ورزشی‌نویسان همواره پس از باخت یک تیم، بیش از این‌که در زمین بازی به دنبال اخبار و حواشی باشند در رختکن، چنین اخباری را دنبال می‌کنند و می‌دانند که رختکن بازیکنان، همیشه پس از شکست، ظرفیت بالایی برای اتفاقات خبرساز دارد.
کد خبر: ۱۳۸۶۹۲۰

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، حزب جمهوریخواه نیز اکنون چنین وضعی دارد و پس از شکستی که اعضای این حزب در ایجاد موج قرمز در انتخابات میاندوره‌ای کنگره خوردند بیش از آن‌که نتایج انتخابات مهم باشد اتفاقاتی که در پس پرده میان اعضای حزب در جریان است اهمیت دارد و رویداد‌های سیاسی آینده را شکل خواهد داد.

یکی از مهم‌ترین این اتفاقات، که قطعا مورد بحث و بررسی میان اعضای حزب جمهوریخواه است، مسأله رهبری این حزب و شخص دونالد ترامپ است؛ فردی که در سال‌های اخیر همواره سیاست آمریکا را تحت تاثیر اقدامات و مواضع خود قرار داده و اکنون هم در انتخابات میاندوره‌ای، عملکرد ضعیفی از خود نشان داد و اکثر کاندیدا‌های مورد حمایت او از رقبای دموکرات‌شان شکست خوردند تا جایی که برخی از حامیان حزب جمهوریخواه، یکی از دلایل عملکرد ضعیف این حزب در انتخابات را معرفی گزینه‌های ضعیف از سوی ترامپ می‌دانند. ژاکی هاینریش، خبرنگار فاکس‌نیوز در کاخ‌سفید در همین زمینه به نقل از یک منبع جمهوریخواه نوشت: «اگر قبلا روشن نبود، اکنون کاملا روشن شده است که حزب جمهوریخواه با مشکلی به نام ترامپ مواجه است.» انتقادی که این روز‌ها برخی جمهوریخواهان از ترامپ دارند ربطی به مسائل اخلاقی یا قانونی ندارد بلکه مشکل از نظر آن‌ها این است که ترامپ، نامزد‌هایی را انتخاب کرد که در برخی از حیاتی‌ترین رقابت‌ها عملکرد ضعیفی داشتند. به اعتقاد این دسته از جمهوریخواهان، بسیاری از کاندیدا‌هایی که از سوی ترامپ مورد حمایت واقع شدند تنها به این دلیل مورد لطف او بودند که از مواضع ترامپ درباره دزدیده‌شدن انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۰ حمایت کرده بودند. برخی به طنز می‌گویند تنها تست وفاداری ترامپ از افراد این است که «آیا معتقدید انتخابات ۲۰۲۰ دزدیده شده است یا نه؟» جمهوریخواهان معتقدند حمایت از مهمت اوز در پنسیلوانیا هرشل واکر در جورجیا و بلیک مسترز، در آریزونا، همگی در همین چارچوب انجام شده است.

دلایل شکست جمهوریخواهان

معرفی چنین نامزد‌هایی باعث شد برخلاف پیش‌بینی‌ها جمهوریخواهان نتوانند پیروزی چشمگیری در انتخابات میاندوره‌ای کنگره داشته باشند و صرفا به یک پیروزی ضعیف در مجلس نمایندگان که البته هنوز هم قطعی نیست بسنده و سنا را به دموکرات‌ها واگذار کنند. این درحالی‌است که براساس یک سنت انتخاباتی در آمریکا، معمولا حزبی که کاخ‌سفید را در اختیار دارد در اولین دوره فعالیت رئیس‌جمهور این حزب، کرسی‌های زیادی را در مجلس نمایندگان و سنا به رقیب خود واگذار می‌کند. دلیل آن هم این است که معمولا بسیاری از رای‌دهندگان مستقل، از حزبی که در قدرت است به‌دلیل برخی انتقادات، فاصله می‌گیرند و به امید بهبود اوضاع به رقیب آن حزب رای می‌دهند. علاوه بر این موضوع، جمهوریخواهان در این دوره امید بیشتری برای پیروزی داشتند چراکه نرخ تورم در آمریکا در این ماه‌ها به رکورد‌های تاریخی جدیدی رسیده و میزان محبوبیت جو بایدن نیز بسیار پایین است. بااین‌حال، پیش‌بینی‌های جمهوریخواهان درست از آب در نیامد و کاندیدا‌های این حزب، عملکرد ضعیفی داشتند که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران مشکل آن‌ها این بود که بیش از حد افراطی بودند و این ویژگی به‌ویژه در کاندیدا‌های مورد حمایت ترامپ، آشکار بود.

امید حزب جمهوریخواه به دیسانتیس

به نظر می‌رسد جمهوریخواهان دیگر نیازی به تحمل افراط و تفریط‌های ترامپ نمی‌بینند و اگر هم در گذشته این وضعیت را تحمل می‌کردند به دلیل این بود که گزینه بهتری برای این‌که پشت سر او صف‌آرایی کنند نداشتند، اما اکنون پس از انتخابات میاندوره‌ای، ظاهرا فضای متفاوتی را پیش خود می‌بینند و یک گزینه جایگزین یافته‌اند. همین مسأله باعث شد که روز پس از انتخابات میاندوره‌ای کنگره، روزنامه نیویورک‌پست متعلق به روپرت مرداک با انتشار عکسی از ران دیسانتیس (فرماندار فلوریدا) در صفحه اول خود، این تیتر را برگزید «آینده». پس از این اقدام نیویورک‌پست، عملکرد سایر رسانه‌های آمریکایی نیز نشان داد که اکثر وفاداران سابق ترامپ در حال فاصله‌گرفتن از او هستند.

دیسانتیس جمهوریخواه در حالی در انتخابات اخیر دوباره به‌عنوان فرماندار فلوریدا برگزیده شد که سال ۲۰۱۸ با اختلاف حدود ۳۳هزار رأی پیروز شده بود، اما این‌بار اختلاف آرای او با رقیبش بیش از یک‌میلیون رأی بود. او در میان رای‌دهندگان اسپانیایی‌تبار، رای بالایی آورد و نکته‌ای که برای دموکرات‌ها نگران‌کننده است این‌که در مناطقی که به‌طور سنتی پایگاه دموکرات‌ها بودند نیز به دستاورد‌های قابل‌توجهی دست یافت. البته برخی تحلیلگران معتقدند الگوی رفتاری دیسانتیس نیز مشابه دونالد ترامپ است و بعید است که او راه‌حلی برای مشکل افراط گرایی داشته باشد و این درحالی‌است که بسیاری از کارشناسان، عدم اقبال مردم به جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره‌ای کنگره را همین مسأله افراط گرایی می‌دانند. بر این اساس به نظر می‌رسد جمهوریخواهان قصد دارند صرفا یک شخصیت را با یک شخصیت دیگر جایگزین کنند بدون این‌که ماهیت ترامپیسم را تغییر بدهند.

فاصله‌گرفتن جمهوریخواهان از رفتار ترامپی

البته ظاهرا جمهوریخواهان با اقدامات خود تلاش دارند به جامعه این‌گونه القا کنند که از الگو‌های رفتاری ترامپ ازجمله عدم‌پذیرش شکست فاصله دارند و بر همین اساس بود که کاندیدا‌های جمهوریخواه پس از شکست در انتخابات میاندوره‌ای، به‌سرعت شکست را پذیرفتند. دیسانتیس نیز اگرچه از نظر سیاسی تفاوت چندانی با ترامپ ندارد، اما هرگز در مواضع خود صحبتی از دزدیده‌شدن انتخابات ۲۰۲۰ نداشته است و ظاهرا جمهوریخواهان می‌خواهند به جامعه بگویند که در این زمینه با ترامپ هم‌نظر نیستند. اما ترامپ نشان داده که همچنان به همان فرمان گذشته می‌خواهد فعالیت در عرصه سیاسی را دنبال کند. بر همین اساس بود که دیروز دوباره زیر میز زد و گفت در انتخابات کنگره هم تقلب شده است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌تایمز در این خصوص نوشت که دونالد ترامپ گفته است ایالت آریزونا باید یک انتخابات میاندوره‌ای جدید برگزار کند و مسئولان بی‌کفایت را برای مشکلات دستگاه رأی‌گیری مقصر دانست.
براساس این گزارش، ترامپ درست پس از آن‌که چندین رسانه خبری گزارش کردند که مارک کلی، سناتور دموکرات در مقابل رقیب جمهوریخواه خود بلیک مسترز در ایالت آریزونا پیروز شده و به سنا راه پیدا کرده است، خواستار برگزاری مجدد انتخابات در این ایالت شد.

ترامپ در این خصوص گفت: «مقام‌های احمق و احتمالا فاسد کنترل انتخابات آلوده در آریزونا را از دست دادند. دستگاه‌های رأی‌گیری در مناطق جمهوریخواه از کار افتاده بود. هرچه سریع‌تر باید انتخابات جدیدی برگزار شود.»
طبق این گزارش، آریزونا در روز انتخابات میاندوره‌ای کنگره با مشکلات مربوط به دستگاه‌های شمارش آرا در برخی از مکان‌های رأی‌گیری در شهرستان ماریکوپه مواجه شد. در چنین شرایطی دونالد ترامپ قرار است آن‌طور که وعده داده، امروز در بیانیه‌ای خبر مهمی را اعلام کند. خبری که به اعتقاد کارشناسان و فعالان سیاسی آمریکا، اعلام نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۴ خواهد بود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها