به‌صورت معمول هیچ‌کدام از شرکت‌ های هواپیمایی دوست ندارند، مسافران خود را تا راضی نگه دارند و به همین دلیل تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا امکانات و رفاه کامل را برای مسافران فراهم کنند.
به‌صورت معمول هیچ‌کدام از شرکت‌ های هواپیمایی دوست ندارند، مسافران خود را تا راضی نگه دارند و به همین دلیل تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا امکانات و رفاه کامل را برای مسافران فراهم کنند.
کد خبر: ۱۳۹۳۵۶۲

اما گاهی اوقات ممکن است بعد از خرید آنلاین بلیط هواپیما و یا خرید آن به‌صورت حضوری، اتفاقاتی بیفتد که احتمال کنسل شدن بلیط را افزایش دهد. در این صورت نیز باید برنامه سفر خودتان را لغو کنید و آن را به زمان دیگری موکول نمایید. اما آنچه در این میان مهم است ، این است که چطور می‌توانیم از کنسل و لغو شدن برنامه پرواز مطلع شویم؟ از سوی دیگر در صورت کنسل شدن پرواز، چطور هزینه و مبلغ بلیط را دریافت نماییم. تمام این موارد را در مقاله زیر باهم مرور می‌کنیم.

به چه علت پروازها کنسل می‌شوند؟

دلایل زیادی وجود دارد که بر اساس آن‌ها شرکت‌های هواپیمایی تصمیم می‌گیرند که برنامه سفر و پرواز را برای چند هواپیما در طول روز یا حتی مدتی بیشتر لغو کنند. این موارد شامل:

ریسک پرواز بسیار زیاد است

یکی از مهم‌ترین دلایلی که ممکن است باعث کنسل شدن پرواز باشد، تغییرات شدید آب‌وهوایی و شرایط نامناسب جوی است. این اتفاق نیز بیشتر در فضل سرد سال و با آغاز بارندگی‌های پشت سرهم رخ می‌دهد. در عین حال ممکن است که تغییرات آب‌وهوایی و شرایط نامساعد جوی در مبدأ پرواز باشد یا اینکه شرایط جوی در مقصد نامناسب باشد. به هر صورت در این شرایط پرواز خطرات زیادی دارد. نکته مهم دیگر این است که تغییرات جوی فقط مختص به بارندگی‌های شدید باران و برف نیست. گاهی اوقات شرایط آلودگی هوا به‌قدری بد است که خلبان نمی‌تواند به‌خوبی راه‌های هوایی را تشخیص دهد. در این حالت نیز شرکت‌های هواپیمایی، بهترین کار را لغو سفر و عدم پرواز تشخیص می‌دهند.

چطور از کنسلی پرواز باخبر شویم؟

هواپیما هنوز به فرودگاه نرسیده است

یکی دیگر از دلایل شایع که احتمال کنسلی پرواز را رقم میزند، نرسیدن هواپیما در زمان تعیین‌شده به فرودگاه مبدأ است. البته این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که هواپیما با نقص فنی روبرو شده یا اینکه با تأخیر در پرواز قبلی روبرو شده است.

برای مطلع شدن این وضعیت پروازی هواپیما راه‌های مختلفی وجود دارد. به‌طور مثال بعدازاینکه خرید آنلاین بلیط هواپیما را انجام دادید، می‌توانید با نصب اپلیکیشن شرکت هواپیمایی که از آن بلیط تهیه کردید، اطلاعات لازم در مورد رسیدن هواپیما به فرودگاه را به دست بیاورید. علاوه بر آن به‌خوبی در این اپلیکیشن اطلاعاتی درباره اینکه هواپیما در چه مسیری قرار دارد و در چه ساعتی به فرودگاه می‌رسد، به‌صورت کامل وجود دارد. در عین حال اگر هواپیما دچار مشکلی شده و یا تأخیر داشته باشد، به‌راحتی از طریق اپلیکیشن متوجه می‌شوید و اطلاع‌رسانی کامل درباره اینکه سفر بعدی چه زمانی خواهد بود، داده می‌شود.

برای یک ایرلاین پر شدن صندلی‌ها بسیار مهم است

به‌صورت کلی تمام ایرلاین‌ها در تلاش هستند تا با حضور در ناوگان هوایی، به بالاترین میزان سود در انتقال مسافران دست پیدا کنند. بنابراین این یک اصل ساده است که یک ایرلاین دوست ندارد ضرر کند و با صندلی‌های خالی به پرواز کند. با توجه به این موضوع، برای اینکه دچار مشکلاتی مانند لغو پرواز نشوید، بهتر است موقع خرید آنلاین بلیط هواپیما، چک کنید که آیا تعداد مسافران به اندازه هواپیما است و چند صندلی خالی دارد؛ زیرا درصورتی‌که صندلی‌ها خالی باشد، پروازتان کنسل شده و به پرواز بعدی انتقال داده می‌شود.

علاوه بر موارد ذکرشده، ممکنم است دلایل دیگری هم وجود داشته باشند که موجب کنسل شدن پرواز شوند. به‌طور مثال مشکلاتی در سیستم فنی هواپیما و وجود نقص در آن، احتمال لغو پرواز را افزایش می‌دهد. اما سؤال مهمی که در اینجا وجود دارد، این است که چطور می‌توانیم از لغو شدن پرواز مطلع شویدم؟

 

چطور از لغو پرواز مطلع شویم؟

قبل از هر چیز اگر در روزهای گرم سال بودیم، احتمال کنسلی کاهش می‌یابد؛ اما درصورتی‌که در فصل زمستان بودیم، بهتر است قبل از بستن چمدان‌ها و حرکت به سمت فرودگاه، مسئله کنسلی پرواز را یکبار چک کنید. روش کار نیز بسیار آسان است. برای این کار کافی است با شماره تلفن 199 تماس بگیرید تا از وضعیت حرکت و پرواز هواپیماها در سطح کشور مطلع شوید.

 

چطور از کنسلی پرواز باخبر شویم؟

 

اگر پرواز کنسل شد، چطور هزینه بلیط را دریافت کنیم؟

قبل از هر چیز باید یک کپی از بلیط خریداری شده داشته باشید. اگر بلیط را به‌صورت آنلاین تهیه کردید، تهیه یک اسکرین شات و کپی از آن کافی است تا در صورت لزوم اطلاعات آن را در اختیار ایرالاین قرار دهید. البته به‌صورت معمول، هزینه بلیط در پروازهای لغو شده، بعد از 72 ساعت به حساب شما واریز می‌گردد و نیازی به مراجعه و پیگیری استرداد هزینه ندارید.

 

همچنین در مواقعی که بلیط قبل از حرکت کنسل شد، ممکن است آژانس هواپیمایی با ایرلاین هماهنگ کرده و به دو صورت مشکل را برطرف نماید. راه اول این است که کل مبلغ بلیط را به حساب شما بازگرداند. اما در روش دوم به شما پیشنهاد می‌کند که با ایرلاین دیگری این مسیر را پرواز کنید. البته این روش نیز در صورتی امکان‌پذیر است که چارترکننده هواپیما و ایرلاین جایگزینی را تعیین کرده باشد، در غیر این صورت هزینه بلیط به حساب شما مسترد می‌شود. همچنین درصورتی‌که ایرلاین جایگزین کلاس پروازی بهتری داشته باشد، ما به تفاوت هزینه آن از شما دریافت می‌شود و اگر کلاس پروازی آن شبیه به پرواز کنسل شده باشد، با همان قیمت پرواز خواهید کرد.

در روزهای برفی و بارانی که وضعیت آب‌وهوا در بیشتر شهرهای کشور نامساعد است، احتمال لغو سفرهای هوایی شدت پیدا می‌کند. در این شرایط بهتر است خودتان را برای لغو شدن پرواز آماده کنید و سفر خودتان را به روزهای دیگری موکول کنید که آب‌وهوا شرایط مساعدتری دارد. همچنین فراموش نکنید که تنها دلیل برای این موضوع، حفظ سلامتی تمام مسافران است تا با امنیت و آرامش کامل از مسیر سفر لذت ببرند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها