تعطیلات همواره در ایران موضوع پرچالشی بوده است، تازه از خمودگی تعطیلات طولانی نوروزی بیرون آمدیم که دوباره با یک هفته نیمه‌تعطیل رو‌به‌روییم.
تعطیلات همواره در ایران موضوع پرچالشی بوده است، تازه از خمودگی تعطیلات طولانی نوروزی بیرون آمدیم که دوباره با یک هفته نیمه‌تعطیل رو‌به‌روییم.
کد خبر: ۱۴۰۳۲۶۵

همین تعدد و البته توالی تعطیلات باعث شده برخی مسئولان نسبت به تغییرات روزهای قرمز تقویم هشدار بدهند و از پیامدهای سوء آن در مدیریت کشور بگویند. اساسا یک کلیشه ذهنی هم وجود دارد که ایران را به نوعی بهشت تعطیلات تقویمی می‌داند اما با نگاهی به وضعیت دیگر کشورها باید گفت این باور از اساس نادرست است و نه‌تنها ایران به لحاظ تعداد تعطیلات تقویمی در صدر فهرست ذهنی این افراد قرار ندارد که به نوعی صاحب کمترین تعداد روزهای تعطیل است. این موضوع البته با در نظرگرفتن سه شاخص «تعطیلات رسمی»، «تعطیلات آخر هفته» و «مجموع تعطیلات» به دست می‌آید و بررسی این سه مولفه نشان می‌دهد ایران نه‌تنها بهشت تعطیلات نیست، بلکه به لحاظ تعداد روز تعطیلی، در قعر جدول رتبه‌بندی جهانی قرار دارد. به لحاظ تعطیلات رسمی، ایران با ۲۶روز تعطیلی در رده ۳۹کشورهای دنیا قرار دارد. اما همچنان مخالفانی وجود دارند که معتقدند ایران صاحب تعطیلات بسیاری است. یکی از آنها حسن ابوترابی‌فرد، عضو کمیسیون داخلی مجلس است که گفته «تنها کشوری هستیم که سه نوع تعطیلات داریم؛ ملی، شمسی و قمری و همچنین تعطیلی بین تعطیلات نیز زیاد است.»

او معتقد است این رویه اقتصاد کشور را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. جالب این که برای کم‌شدن تعطیلات تقویمی او پیشنهاد کرده که « پنجشنبه را روز کاری اعلام کرده و همانند کشورهای اسلامی جمعه و شنبه را تعطیل کنیم.» اما با یک بررسی کوتاه و اجمالی می‌توان متوجه شد که این پیشنهاد نه‌تنها از تعداد روزهای تعطیل کم می‌کند بلکه روزهای قرمز تقویم بیشتر می‌شوند. اگر مبنای مقایسه فقط تعطیلات رسمی باشد، ایران نسبت به متوسط سایر کشورها تعطیلات بیشتری دارد. تعداد تعطیلات رسمی در ایران در سال حدود ۲۶روز است اما در صورتی که تعطیلات آخر هفته نیز در کنار تعطیلات رسمی مبنای مقایسه قرار گیرد، ایران در توزیع جهانی جزو کشورهای پرکار محسوب می‌شود. در یک رتبه‌بندی بین ۳۰کشور دنیا، ایران با ۴۵ساعت کار در هفته رتبه پنجم را به لحاظ کشورهای با بیشترین ساعت کاری در هر هفته به خود اختصاص داده است. در طرف مقابل، فرانسه با ۳۵ساعت کار در هفته در قعر جدول قرار گرفته و جزو کشورهای کم‌کار محسوب می‌شود. در عمده کشورهای دنیا روزهای کاری در هفته پنج روز است؛ این در حالی است که در ایران و تعداد محدودی از کشورهای دیگر تعداد روزهای کاری هفته شش روز است. بنابراین علاوه بر مقایسه تعطیلات رسمی، مقایسه تعداد تعطیلات آخر هفته نیز اهمیت قابل توجهی دارد. در بین تمامی کشورهای دنیا علاوه‌بر ایران فقط ۹ کشور دیگر یک روز در هفته تعطیل هستند. به این معنا که به لحاظ کمترین روز تعطیل، ایران در رده دهم قرار دارد. از طرفی تمامی کشورهای مذکور تعداد تعطیلات رسمی کمتری نسبت به ایران دارند؛ بنابراین می‌توان گفت در خصوص شاخص کل رتبه‌بندی، در بین کل کشورهای دنیا فقط ۹کشور کمتر از ایران تعطیلات کاری دارند و ایران به‌عنوان یکی از کشورهای پرکار دنیا به لحاظ تعداد روزهای کاری شناخته می‌شود. این کشورها بنگلادش، هند، کلمبیا، گینه استوایی، مکزیک، سومالی، نپال، فلسطین و اوگاندا هستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها