فرشاد گل‌سفیدی در گفت و‌گو با «جام‌جم»:

«هفت بهار نارنج» فیلم شریفی است

چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر

«هفت بهار نارنج» مدیون علی نصیریان است

نشست خبری فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» با حضور عوامل این فیلم سینمایی و اهالی رسانه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۹۷۰۸۷

به گزارش جام جم آنلاین، نشست مطبوعاتیِ فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» روز دوشنبه ۱۷ بهمن در سانس اول برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور عوامل فیلم در حال برگزاری است.
در نشست خبری فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج»، فرشاد گل‌سفیدی (کارگردان)، پیام آزادی (آهنگساز)، زهره سیه‌پوش (چهره‌پرداز)، حسین مشعلی و امید محمدی‌پور (صداگذاران) حضور دارند.

در ابتدای این جلسه فرشاد گل‌ سفیدی کارگردان «هفت بهار نارنج» گفت: اولین باری که ساخت این فیلم به من پیشنهاد شد، مخالفت کردم. چراکه دوست داشتم مدیرفیلمبرداری بمانم همچنان هستم و خواهم ماند. بعد از این فیلم هم همچنان همین نظر را دارم مگر به یک فیلم که سر ذوقم بیاورد.

وی در ادامه اضافه کرد: ژانر فیلم را خیلی دوست داشتک، روایتگر یک ملودرام عاشقانه‌ است‌ البته طرح اولیه داستان برای آقای جمالی پور نویسنده کار است. هر بار فیلم را می بینم همه چیز درست است. بیش از صد بار آن را دیدم و هر بار احساس می کنم همه چیزها در فیلم درست است.

وی درباره اینکه چرا تصمیم دارد به حرفه فیملبرداری باز گردد ادامه داد: ساخت این پروژه من را اذیت کرد؛ زیرا در ابتدا قرار بود من کارگردان و فیلمبردار باشم، در حالی که روز پنجم فیلمبرداری متوجه شدم از پول و سرمایه خبری نیست. یعنی سرمایه‌گذار ماجرا را کنسل کرد و من دو راه داشتم که یا فیلم را بسازم یا دیگر ادامه ندهم. شرایط مالی سختی داشتیم و من به خاطر استاد علی نصیریان پروژه را ادامه دادم.

پیام آزادی آهنگساز «هفت بهار نارنج» بیان کرد: این فیلم، ۳ الی ۴ ماه طول کشید. من در ابتدا فیلم را دیدم و دوست داشتم و پس از آن‌، ضبط موسیقی را آغاز کردیم. برای موسیقیِ فیلم، از کمانچه و سه‌تار هم استفاده کردیم. همچنین که انتخاب ترانه‌های قدیمی هم برعهده بنده بود.

حسین مشعلی یکی از صداگذاران فیلم توضیح داد: فیلم به دلیل اینکه لوکیشن‌های محدود دارد، صداگذاری بسیار دشواری داشت. برخلاف اینکه خیلی‌ها شاید متوجه سختی آن نشوند. ما در روند فیلم، ماجرا را به گونه‌ای پیش بردیم که کاراکتر اصلی خیلی با رادیو ارتباط بگیرد. یعنی صداها و حرف‌هایی که دوست داشت بشنود را از رادیو می‌شنوید. ما تلاش کردیم کاراکتر با «صداها» مرز بین بودن و نبودن را تجربه کند.

امید محمدی پور دیگر صداگذار این فیلم سینمایی نیز در ادامه جلسه گفت: من از آقای گل سفیدی تشکر می‌کنم. از کار کردن در این فیلم لذت بردم. «هفت بهار نارنج» فیلم پر چالشی بود و باید طوری کار می کردیم که ببینده متوجه نشود که فراموشی دارد.

چهره‌پرداز «هفت بهار نارنج» نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: در کار برای من مهم است که از بازیگران نظرشان را بپرسم زیرا باید با آن گریم ارتباط برقرار کنند. در چهره‌پردازی‌ها ما سعی کردیم تا جوری کار کنیم گریم آن‌ها مشخص نباشد و برای ذهن بیننده باورپذیری داشته باشد.

گل سفیدی کارگردان این اثر سینمایی در پاسخ به این سوال که نقش علی نصیریان از کاراکتر شمس لنگرودی الهام گرفته است یا خیر؟ گفت:نقش شمس در این فیلم سینمایی، از آقای شمس لنگرودی الهام نگرفته است. این فیلم بخشی از قصه زندگی آقای نصیریان است و تا پایان عمر از همسرشان مراقبت کردند. آقای نصیریان در طول کار می گفتند فکر می کنند این آخرین کارشان است.

کارگردان «هفت بهار نارنج» در ادامه اظهار کرد: علی نصیریان در ۸۳ دقیقه، یک تنه کل فیلم را پیش می‌برد. روند تولید سخت بود و ایشان در تمام کار همراه ما بود؛ از نظر من باید فیلمنامه‌هایی نوشته شود که بتوان از پیشکسوتان استفاده کرد.

گل سفیدی با اشاره به اینکه علی نصیریان فیلمنامه را دوست داشتند و پای کار آمدند، توضیح داد: ما استاد نصیریان را هفت شش ساعت در طول روز بیشتر نداشتیم؛ ایشان سحرخیزند و سینمایی ها سر ظهرند و ما باید صبح زود همه گروه را هماهنگ می کردیم تا کار با استاد پیش رود.

وی با اشاره به اینکه این فیلم هنری است و گیشه‌ای نیست، اظهار داشت: سعی کردم قصه را ساده بیان کنم. همه چیز در این فیلم ساده است، حتی اگر به بازی آقای نصیریان دقت کنید متوجه آن می‌شوید. «هفت بهار نارنج» فیلم شریفی است و بسیار روراست است.

کارگردان فیلم در پاسخ به این سوال که چقدر از مشاوره های پزشکی در داستان فیلم کمک گرفتید؟ عنوان کرد: من در یک ماه پیش تولید درباره مرگ نباتی با چند پزشک مشورت گرفتیم و همه چیز زیر نظر و دقیق انجام شد.

این کارگردان در پاسخ به اینکه چرا این قصه را در مدیوم فیلم کوتاه نساخته‌اید، تشریح کرد: من فکر می‌کنم فیلمی درست است که تماشاچی مدام رو صندلی سینما تکان نخورد. فیلم خسته‌کننده نبود و ریتم کندی هم نداشت. در واقع ابتدا و انتهای درستی داشت. اگر قرار بود این فیلم کوتاه شود، حتماً فیلم کوتاه می‌ساختم اما این فیلم بلند است.

گل سفیدی درباره نحوه صداها در صحنه های پایانی گفت: همه چیز مشخص است؛ این یک رویاست و در ذهن آقای شمس است و هر کسی در موردش طوری فکر می کند، این یک پایان باز است.

وی در جواب به اینکه چرا تهیه‌کننده در نشست خبری حضور ندارد، افزود: با شناختی که از محمد کمالی‌پور دارم، می‌دانم که ایشان اهل تحریم کردن نیست و دلیل حضور نداشتنشان به این دلیل است که درگیر ساخت فیلمی هستند و شرایط برای حضورشان مهیا نشد.

کارگردان در پاسخ به این سوال که استفاده از عدد «۷» در نام و در فیلم به عنوان نماد در ذهن شما بود؟ بیان‌ داشت: عدد هفت عدد مقدسی است و از دیرباز همه این را می دانند.

وی درباره چالش‌ها و دلگرمی کار با آقای نصیریان نیز گفت: در سال ۱۳۹۹ پروانه ساخت گرفتیم، فیلمبرداری در سال ۱۴۰۰ شروع شد و یک سال به جشنواره پارسال نرسید و این یک سال روی صدا و موسیقی و … کارکردیم.

آقای نصیریان ۸۸ ساله هستند و باید مراعاتشان را کنیم. ایشان بسیار کمک به من کرده اند، به خصوص در شعرها که در فیلم می خوانند. فقط یک یا دو مورد بود که در فیلم قبول نکردند، اما خیلی با تعامل پیش رفتیم و خیلی خوب بود.

گل‌سفیدی خاطر نشان کرد: زمانی که فیلمنامه به دستم رسید، بیشتر جذب فیلمبرداری شدم تا اینکه بخواهم از لحاظ کارگردانی نگاه کنم. با ساخت «هفت بهار نارنج» نمی‌خواستم خودم را کارگردان هنری معرفی کنم و فیلم فلسفی بسازم بلکه تنها موقع ساخت، جذب فیلمنامه و قصه شده‌ بودم و به همین دلیل این نوع روایت را انتخاب کردم.

کارگردان فیلم با اشاره به نمادهای فیلم بیان کرد: گربه‌ای که در فیلم نشان دادیم، به نوعی نگهبان در خانه بود و رنگ مشکی هم نماد برزخ بین این دنیا و مرگ است.

پیام آزادی درباره موسیقی های به کارگرفته شده در فیلم گفت: ما یک تحقیق یک هفته ای مشترک با آقای گل سفیدی انجام دادیم و ایده اولیه موسیقی ها با پیشنهاد ایشان شکل گرفت و به یک چارچوب برای مرز بین رویا و لو ندادن داستان و اینکه چه استفاده از چه نوع سازی کنیم، رسیدیم. ملودی ابتدایی با پیانو بود، بعد از آن به ملودی سازهای زهی رسیدیم و هرچه به پایان فیلم می رسیم بار عاطفی فیلم بیشتر می شد پس از سه تار و این‌نوع سازها بیشتر استفاده کردیم.

وی اضافه کرد: جای علی نصیریان خالی است. ایشان به دلیل کهولت سن و خستگی گفتند که توانایی حضور در جشنواره را ندارم. این هنرمند نامه‌ای را به دبیر جشنواره فیلم فجر ارسال کردند اما به دلیل شیطنت برخی، این نامه منتشر شد و رسانه‌ها به گونه‌ای وانمود کردند که آقای نصیریان از شرکت در این فستیوال انصراف دادند در حالی که اینگونه نبوده است.

کمالی پور تهیه کننده این فیلم سینمایی طی تماس تلفنی روی خط آمد و درباره دلیل عدم حضور خود در این نشست بیان کرد: به عنوان تهیه کننده این فیلم برخود واجب می‌دانم به دلیل حضور بر سر فیلمبرداری خارج از تهران از اهالی رسانه حاضر در این نشست عذرخواهی کنم. چه کسی است که نداند حضور در جشنواره فیلم فجر فرصتی است که نباید آن از دست داد. برخلاف دوستانی که برای سیمرغ این جشنواره اشک ریختند و از نداشتن آن غمگین شدند و حالا به آن سیمرغ انگ دولتی می‌زدند!

وی ادامه داد: انگار نه انگار که همین دوستان گرامی زمانی برای همین سیمرغ تلاش کرده اند. لطفا بگذارید همین یک سیمرغ برای سینمایی‌ها بماند و برای نظر دیگران هم احترام قائل شویم. این فیلم انقدر محترم بود که من دوستانم را برای آن در روزهایی که سینما درگیر مشکلاتی بود سر تولید آوردم.اجازه دهید بر این باور باشیم که «هفت بهار نارنج» مدیون علی نصیریان است.از رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر برای برگزاری این رویداد ممنونم و در اسرع وقت پاسخگوی اهالی رسانه خواهم بود.

کارگردان «هفت بهار نارنج» در پایان تاکید کرد: از نظر من متفاوت‌‌ترین نقش‌ علی نصیریان در این فیلم بود. امیدوارم سوتفاهمی که با انتشار نامه استاد نصیریان پخش شده بود برطرف شود. همچنین این فیلم در حوزه‌های بازیگری و آهنگسازی واقعا چشمگیر است و ان‌شاءالله به سیمرغ برسند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
اجتهاد زنان سیره عُقلاست

درگفت‌وگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کرده‌ایم

اجتهاد زنان سیره عُقلاست

نیازمندی ها