دستگیری ۲۳۱مجرم در طرح کاشف پلیس تهران

افزایش‌ سرقت در روزهای‌ اغتشاشات

«در دو ماه گذشته و تحت تاثیر اغتشاشات، وقوع جرایم در نقاطی از تهران افزایش پیدا کرد و کشف جرایم هم روندی کاهشی داشت.» فرمانده انتظامی تهران بزرگ دیروز در حاشیه طرح کاشف پلیس آگاهی بر این موضوع تاکید کرد و ادامه داد: «این موضوع به‌دلیل صرف توان و تمرکز پلیس برای مقابله با اغتشاشات بوده است.»
کد خبر: ۱۳۸۷۹۲۷

سردار حسین رحیمی در ادامه با اشاره به دستگیری‌های طرح کاشف گفت: «در این مرحله از طرح ۳۲۱ نفر از مرتکبان جرایم زورگیری، قتل، آدم‌ربایی، سرقت و موبایل‌قاپی دستگیر شدند. این مجرمان در قالب ۶۸ باند فعالیت می‌کردند و تاکنون به ۲۱۲۸ فقره سرقت اعتراف کرده‌اند.»

براساس آمار رئیس پلیس تهران، یک‌سوم مجرمان برای اولین بار دستگیر شده‌اند و به‌نوعی جرم‌اولی هستند و دوسوم دیگر که ۲۰۴ نفر بودند سابقه ارتکاب جرایم و دستگیری داشتند.
وی در ادامه به دستگیری دو باند سرقت تلفن‌همراه اشاره کرد و افزود: «این افراد گوشی‌های تلفن‌همراه سرقتی را از طریق مرز نیمروز به کشور افغانستان انتقال می‌دادند.»

رحیمی ادامه داد: «انهدام دو شرکت هرمی با ۳۰عضو، بازداشت ۲۷محکوم فراری و تحت تعقیب و دستگیری اعضای شش باند حرفه‌ای سرقت منزل از دیگر اقدامات انجام‌شده در این طرح است. همچنین عامل دو جنایت که به کشور ترکیه گریخته بود، در این طرح دستگیر شد.»

رئیس پلیس تهران با اشاره به کشفیات پلیس امنیت اقتصادی گفت: «مأموران پلیس امنیت اقتصادی به ۳۸پرونده رسیدگی و ۶۷متهم را در این زمینه شناسایی کردند. همچنین سه نفر که فرار مالیاتی به ارزش ۱۴هزار میلیارد تومان داشتند دستگیر شدند.»

رحیمی گفت: «۱۰۴نفر از افرادی که اختلاس، فرار مالیاتی و ارتشاء داشتند شناسایی و دستگیر و همچنین ۶۳متهم در حوزه اخلال در نظم اقتصادی دستگیر شدند.»

قصدم گرفتن ارثیه مادرم بود

شغلش قصابی است و اولین بار است که دستگیر می‌شود. کینه‌ای قدیمی باعث شد دزد خانه دایی‌اش شود. می‌گوید: «مدتی بود برسر ارثیه با دایی‌ام مشکل پیدا کرده بودم. او سهم ارث مادرم را نمی‌داد. همین باعث شد برای انتقام تصمیم به سرقت از خانه‌اش بگیرم. یک روز که به خانه دایی‌ام رفته بودم دسته‌کلیدش را برداشتم. به بهانه خرید از خانه بیرون رفتم و کلید‌های یدک ساختم. یک شب که او در خانه نبود، همراه دوستم به آنجا رفتیم و طلا، دلار و وسایل با ارزش را سرقت کردیم. اموال سرقتی حدود دو میلیارد تومان ارزش داشت که با دوستم تقسیم کردیم. وقتی دایی‌ام شکایت کرد، پلیس به من مشکوک شد و دستگیرم کرد. ارثیه مادرم ۱.۵میلیارد بود که فقط می‌خواستم آن را از دایی‌ام بگیرم.»

خرید طلا با دلار‌های تقلبی

طعمه‌های‌شان را از میان طلافروشان انتخاب می‌کردند. طلافروشانی که نمی‌دانستند خرید طلا‌ها توسط دختر جوان، دامی برای یک کلاهبرداری بزرگ است. پلیس با دریافت شکایت‌های مشابه، دختر و پسری به نام‌های مهرنوش و مهدی را دستگیر کرد. مهدی درباره شگردشان گفت: «با جست‌وجو در اینترنت، طلافروشان را شناسایی می‌کردیم. مهرنوش با آن‌ها تماس گرفته، اینترنتی خرید می‌کرد و مبلغ را به صورت دلار پرداخت می‌کردیم. بعد از چند خرید اعتماد طلافروش را جلب کرده، آخرین‌بار طلای زیادی می‌خریدیم و وجه آن را باز هم به دلار می‌پرداختیم. البته این بار قضیه فرق می‌کرد. یکی از دوستانم جاعل دلار بود و در مرحله آخر، طلا‌ها را با دلار‌های تقلبی خرید می‌کردیم. ۱۰هزار دلار تقلبی را ۹۰ میلیون تومان خریدم. به این شیوه از چهار طلافروش کلاهبرداری کردیم.»

سرقت از پدر و مادربزرگ‌ها

در گوشه‌ای از محوطه زنان و مردان سالخورده‌ای ایستاده‌اند که نقطه مشترک آن‌ها سارقی است که از آن‌ها دزدی کرده است. مرد جوان در میان متهمان نشسته، سرش را پایین انداخته و توان نگاه کردن به مالباختگان را ندارد. او درباره نحوه سرقت از سالخوردگان می‌گوید: «مقابل دستگاه‌های خودپرداز پرسه می‌زدم و با شناسایی سالخوردگان به بهانه این‌که می‌خواهم به آن‌ها کمک کنم، کارت و رمزشان را می‌گرفتم و با بهانه این‌که دستگاه خراب است در یک چشم‌برهم‌زدن کارت‌شان را با کارت مشابهی جا‌به‌جا می‌کردم. موجودی حساب‌شان را گرفته و با آن سکه و دلار می‌خریدم. فکر کنم از حدود ۱۰۰نفر به این شیوه سرقت کردم. البته مدتی بود سرقت‌ها را کنار گذاشته و توبه کرده بودم. یک روز در حال عبور از خیابان شاهد سرقتی خشن بودم که خیلی روی من تاثیر گذاشت و همان‌جا تصمیم گرفتم دور خلاف را خط بکشم و دیگر سرقت نکردم تا این‌که ماموران دستگیرم کردند.»

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها