نایب قهرمانی تیم هاکی روی یخ بانوان ایران یک بار دیگر احساس غرور ملی را در یکایک مردم کشورمان زنده کرد. اما پیشرفت‌ها و پیشتازی بانوان کشورمان به همین محدود نمی‌شود. درست در نقطه مقابل اما تصویری که از وضعیت زنان در دنیای غرب به سایر کشورهای دنیا مخابره می‌شود بیشتر از این‌که یک واقعیت باشد، یک وانموده است!
کد خبر: ۱۴۰۷۲۰۳
نویسنده کبری فرشچی - گروه جامعه

رسانه‌های جریان اصلی وقتی صحبت از زن و حقوق زنان می‌شود، چهره پر زرق و برق بازیگران هالیوودی را در هاله‌ای از نور‌، خندان و شاداب به تصویر می‌کشند. این در حالی است که پشت نقاب زن خوشحال هالیوودی‌، زنی نشسته که به رغم ادعاهای رسانه‌ای و شانتاژهای تبلیغاتی همچنان از بسیاری حقوق حقه خود محروم است و سهمش از بسیاری جایگاه‌های اجتماعی در شأن بسیار کمتر از مردان است. زنانی که در دنیای مردسالار غرب به جرم زن بودن اقسام تبعیض و خشونت و فشار را تجربه می‌کنند. آمارها اما زبان گویاتری ‌برای بیان واقعیات دارند.

همچنان‌که مقایسه آمارها در حوزه‌های علمی‌، رفاهی و اجتماعی نشان می‌دهد، زنان ایرانی نسبت به زنان آمریکایی در بسیاری از حوزه‌ها وضعیت بهتری دارند. آماری که جریان مسلط رسانه‌ای مانع از بیان و برجسته‌سازی آن شده است.

سطح سواد زنان ایرانی بالاتر از زنان آمریکایی
بی تردید آمار تحصیلات عالیه در هر کشوری از فراهم بودن زیر‌ساخت‌ها و فرصت‌ها برای اعضای جامعه حکایت دارد‌‌. بر همین اساس در ایران ۶۰درصد و در آمریکا ۵۷درصد زنان تحصیل‌کرده هستند.براساس اطلاعات موجود ۶۰درصد فرصت‌های دانشگاهی به بانوان ایرانی اختصاص دارد و تعداد بانوان تحصیلکرده سه برابر مردان در سال‌های اخیر اعلام شده است. طبق داده‌های آماری تعداد کل دانشجویان علوم پزشکی ۱۲۲هزار و ۷۲۳نفر اعلام شده است اما قبل از انقلاب ۶درصد دانش‌آموختگان بانوان بودند که این رقم بعد از انقلاب به بیش از ۵۰درصد رسیده است.

محرومیت دختران آمریکایی از تحصیل!
شاید برایتان جالب باشد بدانید در آمریکا نسبت به ایران دختران بیشتری از ورود به دبستان محروم می‌شوند! در ایران این رقم ۰.۹ درصد اما در آمریکا ۴.۳درصد است.پیشرفت‌های حوزه بانوان در کمتر از نیم قرن گذشته چنان چشمگیر بوده است که فقط در بخش رشد وضعیت سواد دختران نسبت به پسران این موضوع نمود خوبی دارد.پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۴۰۰ میزان بیسوادی زنان و دختران با نسبت ۹۹.۳درصد ریشه‌کن شده و نسبت دانش‌آموزان دختر به پسر ۲۸ درصد رشد داشته است.حرکتی که زنان در ۴۰ سال گذشته در بخش‌های مختلف داشتند، چشمگیر است و وضعیت زنان اکنون با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست. سواد زنان از ۳۵ به ۹۵ درصد رسیده است.

نزدیک به ۳۰ درصد از زنان زندانی در سراسر جهان در ایالات متحده
در حوزه‌های حقوقی و قضایی هم زنان ایرانی نسبت به کشورهایی همچون آمریکا به مراتب وضع بهتری دارند. در ایران ۳.۱ درصد کل زندانیان را زنان تشکیل می‌دهند و این در حالی است که در آمریکا ۱۰درصد زندانیان زن هستند.نزدیک به ۳۰درصد زنان زندانی سراسر جهان در آمریکا هستند. تعداد زنان در زندان‌های آمریکا در ۴۰سال گذشته بیش از ۷۰۰درصد افزایش یافته است. براساس آمار‌های موجود، بیش از ۶۰درصد زنان زندانی کودکان زیر ۱۸سال دارند.سیداسدا... جولایی، رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور درباره جمعیت زندانیان زن اینگونه توضیح داده است:«با توجه به جمعیت ۱۲هزار و ۸ نفری زندانیان جرایم غیرعمد، زنان با ۳۸۷ مورد منتهی به محکومیت‌های مالی فقط ۳ درصد آمار را به خود اختصاص داده‌اند.»
به گفته وی اکنون ۱۲هزار زندانی جرایم غیرعمد در سطح ندامتگاه‌ها تحمل حبس می‌کنند که از این تعداد ۳۸۷ مورد زن و ۱۱هزار و ۶۲۱ نفر را مردان شامل می‌شوند.

زنان آمریکایی مرخصی زایمان ندارند!
در ایران، مدت زمان استفاده از مرخصی زایمان برای بانوان دارای یک فرزند ۹ ماه و برای بانوان با دوقلو و بیشتر یکسال است اما در آمریکا این مزایا برای بانوان باردار وجود ندارد.براساس گزارش مركز ملی آمار سلامت آمریکا، در مجموع ۸۶۱ زن آمریکایی به دلیل مادر شدن جان خود را در سال ۲۰۲۰‌ از دست دادند. با این ارقام نرخ مرگ و میر مادران به ۸/۲۳ مرگ در هر ۱۰۰هزار تولد رسیده است.این میزان از مرگ و میر مادران، بدترین نرخ در میان کشورهای صنعتی محسوب می‌شود. وضعیت مرگ و میر مادران در ‌آمریکا در سال‌های اخیر به تدریج بدتر شده است. میزان مرگ و میر زنان باردار آمریکایی در سال۲۰۱۹ به ۲۰.۱ و در سال ۲۰۱۸ به ۱۷.۴ در هر ۱۰۰هزار تولد رسید. اما براساس آمارهای جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرگ مادران باردار قبل از انقلاب ۲۵۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار مورد بود که اکنون به ۱۸ نفر در هر ۱۰۰ هزار مورد رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها