به بهانه بازپخش «خروس» از آی‌فیلم

ماجراهای باورنکردنی

نگاهی به سریال «خروس» که از آی‌فیلم پخش می‌شود

ماجراهای یک پدر

ماه رمضان سال۹۲ بود که سعید آقاخانی سریال «خروس» را کارگردانی کرده بود تا سفره افطار شبکه دو سیما را به‌واسطه یک مجموعه طنز شیرین پر کند. مسلما وقتی مخاطبان نام آقاخانی را می‌شنوند، انتظار تماشای یک اثر طنز را دارند که این خود نشان‌دهنده سبک کاری این بازیگر، نویسنده و کارگردان تلویزیون است.
کد خبر: ۱۳۹۳۵۲۴
نویسنده مهدیه رضایی - گروه رسانه

این کارگردان برای ساخت این اثر به سراغ چهره‌هایی همچون حمید لولایی، جواد رضویان، یوسف تیموری، سپند امیرسلیمانی، مرضیه صدرایی، کریم اکبری‌مبارکه، عزت‌ا... مهرآوران، ملیکا شریفی‌نیا و... رفت تا بتواند یک اثر جذاب و تماشایی را تولید کند.

درواقع یکی از کارگردان‌هایی که طی چند سال گذشته در زمینه طنز تجربه‌های موفقی کسب کرده، سعید آقاخانی است. نگاهی به تجربیات پیش از این آقاخانی در سریال‌هایی مثل «زن‌بابا»، «خوش‌نشین‌ها»، «دزد و پلیس»، «نون و خ» و چند مجموعه دیگر، نشان می‌دهد که او در ساخت مجموعه‌های طنز موفق است.

سریال خروس که نویسندگی آن را مصطفی کیایی به عهده داشت، روایت جالبی از زندگی پدری است که دچار مشکل غیرمنتظره‌ای می‌شود. این مشکل خانواده را به تکاپو می‌اندازد و پسر خانواده با همفکری دوستانش تلاش می‌کنند چاره‌ای برای رفع این مشکل بیندیشند. در نقشه بچه‌ها، مغز متفکر یک خروس است.

آقاخانی برای ساخت سریال خروس به‌سراغ بازیگران شناخته‌شده‌ رفت و از آنها در نقش‌های اصلی بهره ‌برد؛ هرچند در قسمت‌های اول از حمید لولایی خبری نبود و بخش اعظم قصه سریال، حضور یوسف تیموری در لباس یک خروس بود اما با این‌حال او بار طنز مجموعه را میان بازیگران سریال تقسیم کرد تا از قابلیت‌های همه بازیگران استفاده کند. ایده مرکزی خروس که اتفاقات داستان را موجب می‌شود، ماجرای مردی است که به دلیل مشکل مادی نمی‌تواند از بیمارستان خارج شود و با این‌که مشکل جسمی‌اش حل شده، در بیمارستان محبوس می‌ماند.

پسر این مرد (اسی با بازی جواد رضویان) در خارج از بیمارستان به آب و آتش می‌زند تا بتواند پدرش را از این موقعیت نجات دهد اما هربار اتفاقی می‌افتد که اوضاع پیچیده‌تر و او از هدفش دورتر می‌‌شود.
این ایده و انتخاب چنین موقعیتی، در نگاه اول جدید به نظر می‌رسد. این‌که آدمی ناخواسته و به دلایلی در محیطی که باید خیلی وقت پیش از آن خارج می‌شده، گرفتار شود و کم‌کم سعی کند طور دیگری به پیرامون خود نگاه کند تا با حضورش تغییراتی در محیط ایجاد کند. بنابراین می‌توان گفت که ایده سریال خروس برای مخاطبان جذاب و تماشایی بود.

گرچه در سریال خروس، بهانه همه ماجراها خلاص‌کردن پدر از آن موقعیت ناراحت‌کننده است اما برای اتفاقاتی که در ادامه رخ می‌دهد، لزوم چنین انگیزه‌ای احساس نمی‌شود و مخاطب را ناراحت نمی‌کند، بلکه لبخند را به مخاطبان هدیه می‌دهد. ضمن این‌که تلاش بی‌وقفه اسی برای تهیه پول و بدبیاری‌هایش، اوج‌ها و تعلیق‌های داستان را به‌وجود می‌آورد؛ آن هم تلاش بیهوده‌ای که بدبیاری‌های پشت آن هم نتیجه بی‌فکری‌های خود اسی است. او خودش را به مخمصه می‌اندازد و اسیر ندانم‌کاری‌هایش می‌شود. در مجموع سریال خروس در زمان پخش و حتی در بازپخش‌ها، توانست نظر بسیاری از مخاطبان را جلب کند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها