شبکه‌های تماشا و آی‌فیلم و حتی شبکه‌های برون‌مرزی، با توجه به اهداف و مخاطبان خود، در کنار دیگر برنامه‌های‌شان، اقدام به بازپخش برخی مجموعه‌های موفق سال‌های دور و نزدیک می‌کنند که به‌رغم تکراری‌بودن آن‌ها با استقبال قشر‌های مختلف مردم روبه‌رو می‌شوند. گرچه بعضی شبکه‌ها در این زمینه افراط می‌کنند و طی سال یک سریال را چند بار پخش می‌کنند، بااین‌حال، بازهم بیننده دارند.
کد خبر: ۱۳۸۷۰۴۰
نویسنده جبار آذین - منتقد و مدرس

گاه تعدادی از این سریال‌ها، گوی استقبال مخاطب را از سریال‌های جدید هم می‌ربایند. پخش چندباره مجموعه‌هایی مانند: ساختمان‌پزشکان، ساعت‌خوش، مرد هزارچهره، ستایش، متهم‌گریخت، سه‌درچهار، گاندو و... و اقبال عمومی از آن‌ها گواه این مدعاست. دراین‌میان، پیوسته این پرسش برای اهالی ادب‌وهنر و مردم و مدیران سیما مطرح است که علت استقبال از آن‌ها توسط قشر‌ها و نسل‌های مختلف و خانواده‌ها چیست. پاسخ این سؤال را باید از درون خود این مجموعه‌ها دریافت. سه مسأله کلیدی و اساسی، رمز موفقیت و کهنه‌نشدن و مانایی سریال‌های قدیمی است. نخست؛ مضمون و محتوای فراگیر اجتماعی و انسانی، دوم؛ استفاده درست از گونه‌های خانوادگی و کمدی و اجتماعی و سوم؛ تولید آن‌ها توسط گروهی از کاربلدان و حرفه‌ای‌های تلویزیون، تتاتر و سینما. این گونه است که بازپخش سریال‌های قدیمی این روز‌ها هم مشتریان خاص خود را دارند. صدالبته این بدان معنا نیست که سریال‌هایی که این روز‌ها تولید و پخش می‌شوند، دارای ویژگی‌های قدیمی‌ها نیستند، اما کم‌توجهی در گزینش و پرداخت سوژه‌های روز و نیاز‌های امروز مخاطب و نبود هنرمندان قدیمی در ماندگار نشدن برخی از آن‌ها دخیل است. از همین رو ارتقای کمی‌وکیفی مجموعه‌های جدید در گونه‌های تاریخی، اجتماعی، خانوادگی، کمدی و پلیسی با رویکرد‌های محتوایی غنی‌تر و تولید آثار فاخر و شایسته در دستورکار مدیران و برنامه‌سازان و تولیدکنندگان سیما قرار گرفته که با دقت و سرعت و همت ادامه دارد تا بازهم بینندگان سینما بهترین و ماندگارترین سریال‌های رسانه‌ملی را شاهد باشند. در این راستا دعوت از هنرمندان باتجربه و حرفه‌ای در کنار جوانان مستعد مجموعه‌ساز و تاکیدات و رهنمود‌های رئیس رسانه‌ملی، کارساز است و قرائن و شواهد حکایت از آن دارد که یک بار دیگر و بازهم سریال‌ها و برنامه‌های جدید خوش‌ساخت و جذاب و پرمحتوا قاب سیما را زینت خواهند داد. تولید مجموعه‌های آماده پخش مانند «گیل‌دخت» و سریال‌های قدری، چون «سلمان‌فارسی» و «حضرت‌موسی» نشانگر آغاز تحولات بزرگ در این عرصه و ادامه تولید سریال‌های مانا و جذاب و تماشایی رسانه‌ملی است. هنرمندان و منقدان و دوستداران آثار مانا و تماشایی رسانه‌ملی در انتظار تازه‌های خوش‌ساخت و بامحتوای سیما هستند. آثاری که علاوه بر رضایت ملی، شایستگی و قابلیت رقابت با بهترین‌های تلویزیون‌های جهان را خواهند داشت.

نقش کاپیتولاسیون در تحقیر ملت‌ها

رادیومعارف در برنامه «نقد و نظر» که امروز روانه آنتن می‌شود، به بررسی جایگاه کاپیتولاسیون و نقش آن در تحقیر ملت‌ها می‌پردازد. این برنامه که به همت گروه فقه و اندیشه طراحی و تولید می‌شود ضمن بیان مفهوم کاپیتولاسیون به نقش آن در تحقیر ملت‌ها می‌پردازد و ابعاد فردی و اجتماعی آن را در کشور و مجامع جهانی بازگو می‌کند. کاپیتولاسیون در حقیقت همان حق قضاوت کنسولی است که قضاوت نهایی راجع به اقدامات یک تبعه خارجی در کشور دیگر را به عهده قوانین آن کشور نمی‌داند بلکه به عهده قوانین دولت متبوع این فرد است. این گونه حقوق و امتیازات که به اتباع خارجی در یک کشور داده می‌شود، در واقع یک امتیاز استعماری است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها