کد خبر: ۱۳۸۶۹۱۳
نویسنده دکترمریم دماوندی - پزشک عمومی

آن‌هایی که در خانه یک بیمار دیابتی دارند، می‌دانند این بیماری یعنی چه. فرد دیابتی یا مدام گرسنه است و قندش می‌افتد یا این‌که قسمتی از دست و پایش درد می‌کند. این بیماری خانمانسوز یک قاتل بالفطره است و سالانه به کمک عوارضی که ایجاد می‌کند به تنهایی حلقه داری برای میلیون‌ها انسان در روی کره زمین می‌شود.

وقتی یک عضو از یک خانواده دچار این بیماری می‌شود، تمام اعضای خانواده تحت تاثیر قرار می‌گیرند. بخشی از هزینه‌های خانواده مصروف بیمار دیابتی می‌شود و ناراحتی و درد‌های او می‌تواند همه اعضای خانواده را نگران کند. در ارتباطی که اعضای خانواده با دیگران دارند، باز هم این دل‌نگرانی به بطن جامعه نفوذ پیدا می‌کند. کارمندی را تصور کنید که مادرش به واسطه دیابت دچار مشکلات قلبی شده و مدام بیمار است و به مراقبت نیاز دارد.


او هر روز مجبور است استرس مادر را داشته باشد. گاهی از روی ناچاری محل کارش را ترک می‌کند و خودش را به خانه می‌رساند و مجبور است کارش را انجام ندهد و همین ماجرا به‌صورت حلقه دیگران را درگیر می‌کند.
اما با همه مشکلاتی که این بیماری دارد، می‌توان آن را تا‌حدود زیادی درمان کرد. در این ماجرا مهم اصلاح سبک زندگی است. نوع غذایی که می‌خوریم، تفریح، ورزش، کتاب و حتی میزان خواب شبانه‌روزی ما در این میان نقش دارد و باید برای آن برنامه داشته باشیم. کلید پیشگیری از دیابت تغییرات در سبک زندگی است. این‌مسأله نیاز دارد تا مسئولان به‌منظور اصلاح شیوه زندگی در جامعه راهکار‌های مفید، جذاب، راحت، قابل اجرا و کم هزینه را شناسایی کرده و از همکاری تمام بخش‌ها استفاده کنند. دیابت فقط یک نفر را درگیر نمی‌کند و برای هر بیمار بخش‌های مختلف جامعه درگیر می‌شود. به همین دلیل بهتر است از امروز به فکر تغییر سبک زندگی خود باشید، چراکه فردا دیر است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها