روایتی از یک گمشده
پژوهش‌هایی که جای‌شان خالی‌ است

روایتی از یک گمشده

حمید مظفری، بازیگر سریال «پهلوانان نمی‌میرند» و «مختارنامه» که به‌عنوان کارگردان تئاتر هم شناخته می‌شود درباره پژوهش و فقدان آن گفت‌وگویی انجام داد.
حمید مظفری، بازیگر سریال «پهلوانان نمی‌میرند» و «مختارنامه» که به‌عنوان کارگردان تئاتر هم شناخته می‌شود درباره پژوهش و فقدان آن گفت‌وگویی انجام داد.
کد خبر: ۱۳۹۱۰۳۱

شما که خیلی از کارهای قدیمی ما را بازی کرده‌اید، بفرمایید چرا آن‌قدر سریال‌های گذشته نوستالژی‌اند و کمتر در سریال‌های امروز این اتفاق می‌افتد؛ آیا پای پژوهش در میان است؟


وقتی به کوچه و خیابان می‌رویم، خیلی عجیب است که بعد از این همه سال مردم یادشان نرفته و مرا به یاد می‌‌آورند و گله دارند که چرا دیگر کاری نمی‌کنم. گروهی با پهلوانان نمی‌میرند که تعدادشان زیاد است، گروهی هم با تله تئاتر «تله موش» و گروهی هم «معمای یک قتل».حتما سریال‌ ساختن با اندیشه و تفکر اهمیت داشته که آن اتفاقات برای سریال‌های قدیمی‌تر تلویزیون افتاده است. گرچه در میان سریال‌های امروز هم این اتفاق افتاده و برخی از آنها مثل «زیرخاکی» موفق‌ بوده‌اند که من خیلی با دقت دنبالش کردم.

 

شما انتقادی با این عبارت داشته‌اید که «بگذارید درام اتفاق بیفتد»،یعنی چه؟


من امروز هم این انتقاد را می‌کنم، چون باید برای اندیشه و تفکر در سریال‌سازی و فیلمسازی هم احترام قائل شد و هم بودجه و هم وقت گذاشت. آن‌قدر عوامل کارها را به تکاپو نیندازید و این از توجه به ظرافت‌ها و دقت در رویکردهای فیلمنامه و بقیه موارد کم می‌کند. در واقع درام در حالی اتفاق می‌افتد که فیلمنامه درست باشد، کارگردان هم‌جوهره و عنصر درام را به‌خوبی و به کمال‌ بشناسد و بازیگران هم باید چگونگی‌خلق شخصیت‌ نقش‌های محول شده به آنها را بدانند.



جایی خواندم که از سریال زیرخاکی، خیلی تعریف کردید و گفتید این مجموعه نمونه بارز توجه به پژوهش است؛ منظورتان چه بود و در این سریال چه چیزی دیدید که این نکته‌ را مطرح کردید؟


زیر خاکی، همه عنصر درام و کمدی موقعیت را درست اجرا کرد و این اتفاق با خلاقیت و توجه به پژوهش و اندیشه‌ورزی می‌افتد، وگرنه نمی‌توانست آن‌قدر سرزبان‌ها بیفتد. باید برای مردم کارهایی تولید شود که تحسین‌شان کنیم. من به همسر خانم ژاله صامتی(که در این سریال نقش بازجو داشتند) پیغام دادم تا تحسین مرا به ایشان ابلاغ کنند. همه عناصر کنار هم به‌درستی و خوبی قرار گرفته و کار خوبی از آب درآمده است. بقیه سریال‌ها هم بکوشند کار خوب و همترازی ارائه کنند تا از دهه‌های گذشته عقب نمانند.

 

در پایان اگر نکته‌ای برای تلویزیونی‌ها دارید که بتوانند مخاطبان‌شان را حفظ کنند، بفرمایید.


مشکل تلویزیون فقط سریال‌سازی نیست اما در بحث تولید آثار نمایشی، علاوه بر توجه به نویسندگان، باید نظارت‌ها دقیق‌تر شود. چرا به هر کاری مجوز می‌دهند‌ که ساخته و نمایش داده شود؟ باید نویسندگان، کارگردانان و هنرمندان این عرصه، صلاحیت‌شان از طریق مجاری هنری ــ صنفی‌ به تایید رسیده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها