لمینت پرسلن و رزین کامپوزیت رایج ترین مواد برای ساخت روکش های دندانی هستند. در صورتی که به یک دندانپزشک زیبایی با تجربه مراجعه کنید با هر دوی این مواد می تواند لبخندی زیبا به شما هدیه دهد.
لمینت پرسلن و رزین کامپوزیت رایج ترین مواد برای ساخت روکش های دندانی هستند. در صورتی که به یک دندانپزشک زیبایی با تجربه مراجعه کنید با هر دوی این مواد می تواند لبخندی زیبا به شما هدیه دهد.
کد خبر: ۱۳۹۰۳۲۶

اما لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت دندان؟ کدام یک برای شما مناسب تر است؟ هزینه لمینت دندان بیشتر است یا کامپوزیت؟ 

فرق بین کامپوزیت و لمینت دندان در چیست؟

لمینت سرامیکی و کامپوزیت هر دو از روش های زیبایی دندان ها هستند که منجر به اصلاح طرح لبخند و زیبایی چهره می شود. در هر دو روش لایه نازکی از مواد به جلوی دندان ها چسبیده می شوند و رنگ، اندازه و شکل دندان را تغییر می دهد. در واقع تفاوت بین کامپوزیت و لمینت دندان در جنس متریال به کار رفته در آنها است.

به دلیل جنس متفاوتی که این دو ماده با یکدیگر دارند باعث می شود که مراحل درمان، طول درمان، طول عمر و ویژگی های هر یک با هم متفاوت باشد. در این مطلب به بررسی تفاوت های این دو درمان خواهیم پرداخت.

لمینت دندان طبیعی تر است یا کامپوزیت دندان؟

روکش های دندانپزشکی به گونه ای ساخته می شوند که در عین حال که شبیه به دندان های طبیعی شما هستند و مواردی همچون بدرنگی دندان ها، روی هم رفتگی جزئی دندان ها و ... هم اصلاح می شود.

با این حال لمینت های سرامیکی طبیعی تر از کامپوزیت های دندانی هستند. زیرا مواد به کار رفته در لمینت سرامیکی نور را به روشی کاملا مشابه مینای دندان طبیعی بازتاب می کنند.

برای موارد شدیدتر لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

در صورتی که دندان های شما لکه های زیادی داشته باشد، دچار آسیب دیدگی شده باشد یا فاصله بین دندانی نسبتا زیادی داشته باشید ممکن است دندانپزشک لمینت سرامیکی را به شما پیشنهاد دهد.

روکش های کامپوزیتی برای برطرف کردن ناهنجاری های خفیف تا متوسط مناسب تر می باشند. البته در صورتی که ناهنجاری دندانی شما بسیار شدید باشد و لمینت های سرامیکی قابل پوشش دهی نباشد ممکن است دندانپزشک شما انجام ارتودنسی دندان را توصیه کند.

ماندگاری کامپوزیت دندان بیشتر است یا لمینت؟

ماندگاری لمینت سرامیکی به طور متوسط 10 الی 20 سال است و در صورتی که در رعایت بهداشت دهان و دندان خود کوشا باشید ممکن است طول عمر لمینت های سرامیکی مادام العمر باشد. اما طول عمر ونیرهای کامپوزیتی 5 الی 7 سال است.

لمینت دندان محکم تر است یا کامپوزیت دندان

لمینت های سرامیکی بسیار مستحکم تر از رزین های کامپوزیت هستند. البته لمینت های سرامیکی مانند روکش های کامپوزیت قابل ترمیم نیستند. در صورتی که لمینت های سرامیکی نیاز به تعویض داشته باشند هزینه نسبتا بالایی دارند.

طول درمان لمینت دندان سریعتر است یا کامپوزیت؟

نصب روکش های کامپوزیتی اصولا در یک جلسه انجام می شود. در حالی که برای نصب لمینت های سرامیکی نیاز به مدت زمان بیشتری است زیرا روکش ها باید در لابراتوار دندانپزشکی ساخته شوند و پس از چند روز روی دندان های شما نصب می شود.

لمینت دندان ارزان تر است یا کامپوزیت؟

هزینه لمینت دندان تقریبا دو برابر بیشتر از کامپوزیت است. البته بالا بودن هزینه لمینت دندانی به دلیل مزایایی که دارد توجیه پذیر است.

لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت

مزایای کامپوزیت دندان چیست؟

  • قیمت کامپوزیت دندان از لمینت دندان کمتر است.
  • نصب کامپوزیت دندان تنها در یک جلسه انجام می شود.
  • نصب کامپوزیت دندان کم خطرتر و همچنین سریع تر است.
  • بزرگ ترین مزیت کامپوزیت های دندانی به نسبت لمینت های سرامیکی، برگشت پذیر بودن آنها است؛ به این معنی که در صورت پشیمانی از انجام کامپوزیت دندان هزینه لمی می توانید به دندانپزشک خود مراجعه کنید و کامپوزیت را از روی دندان خود بردارد.

مزایای لیمنت دندان چیست؟

  • دوام و ماندگاری لمینت های سرامیکی بسیار بیشتر از کامپوزیت های دندانی است.
  • لمینت های سرامیکی طبیعی تر و زیباتر از کامپوزیت دندانی هستند.
  • به دلیل مستحکم بودن لمینت های دندانی در برابر لکه گیری و شکنندگی مقاوم هستند.
  • احتمال تغییر رنگ دندان ها در اثر خوردن مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی بسیار کم است.

جدول مقایسه لمینت و کامپوزیت دندان

لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت

 

کلام آخر

ما در این نوشتار سعی کردیم به تفاوت های لمینت و کامپوزیت دندان و نقاط قوت و ضعف هر یک بپردازیم. به طور کلی اگر بخواهیم جواب اولین سوال این نوشتار را بدهیم باید بگوییم که لمینت های سرامیکی بهتر از کامپوزیت ها هستند و تنها هزینه آنها بیشتر از کامپوزیت دندان است.

 

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها