امسال با مستند نیمه‌بلند «اسپانک» در دو بخش ملی و بین‌الملل جشنواره سینما حقیقت حضور دارم. اسپانک درباره یکسری از مردم منطقه بلوچستان است که در محل زندگی‌شان قرار است یک سد ساخته شود و به همین علت آنها ناچار به کوچ از این منطقه می‌شوند. آنها زندگی ابتدایی و بسیار منطبق با طبیعتی دارند و سد به عنوان نماینده‌ای از جهان مدرن باعث اخلال در روند زندگی سنتی‌شان می‌شود.
کد خبر: ۱۳۹۰۹۰۳
نویسنده محمدرضا خوش‌فرمان - مستندساز

ساخت همین سد باعث می‌شود افراد این منطقه به شهر بروند و در خانه‌های سیمانی زندگی کنند. همین امر موجب بروز معضلی به نام حاشیه‌نشینی شهری می‌شود. معضلی که تداعی‌کننده بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، خشونت، جرم و فساد است. ضمن این‌که در مستند اسپانک سعی شده احترام و باور‌هایی که اهالی آن منطقه برای دریا قائل هستند به تصویر کشیده شود.

هدفم از ساخت این مستند تاکید بر این مهم بود که در دنیای مدرن سنت‌ها را باید پاس داشت. امروز در روزگار بحران هویت یکی از راه‌های حفظ هویت ملی بازگشت به آداب و رسوم سنتی و فولکلوریک است. کمااین‌که پیوند انسان با آداب و رسوم نسل پیشین خود فرصتی برای بازیابی هویت و پیوند دوباره بین نسل‌ها ایجاد می‌کند. متاسفانه در زندگی امروز هر چقدر رو به مدرن شدن می‌رویم یکسری از فرهنگ‌ها، آیین‌ها و شیوه‌های زیست بومی را از دست می‌دهیم که این از دست دادن هزینه‌های گزاف مادی و معنوی بی‌شماری را به جامعه تحمیل می‌کند.

جشنواره سینما حقیقت جدی‌ترین و مهم‌ترین جشنواره سینمایی برای مستندسازان است. در فضا‌های سینمایی، اعم از فیلم بلند داستانی، فیلم کوتاه و... باید یک جشنواره تخصصی وجود داشته باشد که در این میان، جشنواره سینما حقیقت به عنوان رویداد تخصصی سینمای مستند شناخته می‌شود. با نگاهی به کلیت سینمای ایران متوجه می‌شویم افتخاراتی که سینمای مستند برای فرهنگ و هنر سرزمین ما می‌آورد بیشتر از افتخارات سینمای بلند داستانی است. این در حالی است که توجه مردم و مسئولان نسبت به سینمای مستند بسیار کمتر از سینمای بلند داستانی است. در جشنواره سینما حقیقت آثار زیادی حضور دارد. به همین دلیل سالانه نبض مستند را می‌توانیم در این جشنواره رصد کنیم.

علاوه بر این‌که هر کدام از مستند‌های حاضر در این جشنواره چالشی را دنبال می‌کنند. چالش‌هایی که نقاط نادیده‌ای را مطرح می‌کنند که اگر همین نقاط باعث روشن شدن چراغی در ذهن مسئولان و مردم شود باعث جلوگیری از رسیدن به بحران می‌شود. البته به نظرم اگر حجم فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره حقیقت کمتر شود و کیفیت فیلم‌ها را بر کمیت‌شان ارجحیت داده شود، بهتر است. چون جشنواره سینما حقیقت، جشنواره‌ای بین‌المللی است و کیفیت بالاتر مستند‌ها می‌تواند ارزآوری و بازار‌های خوبی برای سینما ما به همراه بیاورد. به‌علاوه از طریق این مستند‌ها می‌توانیم چهره واقعی مردم ایران را فارغ از هیاهوی سیاسی پیرامون‌شان به دنیا نشان دهیم. جشنواره حقیقت می‌تواند از طریق برگزاری کارگاه‌های تخصصی، به کارگیری استاد آموزشی مجرب، به نمایش درآوردن بهترین فیلم‌های روز جهان و... نسبت خود را با تولیدات مستند جهان ارزیابی و به کیفی‌سازی و استانداردسازی سینمای ایران کمک بی‌شائبه‌ای کند.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها