آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک به ادعای اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داده و ادعاهایی مطرح کردند.
کد خبر: ۱۳۹۶۸۰۳

به گزارش جام جم آنلاین، دو روز بعد از انتشار ادعای جدید آژانس بین‌الملل انرژی اتمی درباره ایجاد یک تغییر اعلام نشده در برنامه هسته‌ ای ایران، واشنگتن و تروئیکای اروپایی از موضعی طلبکارانه ادعاهایی مطرح کردند.

وزارت خارجه آمریکا در صفحه اینترنتی خود خبر داد که این کشور به همراه انگلیس، فرانسه و آلمان بیانیه‌ای مشترک درباره برنامه هسته‌ ای ایران منتشر کردند.

این بیانیه در شرایطی منتشر شده که روز چهارشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک گزارش جدید مدعی شده ایران بدون اطلاع‌رسانی قبلی اقدام به ایجاد یک تغییر اعلام‌نشده در اتصال بین ۲ آبشار سانتریفیوژهای نسل ششم کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرده بود که در جریان یک بازرسی اعلام نشده در روز ۲۱ ژانویه از کارخانه غنی‌ سازی سوخت فردو متوجه این تغییر شده است. آژانس توضیح نداده اتصال بین این دو آبشار سانتریفیوژی چگونه تغییر داده شده است.

در بیانیه مشترک آمریکا و تروئیکای اروپایی آمده است: «ما دولت‌های فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مبنی بر اینکه ایران بدون اطلاع قبلی آژانس، تغییرات اساسی در اتصال برخی از سانتریفیوژهای خود اعمال کرده است، مورد توجه قرار می‌دهیم. این سانتریفیوژها اورانیوم با غنای بالا تا ۶۰ درصد تولید می‌کنند و در کارخانه غنی سازی فردو قرار دارند».

واشنگتن و متحدانش در این بیانیه بدون اشاره به نقض مکرر تعهدات خودشان در قبال توافق هسته‌ ای برجام و تداوم اقدامات غیرقانونی آنها در قبال ایران، تهران را به «نقض تعهدات» متهم کردند.

به ادعای آنها، «همانطور که آژانس اعلام کرد، این تغییر اعلام نشده با تعهدات ایران تحت توافقنامه پادمانی جامع ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی) مغایر است. چنین فقدان ااطلاع‌رسانی‌های مورد نیاز، توانایی آژانس را برای حفظ به موقع شناسایی در تاسیسات هسته‌ای ایران تضعیف می‌کند».

آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در ادامه این بیانیه نوشتند: «ادعاهای ایران مبنی بر اینکه این اقدام به اشتباه انجام شده است، ناکافی است. ما اقدامات ایران را بر اساس گزارش‌های بی‌طرفانه و عینی آژانس قضاوت می‌کنیم، نه بر اساس نیت ادعا شده ایران».

آنها مدعی شدند که تولید اورانیوم با غنای بالا توسط ایران در کارخانه غنی سازی فردو، «خطرات مرتبط با اشاعه تسلیحات هسته‌ ای قابل توجهی را به همراه دارد و هیچ توجیه غیر نظامی معتبری ندارد».

در بخشی از این بیانیه، واشنگتن، لندن، پاریس و برلین که همچنان در حال نقض تعهدات صریح خود در توافق هسته‌ای برجام هستند، موضعی طلبکارانه اتخاذ کرده و مدعی شدند ایران در حال نقض تعهدات برجامی است.

آنها مدعی شدند: «اقدامات ایران از آنجایی که اجرای تعهدات برجامی خود در خصوص شفافیت و راستی آزمایی از جمله اجرای پروتکل الحاقی خود را برای نزدیک به دو سال متوقف کرده است، نگران‌کننده‌تر است. ایران همچنین به‌عنوان بخشی از تحقیقات پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، علیرغم تصویب دو قطعنامه درباره این موضوع توسط شورای حکام طی سال گذشته، هنوز پاسخ معتبری به سؤالات باقی‌مانده آژانس ارائه نکرده است».

آمریکا و تروئیکای اروپایی در پایان این بیانیه بدون اشاره به نقض مکرر تعهداتشان در قبال برجام اعلام کردند: «ما از ایران می‌خواهیم که به تمام تعهدات بین‌المللی الزام‌آور قانونی خود بر اساس توافق جامع پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند باشد و به طور کامل با آژانس در اجرای پادمان‌های مؤثر در فردو همکاری کند».

بیانیه طلبکارانه و ضد ایرانی واشنگتن، لندن، پاریس و برلین در شرایطی صادر شده که آنها به رغم تعهدات صریح در قبال توافق هسته‌ای برجام، همچنان از اجرای تعهدات سر باز می‌زنند و فراتر از آن در حال دمیدن بر اقدامات غیرقانونی از قبیل اعمال تحریم‌های ضد ایرانی به بهانه‌های مختلف اصرار دارند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بعد از دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به تکرار ادعاها درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

پیش از این، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه در کاخ الیزه میزبان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود و در این دیدار علیه ایران موضعگیری کرد. ماکرون «حرکت پرشتاب» برنامه هسته‌ای ایران را مورد انتقاد قرار داد و گفت که تداوم این مسیر از سوی ایران بدون تبعات باقی نخواهد ماند.

این اظهارات ماکرون، با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. ناصر کنعانی گفت: نفس ملاقات با نخست‌وزیر رژیمی که جهان آن را مظهر پدیده شوم تروریسم سازمان یافته، خشونت، کشتار و آوارگی زنان و کودکان مظلوم در غرب آسیا و از جمله فلسطین می‌داند، سزاوار سرزنش و تقبیح است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: رئیس جمهور فرانسه در حالی از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران انتقاد می‌کند که ظاهرا فراموش کرده رژیم صهیونیستی با برخورداری از ده‌ها کلاهک هسته‌ای، هیچگونه نظارت بین‌المللی را برنمی‌تابد و با سوابق سیاهی از اشغالگری و تجاوز نظامی، مهمترین منبع تهدید علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌رود.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها