رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در کشور صنعت، اقتصاد و پیشرفت می‌خواهیم اما مقدم بر همه این موارد، سلامت مردم است، گفت: اگر بدانیم با اقدامی سلامت مردم در مقابل ایجاد اشتغال به خطر می‌افتد، درست نیست که آن را ادامه دهیم.
کد خبر: ۱۴۰۴۷۶۳

جام جم آنلاین اصفهان؛ محمد نورصالحی اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد بیشترین دلیل آلودگی‌های روزهای اخیر هوای اصفهان ناشی از گرد و غبار است اما نباید موضوع آلودگی هوای شهر فقط در فصل سرد سال با بروز پدیده وارونگی هوا و مازوت‌سوزی بعضی صنایع مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: آلودگی هوای شهر اصفهان از دو منشأ آلاینده‌های ثابت شامل کارخانه‌ها و صنایع آلاینده و آلاینده‌های متحرک مانند خودروها به وجود می‌آید که به‌نظر می‌رسد نخستین راهکار کاهش آن، انتقال این کارخانه‌ها به شعاع حداقل ۵۰ کیلومتری مرز شهر است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: راهکاری که مد نظر مدیریت شهری است، تبدیل زمین صنایع آلاینده به منطقه ویژه فناوری و احداث کارخانه‌های کوچک با تولیدات روز دانش‌بنیان است که آلاینده و آب‌بر نباشد و در نتیجه اشتغال آن‌ها افزایش یابد، همچنین اقتصاد این صنایع بهبود یابد و زمین‌های منابع طبیعی که متعلق به دولت و رایگان است، تبدیل به صنایع هایتک و دانش‌بنیان شود.

وی افزود: دولت و مدیریت استان باید این موضوع را پیگیر شوند و صنایع را برای انتقال به ۵۰ کیلومتری مرز شهر ملزم کنند، زیرا هرازگاهی می‌شنویم که طرح‌های توسعه دارند و نتیجه آن افزایش آلودگی هوای نصف‌جهان است که فاجعه‌بار خواهد بود.

در کشور صنعت، اقتصاد و پیشرفت می‌خواهیم اما مقدم بر این موارد سلامت مردم است

نورصالحی با بیان اینکه رسانه‌ها و مسئولان نباید از آلودگی هوای اصفهان غافل شوند و فقط در فصل سرد سال نگران این مسئله باشند، تاکید کرد: اگر شهروندان از آلودگی هوا گلایه‌مند هستند و بر اثر آن بیمار می‌شوند و آسیب می‌بینند، حل این مسئله باید در اولویت نخست شهر و استان باشد و برای آن راهکار بلندمدت ۱۰ ساله ارائه دهند و در نهایت مراجع ملی و استانی برنامه آن را دنبال کنند.

وی با اشاره به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در نزدیکی شهرضا گفت: اگر قرار باشد در این منطقه صنایع آلاینده مستقر شود، کار صحیحی نیست، زیرا سلامتی مردم با هیچ چیزی قابل معاوضه نیست.

رئیس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی فعالیت اقتصادی انجام می‌شود، می‌خواهیم شهروندان شغل داشته باشند و در رفاه زندگی کنند اما اگر احداث مناطق ویژه اقتصادی با این موضوع مغایر باشد، کار اشتباهی است.

وی با بیان اینکه در کشور صنعت، اقتصاد و پیشرفت می‌خواهیم اما مقدم بر این موارد سلامت مردم است، تاکید کرد: اگر بدانیم با اقدامی سلامت مردم در مقابل ایجاد اشتغال به خطر می‌افتد، درست نیست که آن را ادامه دهیم.

نورصالحی تصریح کرد: کسانی که برای شهر، منطقه و شهرستان خود به‌دنبال ایجاد شغل هستند، باید اولویت نخست آن‌ها حفظ سلامتی شهروندان و آسیب نرساندن به محیط زیست منطقه، سپس اشتغال‌زایی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی باشد.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد سازمان حفاظت محیط زیست کشور و اداره کل محیط زیست استان اصفهان باید تأیید کند که ایجاد منطقه ویژه اقتصادی شهرضا به‌طور کامل ایمن و بی‌خطر برای سلامت مردم است و اگر اینگونه باشد، می‌توان تمام استان را به منطقه ویژه تبدیل کرد اما نباید هیچ منطقه مسکونی به دلیل ایجاد آن‌ها آسیب ببیند.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها