در منابع طب سنتی به هوایی که پر از آلاینده‌های شیمیایی و ذرات معلق گرد و غبار باشد و بوی نامطبوع و متعفنی بدهد، هوای وبایی گفته می‌شود که برخلاف باور عامه مردم، لفظ هوای وبایی، بیان‌کننده شیوع وبا نیست و به نوعی تعبیر هوای ناسالم است.
کد خبر: ۱۳۹۰۲۳۱
نویسنده فاخره بهبهانی - گروه دانش و سلامت

در هوای وبایی احتمال آسیب به اعضای اصلی بدن مانند قلب، کبد و مغز وجود دارد و بیماری‌های مسری شایع می‌شود. متخصصان تغذیه براین باورند که از زمان شروع آلودگی هوا افراد باید با مصرف بیشتر لبنیات، سبزیجات و میوه‌های حاوی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان از عوارض آلودگی‌ها بر بدن بکاهند، اما طب ایرانی چه راهکار‌هایی را برای مقابله با عوارض آلودگی هوا توصیه کرده است؟

از دیدگاه طب سنتی آلودگی هوا بیشتر بر روی افراد دچار سوءمزاج، تاثیر نامناسب دارد و معمولا برای افراد با مزاج‌های متعادل مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. علائم ساده‌ای مثل نفخ، یبوست، تنگی نفس مختصر یا بدخوابی، می‌تواند نشانه سوءمزاج باشد که در شرایط آلودگی هوا این علائم حادتر می‌شود. شاید بتوان گفت افراد با مزاج یا سوءمزاج خشک آسیب‌پذیری بیشتری خواهند داشت.

بخور و دود دادن گیاهان موثر است؟

برخی افراد معتقدند که با دود دادن برخی گیاهان می‌توانند هوای تنفسی را پاکسازی کنند. واقعیت این است که دود دادن بیشتر برای وقتی است که بیماری‌های واگیر، شایع است. گیاهانی مانند پوست انار، میوه به، برگ بید، گل زعفران، چوب سیب، غده سیر، سقز، عود هندی، کافور، کندر، برگ مورد و اسپند می‌تواند موثر باشد. البته باید دود، ملایم و در غلظت‌های مناسب و نه غلیظ باشد که فرد دچار تنگی نفس نشود. همچنین بوییدن مواد خوشبو نظیر کافور، نیلوفر، بنفشه و صندل برای افراد گرم‌مزاج و مشک، عنبر، لادن، میخک و جوز بوا در افراد سردمزاج توصیه شده است.

پرهیز از اقدامات تضعیف‌کننده

خواب ناکافی و شب‌زنده‌داری، مواجهه با هوای بسیار سرد، مجاورت با امواج الکترومغناطیس به‌ویژه رایانه و تلفن همراه، حمام‌های طولانی‌مدت، گرسنگی شدید، فعالیت‌های بدنی و ورزش سنگین، مصرف سیگار و قلیان، استفاده از حشره‌کش‌ها در خانه و پخت و پز بدون تهویه مناسب به‌خصوص در روز‌های آلوده می‌تواند آسیب‌زننده باشد. بهتر است پس از برگشت به منزل مجاری تنفسی را با آب نمک رقیق یا آب خالی شست‌وشو دهید.

بخور نخور‌های این روز‌ها

از مصرف خوراکی‌های افزاینده غلظت خون و یبوست‌آور مانند گوشت قرمز، عدس، بادمجان به‌ویژه میرزاقاسمی، فرآورده‌های گوشتی (سوسیس و کالباس)، غذا‌های خمیری نظیر ماکارونی، لازانیا و غذا‌های چرب و سنگین مثل کله‌پاچه اجتناب کنید. موز سفت، خرمالوی نارس و گس، میوه‌های ترش و سنجد در گروه خوراکی‌های یبوست‌آور هستند. گوشت جوجه و کبک همراه با چاشنی‌هایی مانند سماق، غوره، آبلیمو، سرکه یا آب‌انار ترش استفاده کنید. از سالاد با اجزایی همچون کاهو یا جوانه غلات، هویج رنده‌شده، روغن زیتون با کمی آب نارنج طبیعی یا رب انار و سوپ‌های سبزیجات همراه با زرشک، هویج رنده‌شده، شلغم و به استفاده کنید.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها