سرمایه‌گذاری در کار فرهنگی، هیچ‌گاه ضرر ندارد
گفت‌وگو با داوود داداشی، سیاه‌بازی برای تمام فصول

سرمایه‌گذاری در کار فرهنگی، هیچ‌گاه ضرر ندارد

کد خبر: ۱۳۸۸۸۱۵
نویسنده جبار آذین - منتقد و مدرس

فرهنگ و هنر و رسانه، به مثابه تارک درخشان و مانای فرهنگ و باور‌ها و آیین‌های جوامع وآینه تمام‌نمای رخسار انسان‌ها، دارای قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و ویژگی‌های بزرگ و منحصربه‌فردی هستند که هیچ کدام از ارکان، عوامل و عناصر اجتماعی دیگر، حائز چنین خصوصیات و مولفه‌ها و قدرت تاثیرگذاری نیستند.

از همین رو، هرگاه ابزار هنر در دست‌های هنرمندان توانا و کاربلد و متعهد قرار گرفته و درجهت خدمت به انسان و انسانیت و ملت‌ها و کشور‌ها به کار گرفته شده و تصویرگر سیمای حق و حقیقت و انسان‌ها و زندگی‌های سلامت و فروزان بوده، توانسته افزون بر انجام رسالت عظیم فرهنگی و بازآفرینی بدون فریب و ریای چهره‌ها و ارزش‌ها، پاسدار و ارتقابخش و نمایشگر صدیق خادمان ملت در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و ورزشی باشد و سیمای زیبا و فداکار و قابل تحسین انسان‌های بزرگ را در قاب تصویر جاودانه کند.

آثار ماندگار ادبیات و هنر ایران‌زمین، سرشار از این چهره‌ها و قصه‌های شیرین و تلخ زندگی پرفراز و فرود آن‌ها است. چهره‌ها و قصه‌هایی که در برخی مجموعه‌ها و برنامه‌های رسانه ملی، به خوبی و هنرمندانه تصویر شده است. در میان مردم سلحشور و بزرگ ایران، بعضی قشر‌ها از جمله پرستاران به تناسب شغل و موقعیت و شرایط اجتماعی و قابلیت‌های خود در مقاطعی بیش از همیشه درخشیده‌اند.

بدون شک پرستاران درهمه جا و همیشه با فداکاری‌ها وایثارگری‌های خود پرفروغ بوده‌اند. در واقع به سبب همت‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی آن‌ها است که سلامت جامعه تضمین شده و می‌شود. پرستاران در مقام پیشتازان عرصه سلامت در کنار پزشکان و کادر درمان، علاوه بر انجام وظایف سترگ مراقبت و رسیدگی به امور بیماران، مهرگسترانه، همدل و همراه بیماران بوده و در درمان جسم و روح آنها، سلحشوری‌ها کرده‌اند. هنگام بروزحوادث و سوانح و رویداد‌های طبیعی مانند سیل و زلزله، این پرستاران بوده‌اند که همراه دیگر خادمان سلامت، به یاری مردم شتافته‌اند. در دوران جنگ تحمیلی، خالق هزاران حماسه سلامت‌آفرین شدند و در دوران تلخ و مرگبار کرونا، در صفوف نخست دفاع ازمردم به مقابله با کرونا پرداختند و گروهی از این مهربانان دراین مسیر، جامه زیبای شهادت به تن کردند. آن‌ها امروز همچون همیشه پرچمدار سلامتی در کشور هستند.

زندگی و رنج‌ها و از خود گذشتگی‌های پرستاران، هرگز از نگاه تحسین‌برانگیز مردم و اهالی هنر مغفول نمانده و هنرمندان متعهد و متدین با ساختن ده‌ها فیلم و سریال کوشیده‌اند با ترسیم و تصویر پرستاران، قدردان گوشه‌ای از بزرگی‌های آنان بوده و بزرگواری‌های آن‌ها را به نمایش گذارند. رسانه ملی طی سال‌ها با تولید چندین اثر تماشایی در قاب سریال کوشیده به پاسداشت مقام‌شان، قدردان ارزش‌ها و خدمات آن‌ها باشد. مجموعه‌های مانای پرستاران و نجات‌یافتگان و... از این نوع است که هرکدام در حد توانایی و امکانات هنری در این زمینه کوشا بوده‌اند.

در سریال کرونایی مسعود ده‌نمکی هم به پاس زحمات و خدمات آن‌ها به مدافعان سلامت پرداخته شده است. پرستاران از قشر‌های بالنده و ارزشمند کشور و جهان بشریت هستند که باید در برابر مهر آن کلاه از سر برداشت. جدا از تولیدات هنری درباره زندگی و فعالیت‌های پرستاران، شبکه‌های مختلف صداوسیما، به‌خصوص شبکه سلامت، مستمر به مدافعان سلامت می‌پردازند. عده‌ای از پرستاران هم دامنه فعالیت خود را از جامعه پرستاری به جامعه هنری کشانده و ایفاگر نقش‌های به‌یادماندنی از پرستاران شدند. همچنین برخی بازیگران با بازی‌های خوب، شخصیت پرستار را در هنر و نزد مردم ماندگار کرده‌اند. امیدکه قدر آن‌ها همچنان دانسته و خدمات ارزشمندشان پاس داشته شود و مردم و اهالی هنر و قلم و مسئولان، دست آن‌ها را به گرمی بفشارند ودر ارائه خدمات و تسهیلات زندگی و تجلیل از مقام‌شان، پیشگام و مصمم بمانند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها