زمانی که پای ورزش به سینمای هند می‌رسد، تهیه‌کنندگان و فیلمسازان این کشور آسیایی داستان‌های متفاوتی برای تعریف کردن دارند. این فیلم‌ها طیف وسیع و متنوعی از داستان‌هایی را دربرمی‌گیرند که از شرح‌حال ورزشکاران آغاز می‌شود و تا مبارزات مردم هند علیه استعمار انگلیس را در‌بر می‌گیرد.
کد خبر: ۱۳۸۳۷۰۷
نویسنده کیکاوس زیاری - گروه فرهنگ و هنر
بالیوود که متخصص تولید درام‌های سرگرم‌کننده است، در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به محصولات ورزشی از خودش نشان داده و ستارگان مطرح صنعت سینمای هند با اشتیاق در این فیلم‌ها بازی کرده و سعی در به‌تصویرکشیدن موضوعات ورزشی مورد علاقه مردم کشور و تماشاگران دارند. اگر تماشاگران غیرهندی سینمای ورزشی هند را بیشتر با کار‌هایی مثل «دانگل/ کشتی» و «لاگان/ مالیات زمین» عامرخان و شاید «به جلو برو هند! / چاک ده ایندیا»‌ی شاهرخ‌خان می‌شناسند که شهرتی بین‌المللی دارند، منتقدان سینمایی روی این نکته تاکید می‌کنند که خروجی سینمای هند در این رابطه بسیار بیش از اینهاست. به گفته منتقدان و اهل فن، این فیلم‌ها شور ورزش را در دل تماشاگران ایجاد کرده و آن‌ها را به حضور در میادین ورزشی مختلف مشتاق می‌کند. آن‌ها در این رابطه بروس‌لی و فیلم‌های ورزشی او را مثال می‌زنند که موجی عظیم از علاقه جوانان برای شرکت در کلاس‌های هنر‌های رزمی را به همراه داشت.

«دانگل» درباره پدر کشتی‌گیری است که با سختی بسیار تربیت ورزشی دو دختر نوجوانش را به‌عهده می‌گیرد و در حالی‌که باور عمومی علیه اقدامات اوست، قهرمانی جهانی را در رشته کشتی بانوان برای کشورش به همراه می‌آورد. فیلمنامه این فیلم براساس ماجرایی واقعی نوشته شد و جالب این‌که عامرخان حدود دو دهه قبل از این فیلم، لاگان را تهیه و بازی کرد که داستانی ورزشی و میهن‌پرستانه علیه استعمار انگلستان دارد. این فیلم هم به‌نوعی بازخوانی روایت‌های تاریخی کشور هند است و درباره نبرد ورزشی دهقانان روستایی در هند با تیم ورزشی کریکت بریتانیاست و طرف هندی درصورت برد در این مسابقه، از پرداخت مالیات زور به انگلیسی‌ها معاف می‌شود. اما این فقط ورزش کریکت (ورزش محبوب تمام مردم هند) نیست که در محصولات ورزشی خودش را به رخ می‌کشد. رشته‌های ورزشی دیگر هم در بین فیلمسازان و هنرمندان هندی محبوبیت زیادی دارند. ورزش بوکس در فیلم‌های «برادران» آکشی کومار که نسخه دوباره‌سازی شده فیلمی هالیوودی است و درام شرح‌حال‌گونه «مری کوم» پریانکا چوپرا به تصویر کشیده است. فیلم دوم تلاش‌های مادری خانه‌دار را تعریف می‌کند که به‌دنبال کسب مقام اول در رقابت‌های بین‌المللی است. در «سلطان» هم آنوشکا شارما، بازیگر مطرح یک دهه اخیر هند تلاش دارد مقام اول را در رشته کشتی کسب کند و با مقاومت‌هایی از سوی همسر ورزشکار خود (سلمان‌خان) روبه‌رو می‌شود. مشابه چنین مشکلاتی را هم کانگانا رانوت در «پانگا/ برخورد» دارد. او که به‌دنبال قهرمانی در مسابقات بین‌المللی ورزش کابادی است، باید با مشکلات بچه‌داری و همسرداری و پخت و پز کنار آمده و از موانع بگذرد. فرهان اختر هم در فاصله زمانی کوتاهی دو فیلم ورزشی «طوفان» و «بهاگ میکاسینگ» را بازی کرد. اولی او را در مقام جوانی مسلمان نشان می‌دهد که بوکس به کمکش می‌آید تا از خیابان‌گردی و بی‌مصرف بودن خودش را رها کرده و تبدیل به مشت‌زنی حرفه‌ای شود که به یاری اهالی محروم محل زندگی‌اش می‌آید.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها