در مسیر مصنوعی شدن!
تغییرات هوش‌مصنوعی در دنیا، آینده را ترسناک خواهد کرد؟

در مسیر مصنوعی شدن!

رصد آزمون سراسری توسط ۸۰تیم تخصصی

کنکور امسال منهای اینترنت

کنکور امسال ملغمه‌ای از اولین‌هاست. اولین بار است که کنکور دو مرحله‌ای برگزارمی شود، اولین بار است که داوطلبان گروه علوم تجربی زودتر از بقیه داوطلبان آزمون می‌دهند، اولین بار است که تعداد سوالات آزمون کمتر از همیشه می‌شود و نخستین بار است که زمان پاسخگویی به سوالات افزایش می‌یابد اما تغییر مهم دیگری که امروز و فردا ۹۸۷هزار داوطلب حاضر در جلسه با آن روبه رو می‌شوند، قطعی اینترنت است، آن هم قطعی اینترنت موبایل.
کد خبر: ۱۳۹۵۰۲۱
نویسنده مریم خباز - گروه جامعه

خیلی‌ها معتقدند قطعی اینترنت می‌تواند به کسانی که پیرامون حوزه‌های برگزاری آزمون سراسری زندگی و کسب و کار می‌کنند، لطمه بزند و خیلی‌های دیگر باور دارند که از کار انداختن اینترنت، فقط پاک کردن صورت مسأله است.

با این که این دو نظریه بیراه نیست اما به واسطه افتضاحی که امسال حین برگزاری امتحانات نهایی مدارس به بار آمد و کانال‌های متعدد تلگرامی چه غلط و چه درست، پاسخ سوالات امتحانی را چند دقیقه پس از شروع آزمون انتشار دادند، به نظر می‌رسد قطع اینترنت موبایل بهترین راهکار کوتاه مدت برای مقابله با تخلف‌ها و تقلب هاست.

تجربه سال‌های اخیر در آزمون سراسری هم نشان داده که برخی متخلفان به‌راحتی از سیستم کنترلی حوزه‌های امتحانی عبور می‌کنند و انواع وسایل الکترونیک را به جلسه می‌آورند و از این طریق به لقمه‌های جویده و آماده می‌رسند. بنابراین طبیعی بود که در نبود راهکارهای اساسی برای مقابله با تخلفات، روش از کار انداختن اینترنت در دستور کار قرار بگیرد.

پلیس: ما آماده ایم

قطعی اینترنت موبایل از ابتدای صبح تا عصر روزهای پنجشنبه و جمعه که داوطلبان کنکور سراسری مشغول تست‌زنی در حوزه‌های آزمون هستند، البته بخشی از پازل محافظتی است که برای حفاظت از امنیت و سلامت کنکور سال ۱۴۰۲ اندیشیده شده، زیرا پلیس فتا نیز برنامه‌هایی تدارک دیده است. این برنامه‌ها را وحید مجید، رئیس پلیس فتای فراجا تشریح می‌کند که عبارت است از« ایجاد۸۰ تیم تخصصی طرح رصد و برخورد با تارنماها، فروش سوالات کنکور، تخلف در آزمون و فروش تجهیزات تقلب در کشور که از ماه‌های گذشته آغاز شده، همچنین شناسایی بیش از ۳۸۵ تارنمای مجرمانه و دستگیری ۵۴ متهم که مدیریت ۱۱۶ صفحه و کانال را به‌عهده داشتند».

بالاترین مقام مسئول درحوزه رصد تخلفات فضای مجازی البته یک اطمینان خاطر هم به داوطلبان و خانواده‌ها می‌دهد که از این قرار است: « با برنامه‌ریزی و تدابیر اتخاذ شده عملا بهره‌برداری از انتشار سوالات ناممکن خواهد بود».

این درحالی است که تا سال گذشته تعدادی از داوطلبان کنکور موفق به وارد کردن تجهیزات هوشمند به حوزه‌های امتحانی و ارسال تصویر سوالات آزمون از طریق فضای مجازی شده بودند و امنیت و حتی اعتبار نتایج کنکور را حسابی خدشه دار کردند که امید است با طرح رصد پلیس فتا، طی امروز و فردا از این دست تخلفات رخ ندهد و اولین کنکور سالم و بی‌حاشیه کشور نیز به این ترتیب رقم بخورد.

چشم انتظار روش‌های فناورانه

البته قطع کردن اینترنت موبایل در حین برگزاری آزمون سراسری گرچه می‌تواند مانع استفاده از ابزارهای الکترونیک توسط داوطلبان متخلف شود ولی از آنجا که ساکنان محدوده حوزه‌های برگزاری کنکور به هر حال از این وضعیت متاثر می‌شوند، این راه نمی‌تواند راه حلی همیشگی باشد. اکنون در کشورهایی که کنکور را در ابعاد وسیع برگزار می‌کنند، علم و فناوری توانسته به کمک بیاید و امنیت آزمون‌ها را تضمین کند. به عنوان مثال، چین که پیش از این از دوربین‌های نظارتی و دستگاه‌های فلزیاب برای شناسایی متخلفان استفاده می‌کرد، اکنون به استفاده از هوش مصنوعی روی آورده به این ترتیب که داده‌های ارسال شده از سالن‌های امتحانی تجزیه و تحلیل می‌شود و هرگونه حرکات مشکوک بدن شرکت کنندگان پایش می‌شود.

همچنین در حوزه‌های امتحانی این کشور از دستگاه‌های سیگنال یاب تلفن همراه استفاده می‌شود که در کشور ما تعداد این دستگاه‌ها برای کنکور امسال ۲۰۰۰ دستگاه اعلام شده است. در کشورهای کره‌جنوبی و تایلند هم از فناوری پایش سیگنال‌های رادیویی برای شناسایی دستگاه‌های تلفن فعال و تجهیزات ارتباطی در آزمون ورودی دانشگاه‌ها استفاده می‌شود که در واقع حل کردن صورت مسأله است، نه پاک کردن آن.

بنابراین درکشور ما نیز که لااقل تا سال ۱۴۰۵ مسجل است که کنکور سراسری برگزار خواهد شد، لازم است تا بیش از پیش بر استفاده از فناوری تاکید شود، زیرا داوطلبانی که از فناوری برای تقلب بهره می‌گیرند فقط با فناوری‌هایی که دست برتر دارند، قابل کنترل هستند.

اولین‌های آزمون سراسری سال ۱۴۰۲

حذف دروس عمومی و سهم ۲۶درصدی آن در سوابق تحصیلی
تاثیر قطعی سوابق تحصیلی تا ۴۰درصد
حذف زیرگروه‌ها
برگزاری کنکور ۲ بار در سال
جابه‌جا شدن زمان آزمون گروه علوم تجربی
کاهش تعداد سوالات و افزایش زمان پاسخگویی
کاهش داوطلبان نسبت به سال گذشته
قطعی اینترنت، راهکار پیشگیری از تقلب

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها