نقدی بر نمایش «هملت» کار آرا یرنیاکیان از ارمنستان

بازی در وضعیت نوین

نمایش «هملت» را بارها دیده‌ایم و این‌بار نیز گروه ارمنستانی توانست یک هملت متفاوت را اجرا کند که بسیار گیرا و گویا باشد و این خود سرآغازی است برای توجه کردن به هملت که همچنان پس از ۴۰۰سال ویلیام شکسپیر را با سربلندی به تماشاگران تئاتر با زبان‌های مختلف در سراسر جهان مطرح می‌کند.
کد خبر: ۱۳۹۶۴۹۲
نویسنده رضا آشفته - عکاس و کارشناس رسانه

گروه ارمنستان بر آن بود که با یک نگاه مدرن و با توجه به رمز و رازهای دراماتورژی نوین از آنچه باید بیان شود، غایت بهره‌بری نمایشی را ببرد که در یک ساختار اجرایی نوین جلب توجه کند و نگذارد تماشاگر نسبت به اجرای کار خاموش بماند. در بیان این اجرا نگاه ویژه‌ای به موسیقی زنده و پلی‌بک دارد و در جای‌جای لحظه‌ها از موسیقی بهره‌مند می‌شود که حس و حالت‌های بازیگران و میزانسن‌های عمیق را ایجادکند. شاید دومین نقطه، بودن گاری‌هایی است که با آمد و شدشان لحظات را به‌گونه‌ای متفاوت دگرگون می‌سازند و از آنها بازیگران بیرون می‌آیند یا قاب‌های تصویری چشم‌نوازی را ایجاد می‌کنند. شاید نور سومین عنصری است که در خدمت اجراست تا در فضاسازی بر رنگ و لعاب به اجرا بیفزاید و مدام درحال تغییر و تحول باشد و هیچ‌گاه از نورهای آویز بر گاری‌ها یا نورهای مختص سالن چشم‌پوشی نمی‌شود و این یعنی حضور پررنگ نور که می‌تواند بر بار هیجانی و نمایشی اثر بیفزاید.

بازیگران بنابر لباس‌ها و گریم‌های مورد نیاز برپایه درک شخصیت‌های شکسپیری در یک موقعیت نمایشی به‌دنبال ایجاد جار و جنجال‌هایی هستند که از تردید به انتقام منجر می‌شود و در پایان امر تراژیک برای خود هملت نیز به ناچار ممکن می‌شود و یکی دیگر بنابر دسیسه‌های پنهان به‌دنبال کسب قدرت و نشستن بر تخت شاهی، تاج‌گذاری می‌کند.

این هملت به ظاهر متکی بر روال هملت شکسپیر است اما در باطن با حذف آدم‌ها و رویداد‌هایی با نگاه موجزتر به‌دنبال تاثیر دیگری است که شتاب دنیای نوین را به ما یادآوری می‌کند و این ضرباهنگ برآمده از یک واقعیت تلخ و رو به شتابی است که همان دراماتورژی را برای‌مان معنا می‌بخشد.

هملت ارمنستان بیشتر شبیه یک فیلم سیاه و سفید است که برای لحظاتی با نورهای سرخ و آبی اصرار بر فضاهایی می‌کند که امکان وقوعش در جهان امروز بر ما روشن‌تر است، یعنی از آن گذشته‌ دور به نزدیک می‌آید و ما را دچار حیرت می‌سازد که گسستی بین انسان امروز و دیروز نیست بلکه وضعیت تراژیک همچنان بر جهان چیره است و راه گریزی نیز از آن نیست. هملت ارمنستان شاید به اندازه هملت اوستر مایر آلمانی نوین نباشد اما به اندازه خود نوآوری دارد و در چالش با متن شکسپیر به‌دنبال القای توانمندی ذهنی یک کارگردان آسیایی برآمده است و اگر می‌توانست به شرایط طنز و حتی هول و هراس‌های خفته در متن شکسپیر نزدیک‌تر شود، حتی می‌توانست یک فضای گروتسک را ایجاد کند که ما با حیرت بیشتری سالن را ترک کنیم و این گویای یک شرایط مدرن‌تر است و البته بازی قدرت در ارمنستان یا جنگ ارمنستان با آذربایجان نیز می‌توانست شرایط بهتری را برای بیان این هملت مهیا کند و این نکات ریزی است که از آن در تحلیل متن و دراماتورژی آن غفلت شده است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها