چطور اینترنت را برای کودکان امن کنیم؟

راه‌هایی برای محافظت از کودکان در فضای آنلاین

یک مطالعه پیچیده جدید، رابطه بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی در اوایل نوجوانی و تغییرات در مغز آنها را در یک دوره سه‌ساله ردیابی کرده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بررسی مکرر رسانه‌های اجتماعی با حساسیت بیشتر به پاداش‌های اجتماعی مرتبط است. صفحه‌نمایش‌ها به‌سرعت در زندگی مدرن فراگیر شده‌اند و برای محققانی که تلاش می‌کنند بفهمند چه تاثیری بر سلامت و رشد ما دارند، به یک چالش تبدیل شده است. برای یک نوجوان، مدت زمان استفاده از صفحه‌نمایش می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد، از استفاده از لپ‌تاپ برای انجام تکالیف مدرسه گرفته تا پیمایش در اینستاگرام در گوشی هوشمند.
کد خبر: ۱۳۹۴۴۷۸
نویسنده رضا حسین‌زاده - روزنامه‌نگار
بنابراین به‌رغم برخی مطالعات که تمام مدت زمان صفحه‌نمایش را به یک فعالیت همگن تبدیل می‌کند، محققان شروع به جداسازی رفتارهای دیجیتالی مختلف کرده‌اند. به‌عنوان مثال، یک مطالعه جالب در سال2019 نشان داد که فعالیت تلویزیون و رسانه‌های اجتماعی با افزایش علائم افسردگی در نوجوانان مرتبط است، در حالی که بازی‌های ویدئویی و استفاده از رایانه تأثیر منفی کمی داشتند. این تحقیق جدید توسط دانشمندان علوم اعصاب در دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، به‌طور خاص به بررسی اثرات رشد عصبی استفاده از رسانه‌های اجتماعی در نوجوانان پرداخته است. این مطالعه منحصر به‌فرد، 169دانش‌‌آموز مدرسه را استخدام و آنها را به مدت سه سال دنبال کرد.
در ابتدای مطالعه از هر شرکت‌کننده 12ساله پرسیده شد هر روز چند بار فید رسانه‌های اجتماعی خود را بررسی می‌کند. کسانی که روزانه 15بار یا بیشتر شبکه‌های اجتماعی خود را چک می‌کردند به‌عنوان کاربران عادی طبقه‌بندی می‌شدند. کاربران غیرعادی کمتر از یک‌بار در روز رسانه‌های اجتماعی را بررسی می‌کردند، در حالی که کاربران متوسط در وسط قرار داشتند. در طول سه سال بعد، شرکت‌کنندگان تحت اسکن‌های MRI سالانه قرار گرفتند که طی آن یک بازی طراحی شده برای تحریک فعالیت مغز در مناطق مرتبط با پاسخ‌های بازخورد اجتماعی انجام دادند.
یافته‌های قابل توجه نشان داد آن نوجوانانی که رفتارهای معمولی در بررسی رسانه‌های اجتماعی داشتند، فعالیت بیشتری در بخش‌هایی از مغز مرتبط با انتظارات اجتماعی و پاداش‌های اجتماعی نشان دادند و در طول دوره مطالعه سه ساله، حساسیت در آن مناطق مغز افزایش یافت.
اوا تلزر، نویسنده مقاله توضیح داد: «یافته‌ها نشان می‌دهند که نوجوانانی که بیشتر با رسانه‌های اجتماعی بزرگ می‌شوند، نسبت به بازخورد همسالان خود حساس می‌شوند.»
به‌دلیل محدوده کم تعداد مطالعه، تلزر محتاط است و قاطعانه تأکید نمی‌کند که لزوما رسانه‌های اجتماعی باعث ایجاد تغییرات مضر در مغز نوجوان نمی‌شوند.
تلزر گفت: «ما نمی‌دانیم که این خوب است یا بد. اگر مغز به گونه‌ای سازگار شود که به نوجوانان اجازه دهد تا در دنیایی که در آن زندگی می‌کنند حرکت کنند و به آن پاسخ دهند، می‌تواند چیز بسیار خوبی باشد. اگر این امر اجباری و اعتیاد‌آور شود و توانایی آنها را برای درگیر شدن در دنیای اجتماعی خود از بین ببرد، به طور بالقوه می‌تواند ناسازگار باشد.»
جف هنکاک از آزمایشگاه رسانه‌های اجتماعی استنفورد در صحبت با نیویورک تایمز، مطالعه جدید را بسیار پیچیده خواند اما می‌گوید مشخص نیست آیا رسانه‌های اجتماعی باعث ایجاد این تغییرات مغزی خاص می‌شوند یا خیر. 
هنکوک با اشاره به مشکل مرغ و تخم‌مرغ گفت: «این مطالعه ممکن است رشد ویژگی‌های شخصیتی خاصی را شناسایی کند که باعث می‌شود در وهله اول برخی از کودکان بیشتر جذب استفاده مکرر از رسانه‌های اجتماعی شوند، بنابراین به‌جای این‌که رسانه‌های اجتماعی باعث ایجاد این تغییرات مغزی شوند، استفاده از این‌گونه رسانه‌ها ممکن است به سادگی بازتابی از ویژگی‌های خاص باشد.»
هنکوک گفت: «[محققان می‌توانند] توسعه برونگرایی را دنبال کنند و برونگراها به احتمال زیاد رسانه‌های اجتماعی خود را بررسی می‌کنند. ما همه مثل هم نیستیم و نباید فکر کنیم که رسانه‌های اجتماعی برای همه یکسان است.»

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها