اگرچه استخدام در شرکت‌های بزرگ و معتبر بخش خصوصی همواره یکی از خواسته‌های شغلی بسیاری از افراد جویای کار بوده است، اما بدون تردید می‌توان آگهی‌های‌ استخدام دستگاه های اجرایی را جزء جذاب‌ترین آگهی‌های استخدامی در کشور دانست. هرساله بسیاری از کارجویان، در انتظار اعلام زمان ثبت نام آزمون دستگاه های اجرایی کشور هستند.
اگرچه استخدام در شرکت‌های بزرگ و معتبر بخش خصوصی همواره یکی از خواسته‌های شغلی بسیاری از افراد جویای کار بوده است، اما بدون تردید می‌توان آگهی‌های‌ استخدام دستگاه های اجرایی را جزء جذاب‌ترین آگهی‌های استخدامی در کشور دانست. هرساله بسیاری از کارجویان، در انتظار اعلام زمان ثبت نام آزمون دستگاه های اجرایی کشور هستند.
کد خبر: ۱۳۸۶۶۶۷

به شکلی که با داشتن شرایط ثبت نام آزمون دستگاه های اجرایی کشور، می‌توان سالی یک‌بار در این آزمون شرکت نمود. سازمان تأمین اجتماعی، شرکت ملی نفت ایران، وزارت آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و بانک‌های مختلف، تنها برخی از سازمان‌ هایی هستند که از این طریق اقدام به جذب نیروی کار موردنیاز خود می‌کنند.

در این مقاله به بررسی مراحل ثبت نام آزمون دستگاه های اجرایی کشور در سال ۱۴۰۱ خواهیم پرداخت.

نگاهی به آزمون استخدامی فراگیر دستگاه های اجرایی

به دلیل تقاضای زیادی که برای استخدام در ادارات دولتی و دستگاه های اجرایی کشور وجود دارد، در سال‌های اخیر جذب و استخدام متقاضیان در سازمان‌های دولتی، بر اساس نتایج آزمون فراگیر دستگاه های اجرایی انجام شده است. اطلاعیه‌های مربوط به ثبت نام آزمون استخدام فراگیر دستگاه های اجرایی کشور، هرساله از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود.

تاکنون 9 دوره از این آزمون استخدامی در کشور برگزار شده است که آخرین دوره آن، مربوطه به سال 1400 بوده است. در ادامه فهرست اسامی برخی از سازمان‌هایی که تاکنون از این طریق اقدام به تأمین نیروهای انسانی موردنیاز خود کرده‌اند، آورده شده است:

- سازمان پزشکی قانونی کشور

- سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور

- وزارت جهاد کشاورزی

- وزارت آموزش و پرورش

- سازمان ملی بهره‌وری ایران

- سازمان هواشناسی کشور

- وزارت کشور

- سازمان نقشه‌برداری کشور

- شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران

- سازمان هواپیمایی کشور

- وزارت دادگستری

- بانک توسعه تعاون

- پست‌بانک ایران

- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

- سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

معمولا در صورت وجود نیازمندی‌های شغلی در شرکت‌ها یا سازمان‌های دولتی، لیست فرصت‌های شغلی به همراه اسامی سازمان‌های مربوطه، در دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور اعلام می‌شود. درنتیجه تا قبل از زمان ثبت نام آزمون، امکان پیش‌بینی تعداد و نوع فرصت‌های استخدامی در یک اداره دولتی وجود نخواهد داشت.

به بیان دیگر، نمی‌توان سهمیه مشخصی را برای استخدام سالانه در یک سازمان دولتی مشخص نمود. ذکر این نکته ضروری است که معمولا به دلیل ظرفیت‌های کمی که برای پذیرش متقاضیان در یک شغل و در یک منطقه خاص وجود دارد، رقابت استخدامی بین داوطلبان بسیار جدی و دشوار خواهد بود.

تاکنون استخدام در دستگاه های اجرایی از طریق ثبت نام آزمون دستگاه های اجرایی کشور، به اشکال مختلف قراردادی، رسمی و پیمانی موردتوجه سازمان‌های دولتی مختلف بوده است. در ادامه فهرست برخی از فرصت‌های شغلی موردنیاز دستگاه های اجرایی کشور آورده شده است:

- کارشناس امور بهزیستی

- کارشناس حقوقی

- کارشناس مراقبت پرواز

- کتابدار

- مترجم

- کارشناس تولید محتوای دیجیتال

- پزشک عمومی

- دبیری هنر

- دبیر علوم اجتماعی

- دامپزشک

- بازرس

- حسابدار

- حسابرس

- کارشناس آبخیزداری

- کارشناس امور بین‌الملل

- دبیر زبان و ادبیات انگلیسی

- کارشناس شبکه

- کارشناس نقشه‌برداری
شرایط ثبت نام آزمون استخدامی فراگیر دستگاه های اجرایی

برای ثبت نام آزمون دستگاه های اجرایی کشور در سال 1401، می‌توانید در زمانی که از طرف سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود، به سایت ثبت نام این آزمون مراجعه کنید. دفترچه ثبت نام دهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی کشور در سال 1401، احتمالا در اواخر سال 1401 منتشر خواهد شد.

به شکلی که کلیه شرایط اختصاصی و عمومی شرکت در آزمون، در دفترچه ثبت نام بیان می‌شوند. در ادامه برخی از شرایط عمومی شرکت در آزمون فراگیر دستگاه های اجرایی آورده شده است:

- داشتن تابعیت ایرانی

- اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان موردتوجه در قانون اساسی

- التزام به قانون اساسی

- ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت قانونی

- عدم سوءپیشینه

- عدم اعتیاد به مواد مخدر

- داشتن سلامت جسمی و روحی
مدارک لازم برای ثبت‌نام

یکی از مدارک لازم برای شرکت در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی، فایل عکس اسکن شده متقاضی است. عکس متقاضی با مشخصات اعلام‌شده در دفترچه ثبت نام، باید به‌صورت اینترنتی ارسال شود. در ادامه برخی دیگر از مدارکی که در فرم تقاضانامه ثبت نام آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور مورداشاره قرار گرفته‌اند، آورده شده است:

- سابقه سکونت در شهرستان موردتقاضا همراه با استشهاد محلی که ممهور به مهر نیروی انتظامی باشد.

- نتایج آزمون کتبی حافظان قرآن

- گواهی نشان‌دهنده سهمیه ایثارگری

- کارت پایان خدمت یا کارت معافیت قانونی
هزینه ثبت نام آزمون استخدامی فراگیر دستگاه های اجرایی

تمام مراحل ثبت‌نام در آزمون استخدامی فراگیر دستگاه های اجرایی به‌صورت اینترنتی انجام خواهد شد. نحوه ثبت نام به این شکل است که داوطلبان بعد از ورود به سایت سازمان سنجش آموزش کشور می‌توانند با پرداخت هزینه ثبت نام، فرم تقاضانامه ثبت‌نام را در سایت سازمان سنجش تکمیل نمایند.

هزینه ثبت نام در نهمین آزمون استخدامی در سال 1400، مبلغی برابر با 125 هزار تومان بوده است. بعد از پرداخت هزینه ثبت نام و تکمیل فرم تقاضانامه، می‌توانید کارت ورود به جلسه آزمون را در زمان مقرر از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور دریافت کنید.
موارد موردتوجه در فرم تقاضانامه ثبت‌نام

در اولین بخش از فرم تقاضانامه ثبت‌نام، متقاضیان استخدام در دستگاه های اجرایی کشور باید اطلاعات فردی خود را به‌دقت وارد نمایند. این اطلاعات شامل مواردی مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، جنسیت، شماره شناسنامه و تاریخ پایان خدمت برای آقایان خواهد بود.

در ادامه افرادی که دارای سهمیه ایثارگری هستند و افراد شاغل قراردادی به شکل تمام‌وقت یا پیمانی، باید اطلاعات درخواستی را در فرم مربوطه وارد نمایند. همچنین افراد دارای سهمیه 3 درصدی معلولیت و حافظان قرآن، باید موارد مورد درخواست در فرم را تکمیل نمایند.

همچنین اطلاعات مرتبط با سوابق تحصیلی داوطلبان شامل مقطع تحصیلی، عنوان رشته تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل، معدل و تاریخ فراغت از تحصیل، در فرم تقاضانامه ثبت‌نام موردتوجه قرار گرفته است. به‌علاوه داوطلبان باید اطلاعات تکمیلی مانند شماره تلفن ثابت، کد پستی و آدرس محل سکونت خود را در فرم ثبت‌نام وارد نمایند.

بخش بعدی در فرم ثبت‌نام در ارتباط با عنوان شغل درخواستی است. داوطلبان می‌توانند تا 2 عنوان شغلی را در فرم مربوطه ذکر نمایند. در صورت تکمیل ظرفیت در انتخاب اول، اولویت دوم موردبررسی قرار خواهد گرفت. درنهایت داوطلبان باید وضعیت بومی بودن خود در یک شهرستان را بر اساس محل تولد یا گواهی سکونت که ممهور به مهر پاسگاه یا کلانتری محل باشد، در فرم ثبت‌نام مشخص نمایند.
جمع‌بندی

آزمون فراگیر دستگاه های اجرایی کشور در سال 1401 را می‌توان به‌منزله مهم‌ترین راه استخدامی در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی سراسر کشور دانست. در این مقاله با معرفی این آزمون استخدامی، توضیحات بیشتری درباره شرایط ثبت نام، مدارک لازم و موارد موردتوجه برای شرکت در آزمون استخدامی فراگیر دستگاه های اجرایی ارائه کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها