«برای میلگردها سعدی بخوان»! قبل از چاپ رونمایی شد

طعم «غرور» مابین خطوط یک کتاب

کتاب «برای میلگردها سعدی بخوان»! روایت متفاوت زنان نویسنده از معدن چادرملوی یزد است. این کتاب به همت فائضه غفار حدادی، سارا عرفانی، زینب عرفانیان و فاطمه سلیمانی ازندریانی نگاشته شده و پنجشنبه گذشته در ششمین سالگرد تولد باشگاه ادبی بانوی فرهنگی از آن رونمایی شد.
کد خبر: ۱۳۹۹۶۲۷

سارا عرفانی در‌ این‌باره گفت: وزارت صمت به برخی از هنرمندان، کارگردانان و نویسندگان سفری را پیشنهاد کرد که از معدن چادرملو در یزد بازدید کنند‌. البته هیچ الزامی برای تولیدی اثر نبود. وی خاطرنشان کرد: ما از طرف حوزه هنری به این‌ سفر دعوت شدیم. بعد از بازدید، آن‌قدر به‌ وجد آمدیم که تصمیم گرفتیم بنویسیم. بعد از سفر هرکدام شروع کردیم به نوشتن یک روایت. هر کس از زاویه دید خود روایتی را نوشت. انتشارات مهرستان در آینده‌ای نزدیک کتاب را با عنوان برای میلگردها سعدی بخوان چاپ خواهد کرد.  فائصه غفارحدادی درباره نحوه نگارش کتاب توضیح داد: از ما نخواستند که چیزی بنویسیم. بعد از بازدید از معدن، خودمان تصمیم گرفتیم چیزی بنویسیم. خودمان دوست داشتیم آن چیزی را که از پیشرفت ایران دیدیم، بنویسیم‌. 
​​​​​​​نویسنده کتاب خط مقدم تصریح کرد: از آنجا که روایت‌ها خیلی طولانی نیست، کمتر از یک هفته آن را نوشتم‌. برای میلگردها سعدی بخوان، عنوان روایت من است. بعد از آن بازدید احساس کردم هر جا در خیابان میلگردی دیدم، دوست دارم دیباچه سعدی را برایش بخوانم که «ما عرفناک حق معرفتک» ما اصلا نمی‌دانستیم برای شما چقدر سختی کشیده می‌شود و قدرتان را نمی‌دانیم.  فاطمه سلیمانی ازندریانی، یکی دیگر از نویسندگان کتاب درباره رفتن به معدن چادرملو گفت: ما وقتی آن‌همه پیشرفت را دیدیم، احساس مسئولیت کردیم که باید چیزی بنویسیم و به دیگران معرفی کنیم. درواقع یک حس نویسندگی قلقلک‌مان می‌داد. نوشتن روایت خودم تقریبا یک هفته طول کشید‌، چون باید سریع بنویسم و نمی‌توانم صبر کنم و از روایت دور شوم‌. هر قدر به آن نزدیک‌تر باشم، بهتر می‌نویسم.  سلیمانی تصریح کرد: ابتدا روایت را با زاویه دید دوم شخص به‌صورت کامل نوشتم. دوست داشتم یک زاویه دید متفاوت باشد و سبک آن فرق کند‌ اما بعد احساس کردم ممکن است به‌خاطر رفت‌ و برگشت‌ها، خواندن روایت برای مخاطب سخت باشد. قصدمان این نبود که یک کار سخت‌خوان یا تکنیکی بنویسیم و مهارت خودمان را به رخ بکشیم‌. به‌شخصه دوست داشتم مخاطب متوجه شود چه اتفاقی افتاده و با نثر راحت‌تر ارتباط برقرار کند‌ به‌همین علت زاویه دید را به من راوی تغییر دادم‌. 
زینب عرفانیان درباره این کتاب‌ گفت: روزی که خانم عرفانی پیشنهاد این سفر را داد، یک نکته را به‌عنوان امتیاز این سفر ذکر کرد: نوشتن هیچ‌گونه یادداشتی الزامی نیست و ما فقط بیننده هستیم؛ بیننده پیشرفت. وی اظهار کرد: این کتاب را به‌خاطر نقطه اتصال بودنش بین من و دوستانم دوست دارم. به‌خاطر تجربه جدید بودنش، به‌خاطر طعم غرور ما بین خطوطش دوست دارم.

منبع: ضمیمه قفسه کتاب روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها