ نبودیم و در آینده هم هیچ جنگی را شروع نخواهیم کرد و اصلا راهبرد جمهوری اسلامی ایران این است که هیچ جنگی برعلیه هیچ کشوری حتی کشورهای ضعیف آغاز نکند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها