جام‌جهانی 1986

جاودانه «دست‌خدا»

... و برزیلی که باز هم مدعی نبود

سلسائو قربانی سلطان پنالتی‌ها

باز قطر و باز هم اتفاقی غیرمنتظره! برزیل، مدعی اصلی قهرمانی در جام‌جهانی 2022 پس از تساوی یک بر یک در 120دقیقه در ضربات پنالتی از کرواسی شکست خورد و با چشمانی اشکبار قطر را ترک کرد.
کد خبر: ۱۳۹۰۲۶۲
نویسنده ​​​​​​​ایمان گودرزی - گروه ورزش
پس از این‌که دو تیم با تساوی بدون گل راهی وقت‌های اضافه شدند به نظر می‌رسید نیمار با به ثمر رساندن یک گل انفرادی فوق‌العاده و رسیدن به تعداد گل‌های ملی پله، برزیل را به نیمه‌نهایی رسانده است اما گل برونو پتکوویچ تیری به قلب سلسائو نشاند تا ضربات پنالتی تیم صعود کننده را مشخص کرده باشد. پنالتی دقیقا همان چیزی بود که کرواسی و دروازه‌بان جوان آنها می‌خواستند. طبق انتظار، دومینیک لیواکوویچ، دروازه‌بان کرواسی بار دیگر قهرمان کرواسی و ضربات پنالتی شد و با مهار اولین پنالتی و به تیر خوردن پنالتی مارکینیوش بار دیگر پس از برد ژاپن در ضربات پنالتی، تیمش را به مرحله بالاتر برد.
 
کرواسی؛ قاتل وقت‌های اضافه
در جام جهانی 2018 تیم زلاتکو دالیچ در سه مرحله حذفی قبل از فینال بازی‌های خود را در وقت‌های اضافی پیروز شدند و در این جام نیز دو مرحله را با پیروزی در وقت‌های اضافه پشت‌سر گذاشتند. وقتی نیمار با گل بی‌نظیرش ورزشگاه اجوکیشن را روی هوا برد و هواداران روی سکوها مشغول رقص و شادی بودند هیچ‌کس حواسش به این واقعیت نبود که کرواسی قبل از این بازی هفت بار رقبا را در مراحل حذفی جام‌جهانی و یورو به وقت‌های اضافه برده و کار آنها را تمام کرده است. برزیل هشتمین قربانی شطرنجی پوشان شد و در پایان این هواداران بهت زده‌ زرد پوشان بودند که چهره گریان فوق ستاره‌های خود را هنگام خروج از زمین می‌دیدند و خبری از رقص سامبا نبود. حالا تیم‌های باقیمانده در جام یک چیز را به‌خوبی در تقابل با کرواسی می‎‌دانند؛ یا در 90دقیقه بازی را تمام کن یا قربانی خواهی شد. این جام‌جهانی اتفاقات غیر‌منتظره کم نداشته است و حالا باید حذف مدعی اصلی قهرمانی را نیز به آن اضافه کرد. برزیل بدون شک و به گفته اکثر کارشناسان، تیم برتر جام‌جهانی بود و وجود استعدادهای فوق‌العاده‌ در تیم مانند وینیسیوس و نیمار، شور و حرارت خاصی به بازی‌های این تیم و جام داده بود اما با بدشانسی مقابل کرواسی که خوب می‌داند بازی‌های حذفی را چطور پیروز شود، قرار گرفت.

 تبعات حذف برزیل
نیمار بعد از بازی کاملا پریشان بود و به‌سختی با رسانه‌ها مصاحبه کرد. نیمار در حالی که اشک می‌ریخت در جواب به این سؤال که این آخرین جام‌جهانی او بود، به خبرنگاران گفت:« راستش، نمی‌دانم. فکر می‌کنم اکنون صحبت در این مورد درست نباشد. شاید احساسی تصمیم بگیرم و بعد پشیمان شوم. اگر بگویم این پایان است، عجله کرده‌ام اما هیچ تضمینی هم نمی‌دهم. بگذارید ببینیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد.»
نیمار به‌عنوان یکی از بهترین بازیکنان برزیل بازنشسته خواهد شد، گرچه تنها افتخار ملی نیمار جام کنفدراسیون‌ها در سال 2013 است اما بدون شک او یکی از بهترین بازیکنان تاریخ برزیل خواهد بود که در صورت خداحافظی در آخرین دیدار ملی خود موفق شد به رکورد پله، برترین گلزن تاریخ برزیل نیز برسد و در کنار او 77 گل زده برای تیم ملی داشته باشد. او در مجموع 8 گل برای برزیل در جام‌های جهانی به ثمر رسانده که با لئونیداس و ریوالدو برابری می‌کند و پشت سر رونالدو، پله، آدمیر، واوا و جرزینهو قرار گرفته است. در کنار این دنی آلوز، 39ساله تایید کرد که این آخرین جام‌جهانی او خواهد بود اما از نیمار خواست تا ادامه دهد.
آلوز گفت: «وقت آن رسیده که بگویم این جام‌جهانی آخرین بازی من بود اما فکر نمی‌کنم برای نیمار این‌طور باشد و دوست دارم در تیم‌ملی ادامه دهد.»
همان‌طور که انتظار می‌رفت، تیته پس از بازی از تیم‌ملی کناره‌گیری کرد و به خبرنگاران گفت: «دوران من در برزیل تمام شده است. این حرف را بیش از یک سال و نیم پیش گفتم و روی حرفم خواهم ماند.»
 
منبع: ضمیمه جام22 روزنامه جام‌جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها