سردرگمی آمریکا و رژیم صهیونیستی پس از سخنان اخیر رهبر انقلاب را بررسی کرده ایم

نزدیک‌تر از همیشه به پایان

یك تحلیلگر حوزه روابط بین‌الملل در گفت و گو با جام‌جم آنلاین:

مصر برای برقراری روابط با ایران تحت فشار است

برغم عوامل و انگیزه‌های فراوانی كه برای احیای روابط میان تهران و قاهره وجود دارد اما مصری‌ها با توجه به فشار آمریكا و رژیم صهیونیست برای تجدید رابطه با ایران تحت فشار هستند.
برغم عوامل و انگیزه‌های فراوانی كه برای احیای روابط میان تهران و قاهره وجود دارد اما مصری‌ها با توجه به فشار آمریكا و رژیم صهیونیست برای تجدید رابطه با ایران تحت فشار هستند.
کد خبر: ۱۴۰۹۳۸۷
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین

مسعود اسداللهی كارشناس مسائل منطقه در گفتگو با جام‌جم آنلاین درباره آینده روابط تهران و قاهره و عوامل واگرایی و همگرایی ایران و مصر خاطرنشان كرد: تعاملات میان این دو كشور مهم منطقه غرب آسیا در سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سرگذاشته و در مقاطعی ما به مرحله تجدید روابط نزدیك شدیم اما بروز مشكلاتی در این حوزه باعث شده كه عملا این اتفاق نیفتد.

وی با اشاره به انتشار اخباری درباره مواضع محتاطانه مصر برای برگزاری روابط مجدد با ایران گفت: از مجموع ارزیابی‌ها چنین بر می‌آید كه مصری‌ها در عرصه دیپلماسی از سوی برخی از دولت‌ها و نظام‌های سیاسی تحت فشار هستند و از آنجایی كه نمی‌خواهند به این تنگنا اعتراف كنند حداقل در ادبیات رسمی موضعی اتخاذ می‌كنند كه گویی در مقطع فعلی نسبت به تجدید روابط با تهران بی‌تفاوت هستند.

وی با بیان این‌كه رژیم صهیونیستی یكی از مخالفان جدی برای برقراری روابط دوباره میان ایران و مصر است تصریح كرد: زمانی كه بحث تجدید روابط سیاسی میان تهران و ریاض مطرح شد دیدیم كه رژیم اشغالگر قدس به صورت علنی هم در عرصه سیاسی و هم در عرصه رسانه‌ای مخالفت خود را با تقویت روابط ایران و عربستان و همچنین نارضایتی خود را از شروع مجدد روابط تهران و قاهره اعلام كرد.

این كارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: وقتی رژیم صهیونیستی با صراحت و علنی مخالفت خود را نشان داد طبیعی است كه تلاش می‌كند از دیپلماتیك هم به مصری‌ها فشار وارد كند تا روند عادی سازی روابط این دو كشور با مشكلاتی مواجه شود.

اسداللهی با اشاره به تفاوت‌های حوزه سیاست خارجی مصر و عربستان تصریح كرد: ریاض در جریان تحولات اخیر سیاست مستقلانه را در پیش گرفت اما شرایط قاهره تا حدودی متفاوت است. چون مصری‌ها از یكسو در همسایگی فلسطین قرار داد و متاسفانه آنها پیمان كمپ دیوید را امضا كردند و كمك‌های آمریكا به مصر هم به تداوم وفاداری قاهره به این پیمان، مشروط است و از این رو است كه مصری‌ها برای این‌كه اعتراف نكنند كه از سوی نیروهای خارجی تحت فشار هستند.

اسداللهی اضافه كرد: متاسفانه دولت مصر الان به وضعیتی افتاده كه در حوزه سیاست خارجی از آمریكا و رژیم صهیونیستی و همچنین برخی از شیخ نشین‌های عربی تاثیرپذیر است و ما وقتی این شرایط را با مصر دوران جمال عبدالناصر بررسی می‌كنیم می‌بینیم كه مصر فعلی خاطر مشكلات اقتصادی بی‌حد و حصر بشدت نیازمند كمك‌های اقتصادی دولت‌های خارجی است و به همین خاطر از برای اتخاذ یك سیاست مستقل در عرصه بین‌المللی دچار ضعف است.

وی در عین حال به پیوندهای مشترك میان ایران و مصر اشاره كرد و گفت: حسنین هیكل روزنامه نگار و شخصیت معروف جهان عرب زمانی گفته بود كه ما در منطقه فقط سه دولت طبیعی و تاریخی یعنی ایران، مصر و تركیه داریم و بقیه دولت‌های پیرامونی اساسا وجود خارجی نداشتند و در دوران‌های مختلف بخشی از امپراتوری‌های مختلف آن زمان بودند و در طول قرن‌های مختلف كه زمانی كه میان این كشورها روابط خوبی برقرار می‌شد تحولات مثبتی در منطقه صورت می‌گرفت.

این كارشناس منطقه غرب آسیا با اشاره به جذابیت‌های اقتصادی ایران برای مصری‌ها خاطرنشان كرد: ما در كشورمان كالاهای بسیار خوب و باكیفیتی داریم كه مورد قبول مصری‌ها است و آنها می‌توانند با قیمت مناسب این محصولات را بخرند و بازار خود را تنظیم كنند.

اسداللهی با بیان این‌كه ایرانی‌ها و مصری‌ها پیوندهای مشترك دینی فراوان دارند گفت: مردم مصر از علاقمندان به اهل بیت هستند و حرم‌های متعددی مربوط به خاندان پیامبر(ص) در این كشور قرار دارد و مصر سالیان متمادی پایتخت فاطمیون بوده و به همین خاطر آنها با جامعه شیعی روابط خوبی را برقرار كردند. از سویی دیگر وجود آثار تاریخی فراوان بویژه اهرام ثلاثه باعث شده كه بسیاری از گردشگران خارجی از جمله ایرانی‌ها علاقمند به سفر به مصر باشند. بنابراین با توجه به این عوامل به نظر می‌رسد كه انگیزه‌های زیادی برای برقراری روابط مجدد میان تهران و قاهره وجود دارد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها