آغاز سفرهای نوروزی

هرچه پیش آید خوش آید‌!

صدای زنگ سفرهای نوروزی نواخته شده و با توجه به تقارن تعطیلات سال جدید با ماه مبارک رمضان، شهروندان هم چند روزی قبل از آغاز سال نو بار خود را بسته و راهی استان‌های مختلف می‌شوند.
کد خبر: ۱۴۰۱۲۵۷
نویسنده حوریه ملکی - گروه ایران

نگاهی به وضعیت جاده‌ها گواه این ادعاست که بهار شلوغی در راه است اما گویی امسال هم مسئولان برنامه خاصی برای ساماندهی مسافرت‌ها و اسکان‌ها ندارند و مثل گذشته هرچه پیش آید خوش آید را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

معمولا استان‌های شمالی مقصد تعداد زیادی از مسافران به شمار می‌آید و به همین دلیل هر سال ازدحام خودروها و مسافران و کمبود اماکن اقامتی مشکل اول این مناطق در ماه اول بهار و تعطیلات چند روزه در ماه‌های بعد است. البته نباید فراموش کنیم که هر سال اقدامی تکراری یعنی تشکیل ستاد و کمیته‌های مختلف سفرهای نوروزی در استان‌های مختلف صورت می‌گیرد و مسئولان از برنامه‌هایی که هرگز اجرایی نمی‌شوند، صحبت می‌کنند. این در حالی‌است که تقریبا در تمام شهرستان‌ها نوعی رهاشدگی و بی‌برنامگی به چشم می‌خورد و گواه این ادعا، ورود به شهرهای شمالی و مشاهده کارتن به دستانی است که روی آن نوشته شده، ویلا - سوئیت.

این‌که در یک تعطیلات مشخص، مردم بخواهند به سفر بروند در تمام دنیا معمول است اما هرگز نمی‌توان این حجم از آشفتگی را در جایی دید و ترافیک‌هایی که بعضا تا یک شبانه روز مردم را درگیر خود کرده و سوخت و وقت آنها را هدر می‌دهد. استفاده از ایده‌ها و برنامه‌های دیگر کشورها در ساماندهی مسافرت‌ها می‌تواند کمک بزرگی در رفع مشکلات موجود باشد.

در همین رابطه دکتر سهیل حیدری، جامعه‌شناس با بیان این‌که اگر بتوانیم اقامتگاه‌ها را ساماندهی کنیم، همه مشکلات خود به خود حل می‌شود به جام‌جم می‌گوید: «متاسفانه در استان‌های مختلف و بخصوص شمالی‌ها هر کس حق دارد خانه یا حتی یک اتاق از محل زندگی خود را به صورت ساعتی یا شبانه‌روزی اجاره بدهد و همین موضوع موجب شده تا مردم بدون این‌که از قبل جایی برای اسکان مد نظر داشته باشند، راهی شهرهای دیگر شوند. چون می‌دانند به هر حال یک خانه‌ای پیدا می‌شود تا شب را در آنجا بمانند.»

وی با تاکید بر این‌که در کشورهای دیگر و بخصوص نقاط توریست‌پذیر این اتفاق نمی‌افتد، ادامه می‌دهد: «تصور کنید تمام اقامتگاه‌ها اعم از هتل‌ها و مسافرخانه‌ها و حتی شخصی‌هایی که قصد اجاره دادن خانه یا اتاقی را دارند در سامانه‌ای ثبت شوند. در اینصورت وقتی خانواده‌ای بخواهد به شهری برود ابتدا به این سامانه مراجعه و نسبت به تعداد نفرات‌شان جای اسکان رزرو می‌کند. این کار چند مزیت دارد، اول این‌که نمی‌توان هر قیمتی را برای هر جایی اعلام کرد.

دوم این‌که قبل از ورود به هر شهر، همه می‌دانند کجا باید بروند و از سردرگمی رها شوند و نهایتا این‌که وقتی بدانید در شهری جایی برای اقامت ندارید، هرگز وقت خود را تلف نکرده و ساعت‌ها ترافیک را تحمل نمی‌کنید تا خودتان را به آنجا برسانید و نهایتا در خودرو یا گوشه خیابان یا چادر بمانید. اگر حضور و گردش در آن شهر برایتان مهم باشد از هم اکنون می‌توانید برای تعطیلات بعدی جایی در آن رزرو کنید.»

ویلا - سوئیت

برای مشخص شدن وضعیت سفرها می‌توان یکی از استان‌های مسافرپذیر را مورد بررسی قرار داد.سراغ مازندران می‌رویم. جایی که ظرفیت اقامت رسمی ثبت شده در آن برای نوروز ۱۴۰۲ حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر شب اعلام شده اما پیش‌بینی‌ می‌شود بیش از ۲۲میلیون مسافر در طول تعطیلات به این منطقه سفر و قصد اقامت داشته باشند. از هر مسیری که وارد مازندران شوید یک تصویر ثابت روبه‌روی شماست.

در ورودی شهرهای پل سفید، آمل، چالوس یا رامسر، ده‌ها نفر کارتن به دست منتظرند تا یک ویلا و سوئیت را اجاره دهند و سال‌ها تلاش مسئولان هم هنوز نتوانسته آنها را ساماندهی کند. با این‌که هتل‌ها، واحدهای اقامتی، متل، رستوران، مجتمع‌های بین راهی، هتل آپارتمان‌ها و ویلاهای اجاره‌ای بخش مهمی از اقامت مسافران نوروزی را به دوش می‌کشد اما هنوز هم سهم ویلاهای شخصی و خانه‌های اجاره‌ای بیش از دیگر بخش‌هاست.

چون قیمت هتل‌ها بالاست، بیشتر مسافران سعی می‌کنند به نوعی دنبال ویلا و سوئیتی هماهنگ با جیب‌شان باشند. البته از ویلاهایی با اجاره چند میلیونی برای یک شب که گروهی می‌خواهند استخر و سونا و تفریحات‌شان در سفر به راه باشد گرفته تا اتاق‌هایی که بوی نم می‌دهد و یک دستشویی مشترک با صاحبخانه دارد. بر اساس گزارش‌ها طی سال‌های اخیر اجاره ویلاها و خانه‌های روستایی افزایش یافته و در حال حاضر اجاره ویلا در مناطق ییلاقی شبی یک میلیون تومان به بالاست.

همه چیز آرام است

مهم نیست وضعیت چطور است و چه برنامه‌هایی تا‌کنون اجرا شده و امسال چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد، هر چه هست مسئولان و متولیان امور تاکید می‌کنند شرایط و بسترها برای میزبانی از مسافران فراهم است! در همین رابطه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اشاره به شکل‌گیری ستاد و کمیته‌های مختلف میزبانی از مسافران نوروزی می‌گوید: «مازندران جاذبه‌های فراوانی دارد که می‌تواند در نوروز مورد استفاده و بهره‌گیری قرار گیرد. تقریبا یک پنجم مسافران در نوروز به این استان سفر می‌کنند و به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان تمهیدات لازم برای سفرها اندیشیده شده است.» به گفته صادق برزگر، پیش‌بینی می‌شود تعداد ورود مسافران در نوروز ۱۴۰۲ به مازندران افزایش یابد و بر همین اساس تمام هتل‌ها، مراکز اقامتی، خانه مسافر، مراکز بوم‌گردی، تأسیسات ساحلی، واحدهای پذیرایی بین‌راهی و منطقه نمونه گردشگری و... آماده پذیرش هستند. وی ادامه می‌دهد: « یک میلیون و ۲۵۳هزار و ۱۴۸نفر شب مسافر در این مراکز و تأسیسات گردشگری می‌توانند اقامت داشته باشند چنانچه هر مشکلی در این خصوص برای مهمانان نوروزی به وجود آید همکاران ما در دبیرخانه ستاد تسهیلات سفر به‌صورت شبانه‌روزی پاسخگو هستند.»

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها