هفته یازدهم لیگ برتر فوتبال ایران

ببینید | خلاصه بازی ذوب آهن - نفت مسجد سلیمان

پرسپولیس متخصص بردن تیم‌های پایین جدولی

میان‌بُر یحیی برای قهرمانی

پیروزی پرسپولیس مقابل مس کرمان، صدرنشینی این تیم تا پایان حضور ایران در جام‌جهانی را تضمین کرد. پرسپولیس نسبت به بازی با ملوان، موقعیت‌های بیشتری داشت و توانست یکی از آنها را تبدیل به گل کند.
کد خبر: ۱۳۸۴۸۵۶

 کارنامه پرسپولیس، نشان می‌دهد آنها بهترین تیم لیگ مقابل تیم‌های نیمه پایین جدول هستند. بردن بازی‌های بزرگ، لذت زیادی برای طرفداران دارد اما دوره‌های گذشته لیگ نشان داده راه رسیدن به قهرمانی، گرفتن امتیازات کامل از بازی‌های ساده‌تر است. پرسپولیس شاید مقابل بالانشین‌های‌ لیگ چندان موفق نتیجه نگرفته باشد، اما راه بردن تیم‌های ضعیف‌تر را خوب می‌داند.

۱۷ از ۲۱
پرسپولیس مقابل تیم‌های نیمه پایین جدول لیگ، فقط ۲ بازی را نبرده است. در حال حاضر فولاد، هوادار، پیکان، ذوب‌آهن، مس کرمان، نفت مسجدسلیمان، ملوان و صنعت نفت، به ترتیب تیم‌های نهم تا شانزدهم لیگ هستند.

پرسپولیس، در بین این تیم‌ها فقط با پیکان بازی نکرده است. آنها از ۷ بازی دیگر، ۵ برد و ۲ مساوی دارند. ذوب‌آهن و فولاد، تنها تیم‌های نیمه پایین جدول بودند که توانستند از پرسپولیس امتیاز بگیرند.

جالب این‌که هر دو بازی، در هفته‌های اول و دوم لیگ و پیش از اضافه شدن بازیکنانی مثل یورگن لوکادیا و شیخ دیاباته به پرسپولیس برگزار شدند.

پرسپولیسی‌ها در ۵ بازی دیگرشان، توانسته‌اند حریفان را شکست دهند. هوادار، نفت مسجدسلیمان و ملوان در خانه به پرسپولیس باختند و مس کرمان و صنعت‌نفت در آزادی شکست خوردند. آماری که نشان می‌دهد سرخپوشان در خانه حریف هم روند امتیازگیری‌شان را حفظ می‌کنند.

تک تیراندازهای سرخ

پرسپولیس پیش از خرید مهاجمان خارجی، با ذوب‌آهن و فولاد مساوی کرد و پس از آن، توانست همه تیم‌های نیمه پایین جدول را ببرد. در بردهای آنها، مهاجمان تازه واردشان نقش پررنگی داشته‌اند. در بازی با صنعت‌نفت و هوادار، یورگن لوکادیا گل اول پرسپولیس را زد. مقابل نفت مسجدسلیمان هم زننده هر دو گل تیمش بود و ملوان، با تک گل او به پرسپولیس باخت. با ورود شیخ‌دیاباته، او این هفته توانست گل پیروزی تیمش به مس کرمان را بزند. حضور این دو مهاجم در خط حمله پرسپولیس، باعث شده آنها بتوانند از حداقل موقعیت‌ها بیشترین استفاده را ببرند.

لغزش رقبا

استقلال و سپاهان، بی‌شک جدی‌ترین رقبای این تیم، برای قهرمانی هستند. تیم ساپینتو در بین تیم‌های نیمه پایین جدول به فولاد، نفت مسجدسلیمان و پیکان امتیاز داده است. ۶ امتیازی که نقشی پررنگ، در فاصله آنها از صدر جدول دارد. استقلال در بازی با ذوب‌آهن هم به سختی و با گل به خودی دقایق پایانی پیروز شد. سپاهان هم نتوانست ذوب‌آهن را ببرد و به فولاد باخت. استقلال و سپاهان، مقابل تیم‌های بالای جدولی عملکردی بهتر از پرسپولیس داشته‌اند اما تفاوت نتیجه‌گیری آنها مقابل تیم‌های پایین جدول است که باعث شده تیم گل‌محمدی در صدر جدول لیگ باشد.

گل‌گهر مثل پرسپولیس

البته در بین تیم‌های بالای جدول نام گل‌گهر سیرجان هم به چشم می‌خورد و جالب است بدانید امیر قلعه‌نویی هم مثل یحیی گل‌محمدی و حتی بهتر از او، فرمول استفاده از میان‌بر قهرمانی را بلد است و همین مسیر را در پیش گرفته. گل‌گهری‌ها از ۶ بازی با تیم‌های نیمه پایینی جدول، ۵برد و یک تساوی کسب کرده‌اند تا ۱۶ امتیاز از ۱۸ امتیاز ممکن را جمع کرده باشند. گل‌گهر در مصاف با تیم‌های فولاد، ذوب‌آهن، نفت مسجدسلیمان، پیکان و ملوان پیروز شده و با مس کرمان هم مساوی کرده است اما در بازی‌های بزرگ خود در مقابل تراکتور، مس‌رفسنجان، سپاهان، استقلال و نساجی فقط ۵ امتیاز کسب کرده است.

هفته‌های سخت

پرسپولیس به عنوان صدرنشین، وارد تعطیلات شده اما برای حفظ این جایگاه، باید اوضاع نتیجه‌گیری مقابل تیم‌های بزرگ را هم بهتر کند. گل‌محمدی و یارانش تا اینجای فصل، فقط دو بازی با ۶ تیم بالای جدول انجام داده‌اند که حاصل آنها یک مساوی و یک شکست بوده است. پرسپولیس در هفته‌های باقی مانده نیم فصل باید روبه‌روی استقلال، نساجی و گل‌گهر قرار گیرد. پیکان، تنها حریف نسبتا آسان پرسپولیس تا پایان نیم فصل اول است. در صورتی که آنها بتوانند نتایج معقولی در بازی با سایر بالانشین‌ها کسب کنند، با کارنامه خوب‌شان مقابل تیم‌های پایین جدولی مسیر همواری برای قهرمانی خواهند داشت.

دستیار برزیلی یحیی: نمی‌توانیم انتخاب کنیم با چند گل پیروز شویم

پرسپولیس با برتری یک بر صفر مقابل مس کرمان در آزادی به صدرنشینی خود ادامه داد و وارد تعطیلات جام‌جهانی شد. سوالی که خیلی‌ها می‌خواستند در نشست خبری این بازی بپرسند این بود که با وجود نفرات شاخصی که در خط هافبک و خط حمله قرمزها حضور دارند، دلیل پیروزی‌های اقتصادی این تیم چیست. اوسمار لوس ویرا، دستیار برزیلی یحیی گل‌محمدی در غیاب این سرمربی که به علت ابتلا به کرونا در این بازی غایب بود، در نشست خبری گفت: قبل از بازی نمی‌توانیم انتخاب کنیم با چه نتیجه‌ای می‌خواهیم پیروز شویم اما این‌که گل نمی‌خوریم و به پیروزی می‌رسیم، خوب است.همانطور که قبلا هم گفتم، بازی آسان در لیگ‌برتر ایران وجود ندارد و بازی با مس هم از این قاعده مستثنی نبود.

«بیرو» در باشگاه ۱۰۰ تایی‌های پرسپولیس

جمله معروفی بین کارشناسان و طرفداران فوتبال وجود دارد که می‌گوید برای رسیدن به قهرمانی، داشتن یک گلر خوب از هر چیز دیگری واجب‌تر است. طرفداران پرسپولیس فصل گذشته این مساله را به خوبی حس کردند. به همین دلیل اولین خرید مدیران این باشگاه در نقل و انتقالات تابستانی، جذب دوباره علیرضا بیرانوند بود. حالا با گذشت ۱۱هفته از لیگ‌برتر، خیلی‌ها بر این موضوع صحه می‌گذارند که بیرانوند بدون شک یکی‌از بهترین خریدهای پرسپولیس بوده است. پرسپولیس بازی هفته یازدهم خود مس کرمان را با یک گل به نفع خود به پایان رساند تا با صدرنشینی به استقبال جام‌جهانی برود. بعد از کسب این پیروزی و ثبت کلین‌شیت مقابل مس کرمان در هفته یازدهم، گلر ۳۰ ساله پرسپولیس به یک رکورد منحصربفرد رسید. علی بیرو که در ۱۱هفته ابتدایی لیگ فقط ۳ گل دریافت کرده و از عوامل صدرنشینی شاگردان یحیی گل‌‍محمدی در لیگ‌برتر محسوب می‌شود، با انجام بازی مقابل مس، وارد باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس شد. بیرانوند در مجموع ۱۰۰ بازی برای پرسپولیس انجام داده و موفق شده ۶۴ کلین‌شیت ثبت کند. از طرف دیگر، در این دیدارها فقط ۴۰ بار دروازه بیرانوند باز شده است.

بیرانوند بعد از بازی پنجشنبه در مورد تیم‌ملی صحبت کرد و گفت: واقعا خوشحالم که به جام‌جهانی نزدیک می‌شویم. از زمانی که از اتریش آمدیم، اتفاق خوبی بود که کادر فنی بازیکنان ملی‌پوش را برای ریکاوری فرا می‌خواند تا ذهنیت بازیکنان شکل بگیرد. من تا فردا برای برد پرسپولیس می‌توانم خوشحالی کنم و بعد باید تمرکزم را روی جام‌جهانی بگذارم. فکر می‌کنم سال خوبی برای تیم‌ملی است و درخشش و آمادگی ملی‌پوشان امیدوار کننده است.

بیرانوند به احتمال زیاد گزینه اصلی کارلوس کی‌روش برای دروازه تیم‌ملی در جام‌جهانی قطر است. به این ترتیب او در آستانه ثبت یک رکورد دیگر هم قرار دارد. او در حال تبدیل شدن به تنها گلری است که در دو جام‌جهانی پیاپی درون دروازه تیم‌ملی ایران می‌ایستد. همچنین اگر او بتواند در یکی از بازی‌ها کلین‌شیت کند، تنها گلری است که توانسته در دو بازی جام‌جهانی دروازه‌اش را بسته نگه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها