ورق سیاه یکی از مهمترین شیت های فولادی است که از طریق فرایند نورد گرم تولید شده و به صورت مستقیم و غیر مستقیم در صنایع گوناگون کاربرد دارد.
کد خبر: ۱۳۹۱۲۶۳

با توجه به دما و فشار بالایی که این ورق ها حین فرایند نورد تحمل می‌کنند، سطح آن ها تا حدودی مات شده و به همین خاطر ورق سیاه نام گذاری می‌شوند. کیفیت ورق های تولیدی در این روش به عوامل گوناگونی بستگی دارد. ابعاد، استاندارد و کارخانه سازنده فاکتورهای اصلی اثرگذار بر کیفیت به شمار می‌آیند که بر قیمت نهایی این نوع ورق هم اثر دارند.

انواع ورق سیاه بر اساس ابعاد

از جمله نکات بسیار مهمی که هنگام بررسی کیفیت و حتی قیمت ورق سیاه باید به آن توجه شود، ابعاد این پلیت های فولادی است. به طور کلی، شیت های تولید شده با نورد گرد به دو صورت فابریک و رولی در بازار عرضه می‌شوند. اگر چه حالت سومی هم وجود دارد که همان ورق سیاه برش خورده است و از برش دادن ورق های رول به دست می‌آید؛ منتهی در دسته بندی کلی زیاد به آن اشاره نمی‌شود.

ورق سیاه فابریک

گاهی اوقات، کارخانه ابعاد مورد نظر مشتری را دریافت کرده و شیت های فولادی را متناسب با سفارش آن ها تولید می‌‌کند. به ورق هایی که در کارخانه و بر اساس سفارش مشتری برش داده می‌شوند، ورق فابریک می‌گویند. دقت بالا در برش ابعاد ورق، عدم وجود شکستگی و کچ شدگی و یک دست بودن ورق مهمترین ویژگی های ورق سیاه فابریک بوده که به طور کلی منجر به افزایش کیفیت آن می‌شوند.

ورق سیاه رول

این نوع ورق در کارخانه برش داده نمی‌شود؛ بلکه در یک عرض مشخص و طول نامحدود در خط نورد تولید شده و سپس به صورت رول جمع آوری می‌شود. رایج ترین عرض ورق های سیاه رول ۱، ۱.۲۵، ۱.۵ و ۲ متر می‌باشد. ضخامت این پلیت ها هم عمدتا بین ۱.۵ تا ۱۰۰ میلی متر است. اگر چه در موارد خاص این شیت ها با ضخامت ۱.۲ میلی متر هم برای تولید لوله و پروفیل تولید می‌شوند.

ورق سیاه برش خورده

حالت سوم عرضه ورق سیاه در بازار، شیت های برش خورده است. به این ترتیب که ابتدا ورق به صورت رول تولید شده و سپس بر اساس سفارش مشتری، در ابعاد مد نظر برش داده می‌شوند. این نوع پلیت های فولادی برخلاف شیت های فابریک، از دقت برش پایین تری برخوردار بوده و امکان مشاهده کج شدگی یا شکستگی در کناره ها وجود دارد. به طور کلی، ورق های برش خورده نسبت به شیت های فابریک کیفیت و قیمت پایین تری دارند.

قیمت ورق سیاه بر اساس نوع (گرید) آن

نکته دیگری که هنگام تعیین کیفیت و قیمت ورق سیاه باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، نوع استاندارد و گرید ساخت شیت های نورد گرم است. به طور کلی، پلیت های فولادی در سه استاندارد مختلف تولید می‌شوند که شامل ورق های ST37، ST52 و A516 هستند. هر یک از این ورق ها دارای ویژگی‌های خاص خود بوده و برای کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورق ST37

این نوع ورق میزان کربن نسبتا پایینی در ساختار خود دارد. به همین خاطر، استحکام متوسطی داشته و با عنوان فولاد نرم در صنعت شناخته می‌شود. ورق سیاه ST37 به صورت گسترده در ساختمان سازی و عمران کاربرد داشته و به آن ورق معمولی هم گفته می‌شود. از جمله ویژگی های مناسب این ورق می‌توان به قابلیت جوشکاری بالای اشاره کرد؛ همچنین برای ساخت مقاطع فولادی مانند تیرآهن، میلگرد، نبشی و پروفیل کاربرد زیادی دارد.

ورق ST52

این نوع ورق تولید شده در فرایند نورد گرم بیشتر برای مصارف صنعتی کاربرد داشته و به همین خاطر با نام ورق صنعتی هم شناخته می‌شود. درصد کربن در ترکیب شیمیایی ورق ST52 نسبت به شیت های ST37 بیشتر است و به همین خاطر استحکام فوق العاده بالایی دارد. علاوه بر این، وجود عناصر دیگری مانند سیلسیم و منگنز در ترکیب آن، مقاومتش در برابر کشش، خمش و پیچش افزایش می‌دهد. این نوع ورق سیاه هم از قابلیت جوشکاری مناسبی برخوردار بوده و برای ماشین کاری مناسب است. قیمت ورق هایST52  و ST37 در بازار تفاوت چندانی با هم ندارد.

ورق A516

شیت های A516 جزو ورق های با کربن بالا محسوب می‌شوند و به همین دلیل استحکام زیادی هم دارند. در ساختار این ورق هم تا حد مجاز از سیلسیم و منگنز استفاده شده که به افزایش کیفیت و مقاومت در برابر خمش آن منجر می‌گردد. گوگرد و فسفر هم به میزان بسیار کمی در آن وجود دارد. از این نوع شیت های فولادی عمدتا در صنعت و برای مصارفی همچون صنایع نفت و گاز، تولید دیگ های بخار و مخازن تحت فشار استفاده می‌شود. ورق سیاه A516 خود در چهار گرید ۵۵، ۶۰، ۶۵ و ۷۰ در بازار عرضه می‌شود که از نظر کیفیت و قیمت با هم تفاوت دارند.

کیفیت و قیمت ورق سیاه بر اساس کارخانه سازنده

با توجه به اهمیت فراوان شیت های نورد گرم به عنوان ورق پایه، کارخانه‌های زیادی در کشور این پلیت‌های فولادی را تولید می‌کنند. با توجه به مواد اولیه مورد استفاده در هر شرکت و نوع تجهیزات متفاوت آن ها، کیفیت محصول تولیدی شان با هم یکسان نیست. در همین راستا، قیمت ورق سیاه برندها و کارخانه‌های مختلف با هم تفاوت دارد. فولاد مبارکه اصفهان، اکسین اهواز و کاویان، برخی از مشهورترین کارخانه‌های سازنده این ورق در کشور به شمار می‌آيند.

استعلام قیمت و خرید

جهت استعلام قیمت انواع ورق های صنعتی و ساختمانی و سایر مقاطع فولادی، با ما در شرکت آنلاین سازه تماس بگیرید. تماس رایگان از سراسر کشور با شمارۀ 90000011

https://onlinesazeh.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها