تاریخ گذشته به کمک صنعت سینمای پاکستان می‌آید تا فیلمی هیجان‌انگیز در رابطه با بخش مهمی از تاریخ این کشور همسایه برای تماشاگران داخلی و خارجی تعریف شود و جدول گیشه نمایش سینماهای آن کشور شاهد یک موفقیت کلان مالی باشد.
کد خبر: ۱۳۸۳۸۳۳
نویسنده کیکاوس زیاری - گروه فرهنگ و هنر
«افسانه مولاجات» با بازی فواد‌خان، بازیگر مطرح سینمای پاکستان از تازه‌ترین تولیدات این کشور مسلمان است که با رعایت و حفظ دیدگاه‌های ملی و مذهبی، تلاش دارد تاریخ را برای نسل جوان به نمایش بگذارد. این درام دوره‌ای تاریخی که به زبان پنجابی ساخته شده، یکی از پرخرج‌ترین محصولات تاریخ سینمای پاکستان است. این در‌حالی است که سازندگان فیلم، رقم هزینه‌های تولید آن را به‌صورت رسمی اعلام نکرده‌اند. افسانه مولا جات نسخه دوباره‌سازی شده یک اثر پرفروش کلاسیک به نام «مولا جات» ساخته یونس مالیک است که سال ۱۹۷۹ شوری در دل تماشاگران بومی به‌پا کرد. خط اصلی داستان فیلم در رابطه با رقابت و مبارزه مولا جات قهرمان محلی با نوری نات یکی از رهبران گروه‌های خشن و ضد‌مردمی تاریخ پاکستان است.

وظیفه تاریخی سینما

بلال لشاری، کارگردان افسانه مولا جات با این دیدگاه فیلمش را ساخت که در کنار تماشاگران پاکستانی، تماشاگران بین‌المللی هم به تماشای این درام تاریخی بنشینند و با گوشه‌ای از تاریخ و زندگی مردم کشورش آشنا شوند. اولین ساخته سینمایی او «جنگ» در سال ۲۰۱۳ موفق شد رکورد فروش تاریخ جدول گیشه نمایش سینما‌های پاکستان را بشکند و فیلمساز امیدوار است ساخته تازه‌اش همین موفقیت را تکرار کند. فوادخان با اشاره به این‌که نسخه اصلی زمانی اکران شد که او هنوز به دنیا نیامده بود، اضافه می‌کند: «شخصیت مولا جات همواره شخصیتی کالت و بزرگ در تاریخ کشور و رسانه‌های گروهی آن بوده است؛ به همین دلیل، تمام کودکان، نوجوانان و جوانان کشور درباره‌اش شنیده‌اند و داستانش را می‌دانند. زمانی که لشاری با من تماس گرفت و گفت قصد ساخت نسخه جدید فیلم را دارد، به‌شدت هیجان‌زده شدم. بازی در چنین نقش و فیلمی آرزوی هر بازیگری در سینمای پاکستان است. بلافاصله نسخه اصلی را تماشا کردم. سلطان رانی و مصطفی قریشی دو بازیگر این نسخه از کهنه‌کاران صنعت سینمای پاکستان هستند و می‌دانستم مقابل دوربین وضعیت سخت و دشواری دارم. بازی بازیگران نسخه اصلی الهام‌بخش اصلی‌ام برای حضور مقابل دوربین شد و احساس می‌کردم این الهام‌بخشی را به‌روز کنم تا بیننده امروزی بتواند به‌راحتی با آن کنار بیاید.»

فواد‌خان با اشاره به جنبه تاریخی افسانه مولا جات، ادامه می‌دهد: «سینما در کنار سرگرم کردن تماشاچی، وظیفه دیگری هم به‌عهده دارد. فیلم‌ها می‌توانند به‌صورت غیرمستقیم به آموزش مردم بپردازند و این نکته بسیار مهمی است که در تولیدات سینمایی باید مورد توجه قرار گیرد. در همین رابطه، فیلم‌های تاریخی نقش مهمی در جریان‌سازی تفکر تماشاچی دارند. این فیلم‌ها کمک می‌کنند تا جوانان با تاریخ گذشته، قهرمانان ملی و مشکلات و مصائبی که کشور پشت سر گذاشته، آشنا شوند و متوجه این نکته شوند که در گذشته چه بر سر کشورشان آمده است.» 

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها