مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان:

۱۰ میلیون تُن گندم برای نان مصرف می‌شود

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: ظرفیت کارخانه‌های گندم کشور ۲۶ میلیون تُن و مصرف سالانه کشور تنها ۹ میلیون است که تمام کارخانه‌ها با یک سوم ظرفیت خود کار می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۰۷۱۳۸

جام جم آنلاین اصفهان؛ محسن ضیایی، شامگاه(یکشنبه، ۱۷ اردیبهشت) در کارگروه آرد و نان شهرستان گلپایگان، اظهار کرد: دولت گندم را کیلویی ۱۵ هزار تومان از کشاورز می‌خرد که هزینه آرد آن برای فروش به قرار کیلویی ۲۰ هزار تومان است، اما کیلویی ۸۰۰ هزار تومان به نانوا می‌فروشد. هزینه یک کیسه آرد برای دولت ۸۰۰هزار تومان است، اما ۳۸ هزار تومان به نانوا می‌فروشد، ضمن اینکه هرساله مقدار قابل توجهی هم گندم وارد کشور می‌شود. مجبور خواهیم بود یک جراحی انجام و طرح ساماندهی آرد و نان را اجرا کنیم که البته باید طرح کامل شود.

وی ادامه داد: وقتی در کشور حدود ۱۰ میلیون تُن گندم برای نان مصرف می‌شود، باید دولت میزان مصرف را کنترل می‌کرد تا تقاضا بیشتر نشود. وجود نرم افراز "نانی نو" با تمام کاستی‌ها خوب است و امیدواریم نقاط ضعف آن حل شود. در کشور استانی بود که با این طرح ۴۰ درصد از سهمیه آردشان ریزش کرد، این عدد در گلپایگان ۵ درصد و در کل استان اصفهان حدود ۱۰ درصد است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان، گفت: در سامانه سیما (سامانه یکپارچه مدیریت آرد) امکان دخل و تصرف را داشتیم و می‌توانستیم به‌صورت دستی اطلاعات را تغییر دهیم، اما اکنون این سامانه با سامانه «نانی نو» ادغام شده و دیگر نمی‌توان اطلاعات آن را تغییر داد.

ضیایی ادامه داد: سامانه نانی نو در کل کشور در روزهای ۵ ، ۱۵ و ۲۵ هر ماه باز می‌شود تا نانوایان بتوانند آرد خود را خریداری کنند. اکنون گلایه برخی نانواها در گلپایگان این است که باید رأس ساعت صفر بامداد وارد سامانه شوند و اگر ۱۰ دقیقه دیرتر اقدام کنند، نمی‌توانند آرد بخرند، این گلایه مربوط به سامانه نمی‌شود، چراکه بعد از هر بار باز شدن این سامانه، تا ۱۰ روز نانوا مهلت خرید دارد، اما نانوا اگر در دقایق اولیه خرید خود را انجام ندهد سهمیه کارخانه گلپایگان تمام می‌شود.

وی افزود: ظرفیت کارخانه‌های گندم کشور ۲۶ میلیون تن است، اما مصرف سالانه کشور تنها ۹ میلیون تن بوده که همه کارخانه‌ها متأسفانه با یک سوم ظرفیت خود کار می‌کنند. در استان اصفهان نیز ظرفیت کارخانه‌ها نیم میلیون تن گندم است، اما مصرف استان ۵۰۰ هزار تن است و در استان اصفهان هم کارخانه‌های آرد و غله با یک‌سوم ظرفیت در حال فعالیت هستند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان، یادآور شد: نیاز سالانه شهرستان گلپایگان به آرد ۶۵۵ تن است که اکنون ۵۱۱ تن آن از کارخانه آرد گلپایگان تأمین می‌شود و سعی می‌کنیم در اولین جلسه کارگروه آرد و نان استان اصفهان ۱۴۴ تُن مابقی سهمیه آرد این شهرستان را هم از کارخانه آرد گلپایگان تأمین کنیم.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها