میلگرد یا آرماتور (به انگلیسی Rebar) چیست و چه کاربردی دارد؟ انواع آن کدامند و موارد استفاده آن ها چیست؟ عوامل موثر بر قیمت روز میلگرد کدامند؟ این سوالات تنها بخشی از پرسش‌های روزمره در مورد این مقطع کاربردی مهم است.
میلگرد یا آرماتور (به انگلیسی Rebar) چیست و چه کاربردی دارد؟ انواع آن کدامند و موارد استفاده آن ها چیست؟ عوامل موثر بر قیمت روز میلگرد کدامند؟ این سوالات تنها بخشی از پرسش‌های روزمره در مورد این مقطع کاربردی مهم است.
کد خبر: ۱۳۹۱۴۰۵

 با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا به سوال‌های مذکور پاسخ داده و شما را با کلیاتی در ارتباط با این میلۀ پر کاربرد آشنا کنیم.

میلگرد چیست و چه عواملی بر قیمت آن تاثیر دارد؟

میلگرد از جمله مهمترین مقاطع فولادی است که در ساخت و ساز ساختمان‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند. ایمنی و استحکام سازه‌ های بتنی بیش از همه به وجود و یا عدم وجود این مقطع فولادی مربوط می شود. در واقع میلگرد را می توان یک پروفیل از جنس آلیاژ آهن و با سطح مقطع دایره‌ای در نظر گرفت که بیشتر مردم با نوع فلزی آجدار آن که در ساخت سازه‌ها و خانه‌ها به کار گرفته می‌شوند آشنا هستند.

در امر ساخت و ساز ساختمان و پروژه های عمرانی، از بتن و آرماتور به صورت ترکیبی استفاده می شود. دلیل اصلی آن، فقدان ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر کشش (برای بتن) و در برابر فشارش (برای آرماتور) است. به عبارت بهتر، از میلگرد آجدار برای بهبود مقاومت کششی بتن استفاده می شود تا مانع از هم گسیختگی سازه در زمان ایجاد تنش شود. زیرا بتن در کشش بسیار ضعیف عمل می کند، اما در فشار رفتار بهتری از خود نشان می‌دهد. ازدیاد طول فولاد در دماهای بالا (ضریب انبساط حرارتی) تقریباً با بتن برابر است.

میلگردها از نظر جنس، به دسته های مختلفی تقسیم می‌شوند. از این میان، می توان به انواع فولادی، کامپوزیت و اروپایی اشاره کرد. در ادامه به مهمترین دسته از آرماتورهایی که در ایران در ساخت و ساز استفاده می شوند، پرداخته شده است.

انواع میلگرد فولادی

آرماتورهای فولادی به دو دسته کلی ساده و آجدار تقسیم می شوند. نوع ساده A1 و انوع آجدار با گرید A2، A3 و A4 شناخته می شوند. هر کدام از این گریدها در ادامه توضیح داده شده است.

  • A1
  • A2
  • A3
  • A4

میلگرد A1

A1 نوعی از آرماتورهاست که هیچ گونه آجی ندارد و در واقع دارای سطح صاف و صیقلی است. A1 به طور کلی به عنوان «میلگرد داکتیل» شناخته می‌شود و دارای مصارف مختلفی است. از نظر ترکیب شیمیایی، دارای24 درصد عنصر کربن و60 درصد عنصر سیلیسیوم می‌باشد. به همین جهت از سایر آرماتورهای فولادی نرم‌تر بوده و مقاومت کششی پایین‌تری هم دارد. لازم به ذکر است که آرماتور A1 برای آهنگری و جوشکاری استفاده خوبی دارد که دلیل آن، مقدار کم کربن در ترکیب شیمیایی آن است.

میلگرد چیست، انواع آن کدامند و قیمت کدام نوع بالاتر است؟

آرماتور A2

A2 از دیگر انواع آرماتورهاست که دارای یک آج به شکل مارپیچ است. این آج مارپیچ از ابتدا تا انتهای آرماتور را پوشش می دهد و تا پایان مقطع، ادامه دارد. آرماتور A2 به جهت شکل ظاهری که دارد، به عنوان آرماتور با آج مارپیچ ساده نیز شناخته می‌شود. A2 را به ‌عنوان میلگرد نیمه خشک (ترد) و نیمه ‌نرم نیز رده بندی کرده‌اند. لازم به ذکر است که در استاندارد 3132 ملی ایران، A2 با نام میلگرد آج 340 شناخته می‌شود. از این محصول در کارهای نه چندان سنگین ساختمان‌سازی استفاده می‌شود؛ در تولید خاموت نیز کاربرد دارد.

میلگرد A3

از A3 به‌ عنوان میلگرد خشک نیز یاد می شود. تنش جاری ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تنش گسیختگی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع، از مشخصات A3 است. این آرماتور با آج جناقی و استحکام بالایی که دارد، مناسب عملیات ساختمانی است. از آرماتور A3 نمی توان برای عملیات جوشکاری استفاده کرد. علاوه بر این، به جهت برخورداری از ترکیب ساختاری خاصی که دارد، مناسب آهنگری و تغییر شکل‌های با زاویه تند نیست. قیمت A3 نسبت به A2 اندکی بالاتر است.

میلگرد چیست، انواع آن کدامند و قیمت کدام نوع بالاتر است؟

آرماتور A4

در طبقه بندی انواع میلگرد، یکی دیگر از پرکاربردترین انواع میله های آج دار، نوع A4 است. در گذشته، به سبب کمبود تجهیزات مورد نیاز در خطوط کارگاه‌های نورد و مراکز ذوب آهن، تولید آرماتور با استحکام بالا با مشکلاتی روبه‌رو بود. همین امر باعث می شد تا عمدتاً از فولادهای با کربن معادل بالا استفاده شود که به دلیل پایین بودن داکتیلیتی، علاوه بر مشکلات مربوط به جوشکاری، موجب نگرانی مهندسین طراح سازه نیز می‌شد. امروزه اما با پیشرفت فناوری و ساخت سیستم TERMEX، کارشناسان موفق به تولید آرماتورهای آجدار با آج 500 به بالا شده‌اند. این پیشرفت مرهون کنترل درجه حرارت و کنترل سرعت سرد کردن شمش های فولادی کم کربن است. در این صورت، دیگر نگرانی در تحمل بار و ضربه نیز وجود ندارد. سازمان ملی استاندارد ایران نیز همگام با استانداردهای معتبر جهانی میلگرد آجدار 500 و 520 را A4 نامیده است.

قیمت میلگرد

قیمت روز میله های فولادی، متأثر از قیمت جهانی آهن و فولاد می باشد که در بازار جهانی این فلز در لندن تعیین می‌گردد. اما عوامل مهم دیگری نیز بر این قیمت تاثیرگذار هستند؛ عواملی مانند استاندارد (A1، A2، A3 و A4) و تکنولوژی ساخت این محصول. لازم به ذکر است که در بین انواع آرماتور فولادی، نوع A4 دارای استحکام و قیمت بالاتری هست.

جهت مشاهدۀ لیست قیمت میلگرد آجدار تمامی کارخانه‌های ایران، به وبسایت شرکت مهندسی آنلاین سازه مراجعه کنید. از منوی وبسایت، بخش فروشگاه آهن آلات و گروه میلگرد، وارد صفحۀ مربوطه شوید و تمامی اطلاعات لازم خود را کسب کنید. https://onlinesazeh.com

با ما تماس بگیرید: 90000011

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها