امید ابراهیمی در گفت‌وگو با «جام‌جم»:

دوباره به فهرست الوکره برمی‌گردم

کمک‌داور ویدئویی به لیگ فصل بعد هم نمی‌رسد!

فریبکاری پشت دوربین VAR

احتمالا بحث VAR و ورود آن به لیگ‌برتر شما را هم کلافه کرده‌ است. هرکس وعده‌ای می‌دهد و تاریخی از ورود کمک داور ویدئویی اعلام می‌کند. از سال گذشته تا امروز، روسا و مدیران قبلی فدراسیون، روسا و مدیران فعلی فدراسیون و همینطور وزیر ورزش، هر یک تاریخی داده‌اند.
کد خبر: ۱۳۹۴۷۹۸
نویسنده رضا پورعالی - گروه ورزش

کمیته داوران هم در رسانه‌ها از ورود قریب الوقوع VAR می‌گوید و پشت صحنه وعده آینده دور را می‌دهد. مهدی تاج، رئیس فدراسیون هم در تازه‌ترین اظهارنظرش می‌گوید: «نگران نیستیم و VAR برای آینده نزدیک می‌آید.» منظور او از آینده نزدیک، همین حوالی است یا سال‌های آینده؟

برای تعیین تکلیف باید سراغ شواهد و مستندات بروید و به هیچ نقل و قول و اظهارنظری توجه نکنید! در این مطلب باردیگر موضوع استفاده از VAR را در لیگ‌برتر باز خواهیم کرد.

اول: بعد از بررسی‌های فراوان، فدراسیون فوتبال در نامه‌ای به حراست وزارت ورزش اعلام کرد برای خرید VAR شرکت بلژیکی تولید کننده این سیستم را مدنظر قرارداده و حراست وزارتخانه هم با تایید این شرکت نزدیک به ۴ ماه قبل به فدراسیون اعلام کرد خرید از آنها بلامانع است. این‌که چرا از ۴ ماه قبل تا امروز هنوز هیچ باشگاهی تجهیزات را خریداری نکرده، موضوعی مبهم و قابل سوال است. ظاهرا بعضی باشگاه‌ها پولی بابت VAR ندارند بدهند. هزینه کلی خرید سیستم، انتقال و نصب آن در ورزشگاه‌ها، هزینه تکنیسین، ۲۰ دوربین مدنظر و... حدود ۲۰ میلیارد تومان آب می‌خورد. بعضی باشگاه‌ها مثل استقلال و پرسپولیس که یک ورزشگاه دارند هر کدام ۱۰ میلیارد پرداخت خواهند کرد.

باشگاه‌هایی چون فولاد خوزستان، سپاهان، ذوب‌آهن و... مشکلی برای خرید و راه‌اندازی سیستم ندارند. بعضی باشگاه‌ها کاملا آماده هستند و بعضی دیگر مثل ملوان نه.

دوم: اولین مرحله آموزش بعد از خرید و نصب VAR حداقل در یک ورزشگاه کشور، سفر مسئول کمک داور ویدئویی فیفا به ایران است، یعنی دیوید اِلِری انگلیسی. او باید بین ۵ تا ۷ روز در کشور داوران را آموزش و به آنها گواهینامه VAR بدهد. بعد از اهدای گواهینامه تازه مرحله اصلی آغاز می‌شود.

سوم: آموزش آفلاین. مهمترین مرحله از کار قبل از شروع رسمی و طبق قانون فیفا که جای هیچ تخفیفی هم وجود ندارد، لیگ‌ها باید ۹ ماه VAR را به صورت آفلاین (بدون هیچ تاثیری در قضاوت داوران) داشته باشند. این را علی خسروی عضو کمیته داوران هم تائید می‌کند: «بله، یک روز اینطرف آنطرف نمی‌شود. منظور هم ۹ ماه کاری است، نه این‌که مثلا سه ماه تعطیلی بین فصل را هم جزو همین سه ماه حساب کنیم. با توجه به تعطیلی‌ها این ۹ ماه کاری مشخص نیست تا کی طول بکشد.» بنابراین اگر همین امروز VAR وارد شود، دیوید آلری بیاید، گواهینامه دهد و داوران کار آفلاین را آغاز کنند، در خوشبینانه‌ترین حالت نیم فصل دوم سال آینده، کمک داور ویدئویی در لیگ فعالیتش را شروع می‌کند. پس اگر امروز VAR را آوردند و مسئولی هم گفت که مثلا ۳ ماه دیگر کارش را آغاز می‌کند، شک نکنید منظورش فعالیت رسمی نیست بلکه فعالیت آفلاین سیستم است چون نصب و راه‌اندازی آن هم زمانبر است. حالا کمی با واقعیت جلو برویم. همین حالا هیچ باشگاهی سیستم را خریداری نکرده است. قرار نیست آلری به تهران بیاید. زمان شروع به کار آفلاین VAR هم مشخص نیست. در خوشبینانه‌ترین حالت با این نوع مدیریتی که در فوتبال وجود دارد، باشگاه‌ها تا اواخر فصل سیستم را خریداری و وارد می‌کنند. بعد مرحله نصب آن خواهد بود که این هم زمانبر است. باید سکوها یا جایگاه ۲۰ دوربین تعبیه و درست شود. همینطور اتاق var در ورزشگاه. اگر بگوئیم تمام این مراحل تا پایان لیگ انجام شود، کمک داور ویدئویی از اوایل دو فصل دیگر کارش را آغاز می‌کند و یا شاید در خوشبینانه‌ترین حالت به اواخر لیگ فصل آینده برسد.

چهارم: استفاده از VAR تکلیف خیلی چیزها را مشخص می‌کند. خیلی از داوران از فهرست خط می‌خورند. در کلاس توجیهی VAR قرار نیست ۱۲۰ داور گواهینامه بگیرند و تعداد محدود خواهد بود. این یعنی بعضی از داوران سفارشی که فقط به دلیل بازی‌های انتخاباتی وارد فهرست شده‌اند، خط می‌خورند. آنها قطعا تلاش می‌کنند تا دوباره به لیست بازگردند. بدین ترتیب داوران با کیفیت بهتر باقی می‌مانند و این روی قضاوت‌ها
هم اثر می‌گذارد.

هشدار تاج به استقلال و پرسپولیس!

دیروز نشست نهایی مربوط به تکنولوژی کمک داور ویدئویی به دعوت رئیس فدراسیون فوتبال و با حضور معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان،رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، مدیران عامل دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، دبیرکل فدراسیون فوتبال، رئیس سازمان لیگ و جمع دیگری از مسئولان مرتبط برگزار شد.احتمالا ورزشگاه آزادی اولین ورزشگاهی خواهد بود که VAR در آن نصب می‌شود. مهدی تاج در این جلسه گفت: «موضوع تجهیز ورزشگاه‌ها به سیستم کمک داور ویدئویی جزو الزامات اساسی و قطعی موردنظر فدراسیون است. با توجه به این موضوع، پرسپولیس و استقلال با خیل عظیم هوادارانی که دارند نباید از سایر باشگاه‌ها که فعالانه در این زمینه اقدامات مرتبط را انجام داده‌اند، عقب بیفتند.»او اضافه کرد: «در صورت نصب نکردن تجهیزات مرتبط با کمک داور ویدئویی در ورزشگاه آزادی در آینده، بازی‌های دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به ناچار در ورزشگاه‌های دیگر کشور که به این سیستم مجهز هستند برگزار خواهد شد. بنابراین تاکید ما ضرورت آماده‌سازی ورزشگاه آزادی است.»

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها