پس از حریق ساختمان بهار در خیابان طالقانی تهران، کارشناسان معتقدند برخورد با مالکان ساختمان‌های ناایمن و ایمن‌کردن ساختمان‌ها یک امر ضروری است. آنها اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن را یکی از راه‌های مقابله با‌این ساختمان‌ها می‌دانند. موضوعی که وزیرکشور مخالف آن است و می‌گوید اعلام اسامی باعث وحشت مردم می‌شود.
کد خبر: ۱۳۹۹۵۳۸
نویسنده لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث

صبح روز شنبه ششم اسفند باز هم ساختمان ناایمن دیگری در تهران آتش‌گرفت و آتش‌نشانی دوباره جانش را از دست داد، اما دستگاه‌های مسئول روزه سکوت‌گرفته‌اند. ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه صبح بودکه حریق ساختمان شماره ۱۵۳ خیابان بهار به آتش‌نشانی تهران‌گزارش شد و حدود ۱۰ ایستگاه آتش‌نشانی با همراهی خودروهای پشتیبانی در محل حادثه حاضر شدند. جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران از روند عملیات به جام‌جم توضیح می‌دهد: «محل حریق ساختمانی هفت طبقه با سه طبقه منفی بود. طبقه منفی سه بیشتر شبیه پارکینگ بود، اما تبدیل به انبار شده و در آن صندلی‌های ماساژ، ابر، اسنفج، روکش چرمی، کابل و سیم و در مجموع وسایل قابل اشتعال وجود داشت. شدت دود و حرارت در طبقه منفی یک به حدی بودکه حتی با استفاده از تجهیزات تنفسی هم امکان نفوذ به آن نبود. همکاران در اولین گام، اقدام به تخلیه طبقات بالا و ساختمان های اطراف‌کرده و با احتیاط به داخل ساختمان نفوذ کردند. چون اسکلت ساختمان فلزی بود، تمام ملاحظات را در نظرگرفتیم تا اتفاق ناگواری رخ ندهد. در همین مدت، تمام مدیران ارشد عملیاتی سازمان، ستاد بحران شهرداری، مدیران شهری، اعضای شورای شهر و شهردار تهران نیز به محل سرکشی‌کردند. پس از اطفای طبقه منفی یک، همکاران در حال نفوذ به طبقه منهای دو بودندکه اعلام شد یکی از همکاران به نام رضا دارابی، فرمانده ایستگاه ۱۲۰ آتش‌نشانی تهران مفقود شده است. روال‌کار به این شکل است‌ که اگر یکی از همکاران عازم عملیات شد، زمان رفت و حجم دستگاه تنفسی او محاسبه می‌شود تا زمان بازگشت او مشخص باشد. با مفقودی وی، جست‌وجو آغاز و ایشان را در حالی‌که به چاهک آسانسور سقوط کرده بود، پیدا کردند و تحویل اورژانس دادندکه به مرکز درمانی منتقل شد، اما با وجود تلاش‌کادر درمان، آقای دارابی به شهادت رسید. حریق ساختمان بهار تا ساعت ۱۰ شب ادامه داشت و پس از ۱۲ ساعت عملیات اطفا و لکه‌گیری به اتمام رسید. البته دو ایستگاه هنوز در محل حضور دارند تا با احتمال برگشت شعله، وارد عمل شوند.»

ملکی ادامه می‌دهد: «با اتمام کار و زمانی‌که می‌توانستیم با یک لباس معمولی وارد ساختمان شویم، ستون‌ها را دیدم که کاملا از حالت طبیعی خود خارج شده بود. ساختمان همان لحظه حریق هم تحمل نداشت و بیشتر بار آن روی دیوار بود. اگر آتش‌سوزی کمی ادامه پیدا می‌کرد، می‌توانست منجر به تخریب ساختمان شود.»

ناصر امانی، عضو شورای شهر دیروز در توئیتی‌گفت:«اصرار بنده و برخی اعضای شورا بر انتشار لیست ساختمان‌های پرخطر، درست و در جهت حفاظت از جان شهروندان و آتش‌نشانان فداکار است. شهرداری تهران دست از لجاجت بردارد.»

سخنگوی آتش‌نشانی تهران در واکنش به اظهار نظر امانی، عضو شورای شهر تهران می‌گوید:« در این مورد هیچ نظری ندارم و این شهرداری است‌که باید توضیح دهد. حالا هم که بحث ساختمان‌های ناایمن وسط آمده است، یکسری کارها انجام نمی‌شود. آتش‌نشانان مشکلات زیادی دارند و چه کسی باید مسائل آنان را حل‌کند. یکی از همان مدیران عزیز بیاید ببینم می‌تواند سه ثانیه با تجهیزات به محل آتش‌سوزی برود. این‌که ما نام ساختمان‌ها را اعلام کنیم، چه دردی از آتش‌نشانان درمان می‌کندکه جان‌شان را کف دست‌شان گرفته‌اند. من در ۴۷ سالگی پیر شدم و چقدر باید جنازه همکاران‌مان را از زیر آوار و آتش بیرون بکشیم. کجای دنیا یکباره ۱۵ آتش‌نشان فقط در یک حادثه جان‌شان را از دست می‌دهند. بسیاری از آقایان خود قانونگذار هستند و باید به قانون‌گذاری کمک‌کنند.»

ساختمان بهار جزو لیست ۱۲۹ نبود

زاکانی، شهردار تهران نیز دیروز در پاسخ به این سوال که عضو شورای شهر تهران اعلام کرده که لیست ساختمان‌های ناایمن باید در اختیارش قرار گیرد تا آن را منتشر کند، گفت: لیست ساختمان های ناایمن در اختیار مرجع قضایی است و مرجع قضایی نیز روی آن احکامی را صادر کرده است. این موضوع در جهت اصلاح خواهد بود لذا مسیری که می‌رویم در جهت اصلاح است .‌لیست‌ را در اختیار آقای چمران، رئیس شورای شهر تهران قرار خواهیم داد و اوست که تشخیص می‌دهد چگونه عمل کند. وی ادامه داد: اما همانطور که وزیر کشور اعلام کرد نباید التهاب روی التهاب بگذاریم، حدود ۱۶ هزار واحد مسکونی در مسیر رصد و پایش ۹گانه هستند که برای اولین بار این اتفاق در حال رخ دادن است. زاکانی با اشاره به ساختمان‌های ناایمن در تهران بیان کرد: ۱۲۹‌ساختمان از حیث آتش‌نشانی ناایمن است اما در پایش جدید همه اجزا و عناصر دست به دست هم داده‌اند و بر اساس چک لیست، ایمنی را مورد سنجش قرار می‌دهند. در حال حاضر نیز بالغ بر هزار ساختمان را پایش کرده‌اند.‌ ۲۲ تیم که شهرداری یک وجه آن است، کار پایش را انجام می‌دهند. شهردار تهران با اشاره به حادثه دلخراش روز گذشته و عرض تسلیت شهادت یکی از آتش‌نشان گفت: ساختمان شماره ۱۵۳ خیابان بهار جزو ۱۲۹ ساختمان ناایمن نبود و از دستگاه قضایی درخواست پایش کرده‌ایم.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها