یک کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با جام جم آنلاین:

دادگاه ترامپ میدانی برای رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا

جنجال های سیاسی در آمریکا میان طرفداران دو حزب جمهوری خواه و دمکرات در پی طرح شکایت از دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده و برگزاری اولین دور دادگاه بالا گرفت و هر دو سوی ماجرا در پی آن هستند که از این اتفاق بهره برداری سیاسی و تبلیغاتی کنند.
کد خبر: ۱۴۰۳۶۶۷

ترامپ و هواداران او در اردوگاه جمهوری خواهان اما تلاش دارند تا طرح این پرونده اتهامی را ناعادلانه و یک بازی سیاسی بدانند.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس روابط بین الملل در گفت وگو با جام جم آنلاین معتقد است که روند دادگاه در کوتاه مدت به نفع ترامپ در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در کنفوانسیون ملی جمهوری خواهان خواهد بود اما پیروزی یا شکست او در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در 2024 به عوامل متعددی چون فضای سیاسی و تحولات داخلی و خارجی و رقبای انتخاباتی بستگی دارد.

وی با اشاره به پرونده های اتهامی رئیس جمهور پیشین آمریکا و تاثیر آن در آینده سیاسی او به خبرنگار جم جم آنلاین گفت: باید دقت داشته باشیم که انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری یک فراز و پدیده است و انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا پدیده دیگری است که درباره هر کدام از آنها باید ارزیابی جداگانه ای داشت.

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: جلسه اول دادگاه برگزار شده و جلسه دوم هم قرار است در چهارم دسامبر برگزار شود و معلوم نیست که اعلام رای دادگاه اعم از محکومیت یا تبرئه ترامپ پیش از آغاز فصل رقابت‌های انتخاباتی باشد یا خیر اما آنچه که تا الان شاهد آن هستیم این است که روند دادگاه به لحاظ تبلیغاتی و رسانه ای به کمک دونالد ترامپ آمده و باعث تحکیم موقعیتش در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه شده است.دادگاه ترامپ میدانی برای رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا

ابوالفتح ادامه داد: براساس آماری که منتشر شده هشت روز بعد از اعلام خبر صدور کیفرخواست علیه ترامپ، هشت میلیون دلار به کمپین انتخاباتی او کمک شده و این نشان می دهد که در بین رای دهندگان حزب جمهوری خواه حمایت از ترامپ افزایش پیدا کرده و حتی برخی از منتقدان ترامپ مثل مایک پنس در این حزب هم مجبور به حمایت از او شدند و اعلام کردند که روند دادگاه درست و عادلانه نیست و همه اینها نشان می دهد که ترامپ دارد از این فرصت استفاده می کند.

وی در عین حال با اشاره به وجود متغیرها و مسائل تاثیرگذار دیگری در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده خاطرنشان کرد: فضای رسانه ای متاثر از روند داگاه ترامپ البته به معنای پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیست و من به شخصه ترجیح می دهم بعد از مشخص شدن نامزدهای نهایی دو حزب دمکرات و جمهوری خواه درباره نتیجه انتخابات ارزیابی کلی داشته باشم چون به هر صورت اینکه چه کسی نامزد حزب دمکرات باشد اعم از اینکه بایدن به عنوان رئیس جمهور یا کاملا هریس معرفی شوند در فرایند انتخاباتی و میزان اقبال مردم تاثیر گذار خواهد بود.

این کارشناس حوزه روابط بین الملل درباره تاثیر نتیجه رسیدگی به پرونده اتهامی ترامپ در دادگاه در فرایندهای انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا گفت: باید در نظر گرفت که روند بررسی پرونده ها در دادگاه های آمریکا بسیار طولانی است. دادگاه اول ترامپ در ماه گذشته برگزار شد و هفت هشت ماه بعد جلسه دوم در دسامبر برگزار خواهد شد آن هم پرونده ای که شامل انواع و اقسام موارد اتهامی علیه دونالد ترامپ است. بنابراین به نظر نمی رسد که حتی تا پیش از انتخابات مقدماتی نتیجه رای دادگاه معلوم شود. از این رو تصور نمی کنم روند دادگاه روی سبد آرای ترامپ در جریان برگزاری انتخابات مقدماتی تاثیر منفی بگذارد اما به هر صورت همان طور که گفتم برد یا باخت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری متاثر از موضوعات دیگر شامل شرایط سیاسی، تحولات داخلی و رقبای انتخاباتی خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها