وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه پرواز یک «بالن هوایی» چینی بر فراز ایالات متحده یک حادثه غیرقابل اجتناب بوده، سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی را به سوء‌استفاده از این وضعیت برای بی‌اعتبار کردن پکن متهم کرد.
کد خبر: ۱۳۹۶۸۱۶

به گزارش جام جم آنلاین، وزارت امور خارجه چین امروز (شنبه) در بیانیه ای اعلام کرد: چین همواره قوانین بین المللی را به طور کامل رعایت کرده و به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها احترام گذاشته است.

وزارت خارجه چین افزود: پکن و واشنگتن درباره دیدار آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده از چین اطلاعیه ای صادر نکرده بودند و اطلاعیه های صادر شده از سوی آمریکا به خودشان مربوط می شود و ما به آنها احترام می گذاریم.

وزارت خارجه چین همچنین در اطلاعیه دیگری از گفت و گوی «وانگ ایی» رئیس کمیسیون مرکزی امور خارجه چین با بلینکن برای حل مسالمت آمیز و حرفه ای این حادثه خبر داده است.

وانگ در گفت‌و گو با بلینکن، خواستار اجتناب آمریکا از قضاوت زودهنگام درباره بالن هوایی چین شده بود.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرده بود بلینکن در پی مشاهده بالن چین بر فراز آمریکا، سفر برنامه ریزی شده هفته آینده خود را به پکن لغو کرده است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه امریکا، بلینکن به مقام کشور چین اعلام کرده است که حضور این بالن بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، اقدامی غیرمسئولانه و نقض آشکار حاکمیت این کشور است.

وزیر خارجه آمریکا در این گفتگو تاکید کرده است که ایالات متحده به تعامل دیپلماتیک و حفظ خطوط ارتباطی با چین متعهد بوده و با فراهم شدن شرایط، آماده سفر به پکن خواهد بود.

در همین حال برخی رسانه های بین المللی به نقل از بلینکن گزارش دادند که او هدف چین از بالن شناسایی شده بر فراز حریم هوایی شمال ایالات متحده را «جاسوسی» بیان کرد و گفت: مطمئن هستیم که هدف چین از ارسال این بالن جاسوسی است و با متحدان و شرکای خود در این زمینه گفت‌وگو کردیم.

بلینکن تصریح کرده است: ما متعهد به تعامل دیپلماتیک با چین هستیم و قصد دارم زمانی که شرایط اجازه دهد به این کشور سفر کنم. ما کانال های ارتباطی با چین را باز نگه می داریم، از جمله برای رسیدگی به حادثه‌ای که اکنون شاهد آن هستیم.

پیش از این، کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید در مورد به تعویق افتادن سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که قرار بود پنجم و ششم فوریه صورت گیرد، گفت: بایدن با این تصمیم «موافق» است و همه ما معتقدیم که در حال حاضر سفر به چین مناسب نیست.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که پرواز یک بالن نظارتی چین را بر فراز ایالات متحده شناسایی کرده است.

چین روز جمعه اعلام کرد: بالنی که بر فراز آمریکا پرواز می‌کند غیر نظامی است و برای اهداف هواشناسی و علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روز جمعه نیز اعلام شد که یک بالن دیگر چینی بر فراز آمریکای لاتین مشاهده شده است .

کارشناسان معتقدند چین در کنار ترغیب آمریکا به احترام گذاشتن به تعهداتی که بایدن وعده داده است، امکان از سرگیری روابط سالم، با ثبات و مذاکره مثبت که منجر به پیشگیری از تقابل نظامی می‌شود را دنبال می‌کند.

با این حال، از آنجا که به نظر نمی‌رسد هیچ یک از طرفین، حاضر به سازش در مورد موضوعات مورد مناقشه باشند، کارشناسان هشدار می‌دهند که روابط پکن و واشنگتن همچنان پرتنش خواهد بود و رقابت در سال جاری میلادی ۲۰۲۳ تشدید خواهد شد.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها