امید داشتن از ضرورت‌های هر کسب‌وکاری است. وقتی در کسب‌وکارتان امیدتان را از دست می‌دهید، دیگر نمی‌توانید به رشد و توسعه کسب‌و‌کار خود ادامه دهید اما امید با جمله‌های کلیشه‌ای به‌دست‌نمی‌آید و هیچ‌کس جز خود ما قادر به این کار نیست. امید را باید در خودمان ایجاد کنیم تا بتوانیم از قدرتی که به وجود می‌آورد بهره‌مند شویم.
کد خبر: ۱۳۹۶۳۱۲
نویسنده میثم برجی‌بیاتی - مشاور کسب‌وکار

هر فردی بسته به ویژگی‌های فردی خود واکنش‌های متفاوتی به مشکلاتی که در کسب‌وکار دارد نشان می‌دهد و به همان میزان تجربه‌هایی را نیز کسب می‌کند. همین دستاوردهای فرد است که به کسب‌وکار جهت می‌دهد. زمانی نتیجه مورد نظرمان به‌دست‌می‌آید که امید داشته باشیم با بهتر‌شدن شرایط، مشکلات کمتر می‌شود؛ این باور کمک می‌کند که به مسیر ادامه دهیم. با وجود این گاهی برخی از صاحبان کسب‌وکار با چنان رنجی روبه‌رو می‌شوند که روان‌شناسان از آن به‌عنوان «روان‌درد» یاد می‌کنند. روان‌درد زمانی ایجاد می‌شود که مشکلات به‌وجودآمده در کسب‌وکار فرد را به سمت ناامیدی سوق می‌دهد؛ مطالعات نشان می‌دهد میل به امیدواری در این افراد وجود دارد اما به‌دلیل فشار و حالت روانی، ناکارآمد شده است. روان‌درد با احساساتی چون میل به فرار از مشکلات کسب‌وکار و فکر این‌که همه چیز تحمل‌ناپذیر شده همراه است. روان‌شناسان برای مواجهه و برون‌رفت از روان‌درد توصیه‌هایی دارند:

کمک بگیرید: بیشتر پژوهش‌ها نشانگر این موضوع است که هرچه افراد تلاش کنند مشکلات‌شان را به تنهایی حل کنند، موفقیت کمتری نصیب‌شان می‌شود. وقتی افرادی هستند که کمک‌تان کنند از مشکلات عبور کنید، به نظر می‌رسد می‌توان مشکلات را حل کرد. با افرادی که می‌توانند به شما کمک کنند گفت‌وگو و فهرستی تهیه ‌کنید و برنامه‌ریزی نمایید تا با این افراد در ارتباط باشید.

خوشبین باشید: امید به شما این امکان را می‌دهد که آینده را بهتر تصور کنید و احساس بهتری داشته باشید. فراموش نکنید احساسات‌تان ابزاری است که نیاز‌های‌تان را به شما یادآوری می‌کند و هرگاه بتوانید ارتباط بهتری با آنها برقرار کنید در جریان کسب‌وکارتان می‌توانید تصمیم‌های بهتری بگیرید و روند پیشروی را بهتر مدیریت کنید. بازار مانند موجود زنده واکنش‌هایی را به شما می‌دهد که می‌توانید با انتخاب احساس بجا و درست رفتار مناسب آن موقعیت را به کار برید تا بهترین تصمیم را بگیرید.

دست از تلاش نکشید: مواجهه با هر اتفاقی در زندگی و کسب‌وکار نیاز به تمرین دارد و با تلاش به‌دست‌می‌آید. هرگاه به این باور برسید که دست از تلاش برندارید روش‌های موثر‌تری برای غلبه بر ناامیدی در کسب‌وکارتان خواهید یافت. تلاش کنید تا ریشه مشکل به‌وجودآمده را درک کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که از افکار و احساسات بیهوده و بعضا خطرناک دوری کنید و این خود گامی موثر در رسیدن به آن چیزی است که در ذهن دارید. توجه داشته باشید که تلاش بدون درک درست از موقعیت، شما را به آنچه که باید به آن برسید نمی‌رساند.
کسانی که در حوزه کسب‌وکار فعال هستند می‌دانند که ناامیدی هرازگاهی سراغ‌شان می‌آید و پذیرفته‌اند که بدون تلاش و نگاه درست به موضوع نمی‌توان نتیجه گرفت. تجربه به من ثابت کرده که هرچه ناامیدی عمیق‌تر باشد تلاش افراد برای خارج شدن از آن و رسیدن به منزل مقصود هم بیشتر است و شرط آن، این است که بپذیریم که ما قوی‌تر از مشکلات‌مان هستیم و این جز با نگاه به توانایی‌های خود امکان‌پذیر نیست. ناامیدی را بپذیرید، به درک درستی از توانایی‌های خود برسید و دست از تلاش نکشید، به شما قول می‌دهم درهای امید یکی پس از دیگری رو به کسب‌وکارتان باز خواهد شد و ایمان داشته باشید که آنچه می‌خواهید پشت دیوارناامیدی است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها